Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

hm jag kanske förstorar upp det här.

Blev lite fundersam eftersom det inte var nån större kraft på växlingen och ändå gick den av.
Bilen har gått nu strax över 17.000mil

Jag kör toyotan hyffsat hårt ibland och med mkt växlingar. Och om jag turbo konv den så kommer den köras hårt. Och då är det bra om grejorna håller. Vajrar har en begränsad livs längd. Det är inte frågan om. Utan när dom pajar. Det är ifs många toyot or som ni säger som rullar där ute med vajrar. Men många körs kanske lungt.
Men det är inte det värsta med det här. Hade vajrarna kostat normalt mkt alltså humant. Så hade det inte varit några problem.

Har byggt om hela kyl systemet på celican då toyotas kyl håller en kvart. Eller kör man för fort så sliter fart vinden bort alla flänsar och så kokar den och packningen rasar.

Men nu är det fixat med bmw kyl.
Och nu kommer detta med vajrana som jag inte kan köpa nya. Det är sjukt att betala dom summorna. Så åter igen får man börja modifera med båt vajrar kanske då i detta fall. Dom kostar 150kr st. Samma princip och tjocklek.
Men det är så man är förpassad att göra p.g.a dålig konstruktion. Och sjuka priser från toyota. Det är ganska klart att toyota vill ha bort sina gamla bilar. Man skall köpa en ny helt enkelt.

Jag har beslutat när jag tänkt över natten att försöka med båt vajrar istället. Så jag kommer köpa och fixa detta i helgen. Jag gillar bilen mkt. Och det finns hopp. Bilen är värd ca 5000kr så men det känns som att det är några år kvar på den och jag vill turbo konv. Har börjat köpa grejer till det.

Som sagt så är jag lite besviken på toyota reservdelar . Och även på att det kunde paja så lätt.
Och igår kändes det lite segt. Så jag kan ha förstorat upp detta lite.
Inte meningen att hacka på märket.
Jag skall försöka lösa detta. Hör av mej hur det funkar med båt vajrar om ni är intresserade.

Mvh johannes
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Dale »

Johannes Rydberg skrev:Vajrar har en begränsad livs längd. Det är inte frågan om. Utan när dom pajar. Det är ifs många toyot or som ni säger som rullar där ute med vajrar. Men många körs kanske lungt.
Allt har en begränsad livslängd. Utom möjligen atomavfall. Många kör rätt hårt med och det fungerar utan problem. Du måste haft otur.
Johannes Rydberg skrev:Har byggt om hela kyl systemet på celican då toyotas kyl håller en kvart. Eller kör man för fort så sliter fart vinden bort alla flänsar och så kokar den och packningen rasar.
Hur menar du med att fartvinden sliter bort alla flänsar? Är kylaren dålig? Enklare å byta kylaren än bygga om hela kylsystemet iaf.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Larco »

Johannes Rydberg skrev: Har byggt om hela kyl systemet på celican då toyotas kyl håller en kvart. Eller kör man för fort så sliter fart vinden bort alla flänsar och så kokar den och packningen rasar.

Och nu kommer detta med vajrana som jag inte kan köpa nya. Men det är så man är förpassad att göra p.g.a dålig konstruktion. Och sjuka priser från toyota. Det är ganska klart att toyota vill ha bort sina gamla bilar. Man skall köpa en ny helt enkelt.

Som sagt så är jag lite besviken på toyota reservdelar . Och även på att det kunde paja så lätt.
Och igår kändes det lite segt. Så jag kan ha förstorat upp detta lite.
Inte meningen att hacka på märket.
Jag skall försöka lösa detta. Hör av mej hur det funkar med båt vajrar om ni är intresserade.

Mvh johannes
Jag har inte haft några kylproblem i någon av mina toyotor, varav 2 gt4or från 88 resp 89 som utvecklar hejdlöst mycket värme! Att du inte upptäcker att kylaren är dålig i tid kan du ju inte skylla fabrikanten för när det gäller en 20 år gammal bil. Snarare brist på översyn från din sida.

Du sa det ju själv att du växlar hårt och mycket emellanåt. Det är troligtvis då skadan skett. Det lär ju räcka att vajern häktar sig lite när du ska växla om den är skadad. Även om du inte växlar hårt betyder inte att det inte är några krafter på viren. Det är säkert 3:1 hävstång på spaken och spaken är placerad så man får ganska mycket kraft med armen. Tycker inte att man kan klaga på konstruktionen när den bevisligen som sagt funkar för så många.
Har någon smort wiren någon gång kan man fråga sig? Om den sen har fått 20 vintrar salt på sig också är det ju inte konstigt om den blir lite ledsen... Satt det någon damask på den? Har för mig att det ska sitta en.

Sen att den är löjligt dyr finns det kanske någon anledning till som man inte förstår men den är ju som sagt löjligt dyr...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

ha ha toyotas kyl är ett skämt. Jämnfört med tex bmw kyl. Har alltid haft problem med kylen. Flänsar håller inte ens för en tvätt.
Har haft 3st celicor innan den jag har nu och det har varit problem med alla.

När jag såg denna kyl att den oxå saknade flänsar och började läcka så blev det inget original kyl igen iaf. Om byggnaden var inte så jobbig och jag slipper det extra expansions kärlet m.m värmen kommer fortare och kylet är rejält över dim och det är från en bmw 525 88' 'a lite skillnad då kylet är prefekt skick. Bmw hade gått 30.000mil.

Ni kan tycka vad ni vill. Uppenbarligen så pajar kylen lätt på toyota och växel vajrar kan smälla av eftersom det är vajrar som går av till slut. Plast blir sprött m.m.
Att dom skulle smörjas är en självklarhet. Om man visste om att det var vajrar. Trodde nog att det var länkage.
Kostar vajrana 3500kr st så bör man smörja dom efter varje körning.

Bilen är 20år men har använts sparsamt av tidigare ägare. Dom flesta bilar jag har ägt är just 15-20år gamla.
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Vesa »

Där hade du felet: Bilen är 20år men har använts sparsamt av tidigare ägare. Dom flesta bilar jag har ägt är just 15-20år gamla.
Toyotor är till för att användas :D
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

hehehe ja om man smörjer skiten i mellan åt. annars går dom väl av för det.
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Vesa »

Johannes Rydberg skrev:hehehe ja om man smörjer skiten i mellan åt. annars går dom väl av för det.
Har kört 120 000 tusen mil med vajer system. har inte haft nåt sånt fel. För mycket motor tvätt med aggressiva lösningsmedel kan vara orsaken. ( Bättre me en skitig o fungerande bil än en ren skit bil )
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

mm det kan faktiskt vara en orsak. kanske därför japs motorer alltid är sketna.

tror man kan sköra hur lång som helst med vajrar. det är mer vid växlingar som problemet kan uppstå. ;) nä men hård körning tex på bana m.m så går man hårt åt vajrarna. kanske nån miss. där växel inte går i. man drar ju lite hårt i spaken när det skall växlas fort. och det är en hyffsad utväxling på spakstället. så att vajrarna går sönder förvånar mej inte ett dugg nu.
JamtCamry
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 09:02:31
Bilmodell: Camry
Årsmodell: 94

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av JamtCamry »

Det är inget fel med wirarna på Toyotas bilar, det kan alla andra jämnåriga modeller bevisa. Har en släkting som passerat 50k mil med sin carina med samma system utan att ha brytt sig om wirarna. Felet ligger i handhavandet på just celica modellerna. (I regel) lite yngre förare, lite aggresivare körning och utan att trampa någon på tårna, mindre känsla. Det går inte att rycka i växlarna hur fort och hårt som hellst, så är det bara. Jag menar nu inte att du Johannes har varit vårdslös och förstört bilen men att en celica skulle vara varligt hanterad och aldrig buskörd tror jag inte på. Kolla bara på skroten, hur många av alla de celikor som står där har skrotats pga ålder eller annat slitage kontra hur många som har skrotats genom frontakrock, dikeskörning, voltat osv. Det är bara att inse att en celika lever ett ganska hårt liv juts pga att det i regel är unga och oerfarna förare som kör dem. En rutinerad förare med lite känsla kan plocka ut mycket mer ur en sådan bil utan att saker går sönder. Mest troligt har denna wire varit utsatt för forsering efter forsering så att den gick av vid en snabb växling där synkningen inte riktigt hann med nu vara bara otur, droppen som fick bägaren att rinna över.

Att bygga om till båtwirar kan ju i och för sig gå men jag skulle inte göra det, det är mycket arbete innan alla anslutningar är ordnade. att bygga länkage ter sig också ganska jobbigt

Att skrota bilen tycker jag låter som ett fånigt utfall, om du är så missnöjd med bilen tycker jag att du hellre ska sälja den och byta till en bil som passar dig.

Jag skulle laga bilen och fortsätta köra men då gillar jag iofs toyota. Kolla med skroten, jag for dit och tittade i bilarna efter wirarna, hittade en där motorn och växellådan var urlyft så det var gjort på en kvart att ta lös dem. om jag inte kommer ihåg helt fel gav jag 150 kr styck för dem.

Magnus
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

jag kör ganska hårt ibland. Och tyvärr är jag inte så ung heller. Men det är kul. Man får serva ofta och använda fina oljor m.m.

Men man kan ju generellt säga att toyota celica inte är så jätte stryktålig bil. Om man tex jämför med dom bilarna jag annars brukar köra. Men då skall man veta att celican kosta långt utmeds hälften av pengarna när den var ny.

För sitt pris är den säkert tålig.

Angående att skrota bilen. Är arbets kompisar råd och många andra. Bilen är inte värd många kronor som den är nu. Men det skiter jag i. Jag har bestämmu mej för att fortsätta mina planer.

Jag får helt enkelt vänja mej vid trögare känsla spaken och låsningar då en växel inte vill gå i p.g.a för snabb växling eller man inte hamna på millimeten rätt.
Att jag kommer laga bilen med båt reglage vajrar är bestämmt- och det beror på att om det skulle krångla igen så har jag billiga vajrar som finns överallt. Jag har ett stort garage och äger olika svetsar och och verktyg så det tror jag skall gå att lösa på ett tillfredsställande sätt.

Grejen är att reglage vajrarna bör inte vara längre än 1m och det kanske är svårare att hitta.

Sen skall ju celican turbo konv och då blir växlingarna helt annorlunda. Då man kan ta det rätt lungt vid växling då man ändå väntar på ladd. Plus att man kör en turbo bil lite annorlunda.

.tyvärr verkar bilen dra vatten oxå. Suck.
Skriv svar