Sida 34 av 71

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: sön 15 jul 2012, 10:57:15
av Rastaman
Proberas skrev:Jag har bara ett öppet filter på ventilationen och har aldrig haft några problem...
Jo men du har å andra sidan aldrig kört bana med din bil, vilket var när problemet infinner sig :)

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: sön 15 jul 2012, 12:07:10
av Cyrix
Hade jag haft kvar min bil, hade jag oxå byggt om vevhusventen, på en bandag så tryckte den ut runt en liter olja till catchtanken...

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: sön 15 jul 2012, 13:58:40
av sleeper
Toyspeed skrev:
MrNize skrev:Det problemet har jag på min gen2 motor. Löste det med att göra en vevhusventilation till och svetsade igen dom små hålen i spenarna som går ner från ventilkåpan. Nu får jag jätte lite olja i oilcatchtanken. Men för att lösa den så håller jag på att dra en slang från botten till oljereturen.
Ja, jag har noterat att de är rätt bra drag i min enda och original vevhusvent. Och har sett att andra har byggt om de där.
Så de är nog ingen dum lösning att slita bort ventilkåpan och hitta på nånting där.
Jag har 2st AN12 kopplingar som ligger och skräpar. Vad tror ni, Räcker det att sätta en sådan i var ände av ventilkåpan och sen dra dom till en catchtank?

Det kommer mest sannsynlig ikke at fungera. Hadde akkurat det samme selv, og iløpet av 5 runder på nye rudskogen så var ca 0.8-0.9 liter blåst ut.

Du løser ikek noe av det egentlige problemet ved og ha masse lufting fra ventilkåpan... all blowby som motoren skaper må fortsatt opp oljehullene som ligger i bakant av blokka, dette er samme sted oljan renner ned fra toppen til bunnen. jo mer luft du får opp, jo mindre olje renner tilbake.

Har provad gjenskape problemet ved har kjøring på vanlig vei\402m\ og ved 0-300kmt.. men det er KUN ved banekjørning du klarer og få dette problemet.. så selv om det virker som det fungerer på vanlig vei, så vil du få problemer på bane. ( PS: dette gjelder motorer med MYE effekt. 500++hk )

Ventilasjon fra bunnpanne ( ved siden av oljeretur fra turbo) til catch tank, og ikke større en an-08 fra ventildeksel vil fikse dette problemet.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 16 jul 2012, 11:49:43
av Toyspeed
Fasen, Ja har alltid inbillat mig att jag förstår Norska precis.. Men jag har faktiskt ganska svårt med detta.
Jag förstår problemet och vad som orsakar det. Men exakt hur du menar att man ska lösa det har jag lite svårt att förstå?

Åter igen, Tack för hjälpen

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 16 jul 2012, 13:34:18
av Rastaman
Kommer du med upp till Sviestad och kör på fredag?

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 16 jul 2012, 16:56:45
av Toyspeed
Näe. de lär jag inte göra.
Jag siktar på att försöka ta mig till Kinnekulle på träffen där.
Lär nog inte bli nån bandag innan dess skulle ja inte tro.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 16 jul 2012, 19:56:05
av martenheller
Google translate :thumbup:

"Det kommer sannolikt inte att fungera. Hade samma sak själv, och inom 5 varv på nya Rudskogen det var 0,8-0,9 liter blåses ut.

För att lösa ikek några av de verkliga frågan och har massor av ventiler ventilkåpan ... alla motorerna genomblåsning som fortfarande måste skapa olje hålen i bakant av blocket, är detta samma plats oljan strömmar från topp till botten. Ju mer luft du får, desto mindre olja strömmar tillbaka.

Har provad återskapa problemet genom att köra på vanligt sätt \ 402 \ och 0-300kmt .. men det är bara genom att klippa stansning du lyckas få det här problemet .. Så även om det verkar som det fungerar på vanligt sätt, så att du kommer att få problem i domstol. (PS: detta gäller motorer med mycket effekt 500 + + hk.)

Ventilation från vevhuset (bredvid oljereturen från turbo) för att fånga tanken, och inte större än en-08 från ventilkåpan kommer att fixa detta problem."

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 16 jul 2012, 20:47:00
av Toyspeed
Haha har gjort de själv.
Dessvärre blir ja inte ett skit klokare på hur den faktiskt lösningen ser ut.
Problemet är jag medveten om. Men lösningen... =)

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 16 jul 2012, 22:46:52
av Cyrix
jag är från Värmland så norska är inget större problem...

AN20 från oljetråget till botten på catchtanken och AN8 från ventilkåpan till catchtanken.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: ons 18 jul 2012, 00:03:26
av Toyspeed
okej... Så lösningen på problemet ser ut som följer (och den lösningen ja kikar på just nu att införskaffa)

Jag kommer köpa mig en Morososump.
I överkant på den så nära vevhuset som möjligt och klart över oljenivån kommer ja svetsa dit en AN20 koppling.
Där kommer ja dra en AN20 slang upp till en catchcan
Kommer också gå på principen ju mer ju bättre, och sätta två stycken an12 kopplingar på ventilkåpan.
Av anledningen att ja har två kopplingar som ligger och skräpar ändå ;)
catchcan´en (svengelska) kommer ja ventilera genom ett REJÄLT filter ut i de fria.
Jag kommer INTE återleda catchcan´en ner till tråget pga att ja inte vill ha ner onödig etanol i oljan.

Sleeper, Cyrix?