Sida 5 av 32

Re: Proberas MR2 Turbo

Postat: tor 05 aug 2010, 22:44:06
av Henrik
byt koppling, byt kolvar (eller köp en originalkolv)
har du inte 50k på banken du direkt kan undvara är alla uppgraderingar onödiga. original kolvar håller för bpu om man gör det rätt.
Köp en bra koppling, en ny kolv och sätt ihop den. eller skruva ihjäl dig och lägg massa pengar för att få 100hk till.

och vad du än gör, lämna den inte till cyrix, när han mappade min gick den inte att starta sen :lol: :lol: ;) (ironi, killen är skitduktig, inget snack om saken!)

Re: Proberas MR2 Turbo

Postat: sön 08 aug 2010, 12:52:10
av Proberas
Kan inte tänkte på något annat än det här förbaskade bygget just nu :P kan ju inte ens sova om nätterna haha :)
Har knåpat ihop en liten lista på saker jag tror jag behöver och priser jag hittat..

Koppling: dubbelskivig OS GIKEN : 500 Pund
Sprut: Apexi power FC : 610 Pund
Grenrör/dp/wg : 1000 Pund
Turbo : 600 Pund
Block : 5sgte block : Ca 3000kr
Kolvar : runt 6000kr
Packningar : 1700kr
Arp bult till toppen : 1735kr
Bränslepump blitz 255l : 102.11 pund
Spridare : 159.80 pund
Kamremm med spännare osv : 104.58 pund
Original oljefilter : 9.20 pund
Bränslefilter : 25.79 Pund

Något mer man skulle behöva? och ser priserna ok ut?

Re: Proberas MR2 Turbo

Postat: sön 08 aug 2010, 13:43:04
av Impreza
Proberas skrev:Kan inte tänkte på något annat än det här förbaskade bygget just nu :P kan ju inte ens sova om nätterna haha :)
Har knåpat ihop en liten lista på saker jag tror jag behöver och priser jag hittat..

Koppling: dubbelskivig OS GIKEN : 500 Pund
Sprut: Apexi power FC : 610 Pund
Grenrör/dp/wg : 1000 Pund
Turbo : 600 Pund
Block : 5sgte block : Ca 3000kr
Kolvar : runt 6000kr
Packningar : 1700kr
Arp bult till toppen : 1735kr
Bränslepump blitz 255l : 102.11 pund
Spridare : 159.80 pund
Kamremm med spännare osv : 104.58 pund
Original oljefilter : 9.20 pund
Bränslefilter : 25.79 Pund

Något mer man skulle behöva? och ser priserna ok ut?

om du ska köra 5s block lär du få byta mer än så.
tex stakar.
Sen vet ja inte hur de e med vevaxeldrevet o kamreven hur de passar.
vatten pump etc.

Vevlager o ramlager om blocket gått långt är nog ett måste.
känns bäst o byta om ma ändå har de nere .. kostar inte så hemskt mycket heller. ränka med 3 papp för alla lager

Sen spridarna .. va hitta du så billiga ? måste ju vara styckvis. ja letade själv o då gick sard 850cc spridare på runt 4000kr.

Du har skrivit grenrör downpipe och wastegate men turbon då?
Sen filter o sånt köper man på toyota. :D
Ps glöm inte köpa nya tändkablar,rotor,fördelarlock o stift.

Re: Proberas MR2 Turbo

Postat: sön 08 aug 2010, 14:10:15
av Proberas
vad jag förståt behöver man ej byta stakar om man ska köra på 2.0 liter men vill man köra 2.2 måste man byta stakar.."tror jag" tänkte att kör jag på 3s blocket så måste jag köpa smidda kolvar och vill jag sen gå ännu längre måste jag byta till 5s block och då måste jag köpa kolvar igen..så varför inte byta med engång då är man iaf säker på att de håller...kanske är styck pris..hittade inga sard på fensport..dom hade blitz 850 spridare..är som sagt ingen säker lista är bara saker jag trillat över..men 610 pund för en apexi med kontroll och mint condition bör vara billigt..verkar kosta med på andra håll..turbo står ju med där..är en borg warner kanske för stor så inte helt hundra på den..

Re: Proberas MR2 Turbo

Postat: sön 08 aug 2010, 18:54:58
av Rastaman
Kör på 2.2 liter om du ändå bygger på ett 5s block.

Re: Proberas MR2 Turbo

Postat: sön 08 aug 2010, 19:10:54
av Proberas
njae blir mer jobb och pengar..vill mest ha blocket för hållbarheten..siktar på att klara mig på 50k..och med detta jag skrivit upp nu är de redan så det skriker om det...

Re: Proberas MR2 Turbo

Postat: sön 08 aug 2010, 19:36:57
av Rastaman
Blir lite mer pengar, men så värst mycket mer jobb är det inte när allt ändå är isärplockat för byte av vev och ramlager (vilket jag hoppas du ska göra om du ska sikta på halvhöga effektuttag).
Och du får ju en mycket trevligare och snällare effektkurva mer större slagvolym.

Re: Proberas MR2 Turbo

Postat: sön 08 aug 2010, 21:55:13
av Cyrix
Rastaman skrev:Blir lite mer pengar, men så värst mycket mer jobb är det inte när allt ändå är isärplockat för byte av vev och ramlager (vilket jag hoppas du ska göra om du ska sikta på halvhöga effektuttag).
Och du får ju en mycket trevligare och snällare effektkurva mer större slagvolym.
Jag håller med, ska du ändå bygga på 5S block, så kör 2,2l, det är inte alls mkt extra jobb, det är bara bearbetning av vevlagertapparna som tillkommer, extra kostande är kanske runt 2000:-

Re: Proberas MR2 Turbo

Postat: lör 14 aug 2010, 04:46:15
av Proberas
Någon som har några tips på hur man ska bygga en luft ic i bagaget? Vad man hittar delar o vad som behövs..bilen är ju förberedd för det och det funkade nog bra annars hade väl nyman hittat på något annat.

Mvh Daniel

Re: Proberas MR2 Turbo

Postat: lör 14 aug 2010, 22:30:38
av Cyrix
Proberas skrev:Någon som har några tips på hur man ska bygga en luft ic i bagaget? Vad man hittar delar o vad som behövs..bilen är ju förberedd för det och det funkade nog bra annars hade väl nyman hittat på något annat.

Mvh Daniel
En kina IC och elfläkt från Biltema hade jag kört med.