Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av JohanRocker »

Hur går detta monster då? Fått några bra tider?
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Den har inte satt sin fot på en bana ännu ;)
Dock har den vart ute och luftat sig på en rejäl tur idag. Så den fungerar utmärkt.
Inte speciellt törstig heller. Ca 1liter milen
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av JohanRocker »

Toyspeed skrev:Den har inte satt sin fot på en bana ännu ;)
Dock har den vart ute och luftat sig på en rejäl tur idag. Så den fungerar utmärkt.
Inte speciellt törstig heller. Ca 1liter milen
Okej låter ju som en Bruks bil :)
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

En underbar brukis detta!

Kört till Mantorp, Kört på strippen, Och kört hem från Mantorp, ca 50mil plus strippen.
Drar nog nästan under litern, och drar HÅRT på strippen ;)

Körde EN ynka repa, och de blev 10,66 215,5km/h, 60fot på 1,54. Kändes inte perfekt alls den repan.

Sen försökte ja mig på en repa till, Och den kändes perfekt! Starten satt stenhårt och växlingen till 2:an satt också perfekt.
Jag hann tänka, Nu jävlar sitter rekordet so............... och sen......

........to be continued......

(Nu ska ja dricka öl) Tjo flöjt!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av cheetah1 »

Ameh! :wtf:
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Fnys »

meeeen! :-|
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av KACE80 »

Toyspeed skrev:En underbar brukis detta!

Kört till Mantorp, Kört på strippen, Och kört hem från Mantorp, ca 50mil plus strippen.
Drar nog nästan under litern, och drar HÅRT på strippen ;)

Körde EN ynka repa, och de blev 10,66 215,5km/h, 60fot på 1,54. Kändes inte perfekt alls den repan.

Sen försökte ja mig på en repa till, Och den kändes perfekt! Starten satt stenhårt och växlingen till 2:an satt också perfekt.
Jag hann tänka, Nu jävlar sitter rekordet so............... och sen......

........to be continued......

(Nu ska ja dricka öl) Tjo flöjt!

Det är inte första april ännu ;)
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av JohanRocker »

Toyspeed skrev:En underbar brukis detta!

Kört till Mantorp, Kört på strippen, Och kört hem från Mantorp, ca 50mil plus strippen.
Drar nog nästan under litern, och drar HÅRT på strippen ;)

Körde EN ynka repa, och de blev 10,66 215,5km/h, 60fot på 1,54. Kändes inte perfekt alls den repan.

Sen försökte ja mig på en repa till, Och den kändes perfekt! Starten satt stenhårt och växlingen till 2:an satt också perfekt.
Jag hann tänka, Nu jävlar sitter rekordet so............... och sen......

........to be continued......

(Nu ska ja dricka öl) Tjo flöjt!
haha låter brutalt fick du en chock därför du dricker öl nu? Missa mantorp hade varit kul att se :thumbup:
Låg själv med oljeläckage på bilen och byggde nytt oljesystem till turbon så imorgon ska jag testa!!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Toyspeed skrev:En underbar brukis detta!

Kört till Mantorp, Kört på strippen, Och kört hem från Mantorp, ca 50mil plus strippen.
Drar nog nästan under litern, och drar HÅRT på strippen ;)

Körde EN ynka repa, och de blev 10,66 215,5km/h, 60fot på 1,54. Kändes inte perfekt alls den repan.

Sen försökte ja mig på en repa till, Och den kändes perfekt! Starten satt stenhårt och växlingen till 2:an satt också perfekt.
Jag hann tänka, Nu jävlar sitter rekordet so............... och sen......

........to be continued......

(Nu ska ja dricka öl) Tjo flöjt!

Sådär, Då har man vaknat till och kanske skulle försöka sig på en liten summering av helgen.
Tanken va ju från början att jag skulle åkt upp till Kinnekulle på torsdagseftermiddagen, ta en pilsner hemma hos Mårten för att sen ge sig bort till Kullen på fredagsmorgonen. Efter kullen skulle vi direkt åka vidare till ActionMeet på Mantorp.
Efter en koll på kontot konstaterade ja att åka till bägge två dagar i rad skulle bli lite för kostsamt och beslöt mig för att åka till ActionMeet enbart.
Så vi packade bilen full med sovsäckar, kuddar och tält. Samt givetvis pilsner och red bull ;)
Vi fick även med oss verktyg och domkraft. Det enda jag inte kunde packa i MR2an var mina MT radialer. Dock lyckades ja fixa lift åt med en polare som också skulle upp.
Så kl 16 i fredags eftermiddag begav vi oss från Växjö. Tog svängen över, Vetlanda, Eksjö, Tranås och Mjölby för att sedan beta av sista milen på Mantorp via E4:an. Bilen går otroligt fint på gatan. Förvisso är de ett lite väl högt buller i kupen för att man ska åka riktigt bekvämt. Men de är inga problem att i relativ samtalston kunna sitta och snacka hela vägen upp.
Vi körde dom ca 20milen på ungefär 2,5h och anlände till Mantorp med knappt 20liter E85 förbrukade. Körde alltså ca 20mil med 650hp MR2:a för under 200kr. Bra bränsleekonomi!

Vi körde in på parken och fick en mycket bra plats i depån. Vi som bildade team för dagen var Jag, Andreas "Silver S2" och Gordon med sin brutala Merca 190.
Tömde bilen fixa i ordning den och åkte bort till besiktningen. Efter en snabb genomgång av de mesta så blev ja inklassade som nr 4028 (Bakhjulsdrivet med överladdning)

Stack tillbaks till vår campingplats och reste ett tält, bebodde in oss i husvagnen och sen blev de att dra fram en pilsner och tända upp grillen. Vi satt långt in på småtimmarna och orerade om både de ena och det andra. Kl 02.30 släcktes lampan och man började stirra i taket för att fundera morgondagen.
Kl 08:00 ringde klockan och då murrade de redan gott utanför tältet från både den ena och den andra som gjorde som sista justeringarna inför körningen. Själv satt ja rätt lugnt i båten då däcken va bytta och bilen va klar på alla sätt ja kunde förbereda den för körning. Jag satt och kikade på alla tillgängliga väderlekstjänster som fanns för Android och konstaterade. SMHI lovade regn hela dagen. Och Klart.se lovade sol hela dagen... Konstaterade att Klart.se ska vi hoppas på! Men att ja ändå skulle ge allt första repan för att om SMHI hade rätt så kanske de bara blev en repa!

När körningen väl började så körde ja bort till lajnen och gjorde mig klar. Drog en hyffsad börnis på tvåans växel och när ja släppte gasen så kände man verkligen klistret i banan! Bilen gjorde ett rejält skutt när fästet kom!

Ja måste verkligen berätta för er som aldrig kört på dessa evenemang. Man tror man ska va nervös inför allt folk. Så är de inte. När man väl rullar fram så ser man egentligen bara en enda människa. De är starters som viftar fram en till linjen. Resten försvinner!
In i stage och ja hinner tänka. Nu får de bära eller brista. Make it och brake it!
Går upp på ca 7000varv och släpper kopplingen snabbt, Men utan att sidsteppa den!
Det biter i riktigt bra men de finns ändå en liten liten tvekan i bilen. Så några hundra varv till hade inte varit fel!
Tar växlingen till 2:an lite halvförsiktigt så jag har haft problem med den växlingen historiskt sett. När väl 3:an ska i då är jag lite stressad och får ett litet skrap. Har aldrig hänt tidigare på den växeln och inte nu efteråt heller så de va helt enkelt förarfel! Men tappar inte speciellt mycket tid på det! men växlar för tidigt mellan alla växlar egentligen, Då ja växlar vid 7000varv men har fortfarande stigande effekt och borde hålla i till 8000 egentligen!
Går i mål på 4:an och känner då att, Fan där satt nog 10:an ändå som jag va där för att ta!
Hinner inte ens ner till Mjölbykurvan innan jag känner mobilen vibrera i fickan. Det där är ett gott tecken känner ja direkt då vi inte brukar skicka eller ringa varandra om de inte är nått BRA!
Sliter av mig hjälmen i farten mer eller mindre och fiskar upp telefonen. 10.66 står de bara och en smiley.. Tänker för mig själv... de där kan inte stämma! För så bra kändes inte repan. Så ja vågar inte jubla riktigt.
Men snart trillar de in fler sms som bekräftar. Då får ja fan ett glädjefnatt! Fy faaan va gött!
När ja väl kommer runt till depån igen går jag med raska steg för att hämta tidkortet. Här ska studeras var och hur ja kan förbättra!
Tidkortet läses som följer

Reaktion : 0,61
60fot : 1,54
201m : 173Km/h
201m : 6,91
402m : 215,23Km/h
402m : 10,660

Konstaterade genast att, Nu ska det där svenska rekordet på 10,51 slås! För en riktigt BRA repa och de finns inga tvivel på att de går en bra bit under 10,5

Jag rullar fram för andra vändan drar loss en börn igen på 2:a växeln men kommer lite snett ur gropen och släpper lite tidigare. Men de kändes ändå som däcken blev varma och vattnet försvann så ja va rätt lugn.
Precis innan jag rullar fram hade dom sanerat efter en Volvo tror ja de va som kört sönder nått.
Granen faller och ja hade bestämt för att gå ur hålet med varvstopp på 1:an!
Det biter i sååå in i helvete så jag sitter och skriker i bilen. Hinner tänka NU JÄVLAR!!!!!
Av andrenalinpåslaget så försvinner all rädsla med att slänga i 2:an hårt och jag gör en banzaiväxling! 2:an sitter PERFEKT och de biter i direkt. Microsekunden senare känner ja att höger bakhjul drar loss och ja går i varvstopp. Hinner tänka helvete vilket dra! Och slänger i 3:an. Dock kom den växlingen förtidigt och ja faller lite långt ner i registret. Men när effekten kommer på 3:an så går jag direkt på varvstopp, släpper gasen och varvtalet lägger sig så ja kliver på igen. Hinner inte tänka innan varvstoppet smattrar igen och ja väljer att rulla från ca 100m ut ända i mål på 12.99 och 125km/h
Sitter i bilen och funderar på vad fan va de som hände egentligen. Går runt mjölbykurvan och tänker att ja måste kolla va fan de är frågan om. Kliver på gasen i backen upp efter kurvan och ja får full effekt på 3:an. De driver HÅRT och utan problem upp för baken. Blir nästan ännu mer förvirrad. Va fan nu?
Rullar runt och parkerar i depån. Sen pågår en febril tankeverksamhet. Va de kopplingen, växellådan, diffen, en axel som gått av... Hittar inga fel över huvudtaget utan konstaterar att de måste nog vart kopplingen som inte orkade med. Jag bestämmer mig för att ge fan i att köra mer för dagen då bilen ska rulla 20mil hem till Växjö igen.

På hemvägen med bilen fullt lastad med alla prylar så kliver ja på gasen igen fler ggr på alla växlar och jag märker inget konstigt alls. Bilen drar hårt på alla växlar. Spinner på båda hjulen.
Efter lite forskande har jag kommit fram till att, I rasen som skedde innan min andrarepa hade dom förmodligen inte sanerat riktigt. Jag kom ut lite för långt till höger efter start och mitt högra hjul kom ut antingen i saneringsmaterial eller överbliven olja och diffen orkade helt enkelt inte hålla emot när effekten kom! Eftersom jag slog av så snabbt verkar inte diffen heller ha tagit någon skada.
Lite surt i efterhand då jag förmodligen kunde kört vidare. Men ändå SKÖNT att kunna köra hem med en 10sekunders MR2:a när nästa alla andra lastar på sina släp ;)
Vi som körde upp till Mantorp ihop från Växjö (Alla utan släp) var
Andreas "Silver S2" 9,80 239km/h
Gordon Merceders 190E 2,3 Turbo 9,98 237km/h
Och jag, Toyota MR2 Turbo 10,66 215km/h

Nu sitter jag och funderar på om ja inte ska åka till Hultsfred den 18:e och göra ett försök på de där rekordet!

Det va allt för denna gången. Hoppas läsningen va värd att vänta på!

Mvh Johan
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Fnys »

Mycket trevlig läsning. Satt och levde mig in i historien :-)
Förstår att man blir fundersam. Hoppas det är som du tror, att det hade med saneringen att göra.
SÅ KLART du ska åka till Hultsfred! "Make it or brake it!" ;-)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar