Sida 31 av 38

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: fre 28 nov 2014, 13:58:43
av Glenn
Vad fan är det här ? nytt bottenrekord igen när jag tankade, 0.78l/mil, och då kör jag som sagt inte på nåt sätt snålt, jag kör som en biltjuv precis som vanligt.

Nedgången började iofs när jag fixade bromsarna men..

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: fre 28 nov 2014, 16:45:07
av cheetah1
Satt på bra vintersulor kanske?

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: fre 28 nov 2014, 23:36:56
av Glenn
Ja, men "nedgången" i bränsleförbrukning började innan dess, men visst borde vintersulorna inverka också, det är 195'or medans sommarsulorna är 215. (Dessutom 16" istf 15")

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: tor 22 jan 2015, 17:25:54
av Glenn
Jag har varit "hemma" i två måander fårn jobbet, semester+föräldraledig+sjuk+VAB :) ..hade egentligen tänkt fixa damasken under denna tiden men efterssom vi var borta och sjuka så..

Däremot startade jag bilen för första gången på två månader i onsdags, var rädd att den inte skulle starta men den startade blixtsnabbt,
knappt man hann höra startmotorn.

Har ju kört saab två månader nu, och vilken skillnad.. stolarna är mycket bättre i saaben, och mer effekt, men oj vad mycket roligare motor det är i celican ändå, och förstås roligare att köra över lag.

Gnisslet i motorrummet har kommit tillbaka, hade tänkt köpa ny rem på biltemas rea (som reade ut just den för 20:- eller nåt) men
det fanns inga kvar, hade varit trevligt att utesluta den.

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: ons 04 feb 2015, 21:51:32
av LexNorth
för ett par år sedan hade samma problem med gnissel från motorrummet, i ca 3 månader. Inte Celica utan v-460 i o f, men liknar mycket det du skriver om. Lämnade volvon in på en verkstad, de hittade inga fel (förstås). Felet dock visade upp sig ganska snart, själv dessutom (bara om en vecka) då motorn tvärdog mitt i rusningstrafiken. Generator var paj, därifrån kom gnisslet hela tiden :(

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: ons 04 feb 2015, 22:41:50
av Glenn
Usch, säg inte så, speciellt inte som att gnisslet upphört den senaste veckan av okänd anledning..

Jag har dessutom varit med om ett generatorhaveri i en av mina saabar, generatorn tvärskar, varvid multiremmen gick av och piskade av en oljeslang, så först hörde man en smäll, sen kände jag hur man körde över nåt (remmen och remskivan till generatorn troligen) varvid jag såg att generatorlampan tändes, nån sekund senare tändes även oljetryckslampan och jag stängde av fort som FAN, och trodde då jag hade fått punktering, det visade sej bero på att höger framhjul var helt duschat i motorolja.. INTE roligt kan jag säga. (motorn klarade sej dock)


Annars så har jag ju kört i slask och snö ett tag nu, man borde ha bättre däck på, mönstret är bra men det är inte så många dubbar kvar. Dock är det nice med diffbroms på vintern får man ju säga, inte nog med att man kan göra snygga starter med två snösprutande hjul, men fastnar inte lika lätt heller :)

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: ons 11 feb 2015, 22:51:06
av Hornlund
Ganska komiskt att våra T20 följs så åt i drifttid, min har också stått i två månader. Men dock av annan anledning, den snöade helt enkelt över & ingen orkade med att skotta fram den. Nu är den dock ute på gatorna igen & instämmer i kören att det är fantastiskt roligt när en stel oljebrännare stått för transporterna under tiden. Bara att kunna rycka i en riktig handbroms, istället för att trycka på en elektrisk knapp, får ju mungiporna att skjuta i höjden!

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: ons 11 feb 2015, 23:29:58
av cheetah1
Mm, fyrhjuldrift med diffbroms hade inte skadat. Tyckte det var en strålande idé att fastna i 15 cm djup pudersnö i helgen. Tog gott och väl 45 minuter innan jag kom loss, hann till och med mobilisera min syster, men jag kom loss innan hon hann fram. Allt detta trots ansenlig kunskap om hur man tar sig loss och en rejäl snöskyffel. Inspektion av platsen jag satt fast på gav inga ledtrådar till varför det var så besvärligt heller... Misstänker att huvudanledningen var att fordonet i fråga var en enhjulsdriven Skoda...

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: tor 12 feb 2015, 00:15:05
av Glenn
Ja, den roligaste bilen jag haft på vintern någonsin är min ST165 :) ..ST205'an är väl egentligen roligare men jag har inte kört den mycket vintertid och nrä jag gjorde dne var den värd för mycket för att jag skulle leka ordentligt.


Hela jul/nyår körde jag ju aeron, det är ju en väldigt trevlig bil på många sätt, mycket motor, grym komfort, mycket lullull, bra väghållning, bra bromsar osv, men den är inte alls lika ROLIG, det känns som den väger dubbelt så mycket och man kan inte "kasta" in och ut den i kurvor på samma sätt, även om aerochassiet är otroligt mycket bättre än vanliga 9-5'an..

Dessutom älskar jag motorkaraktären på ST202, nog för den blir bättre med turbo, men det är ju en så grymt rak och trevlig vridkurva, väl anpassad för bilen också, det finsn ju massor av effekt i aeron, och visst händer det saker när man stämplar gasen, men det är ändå inte den där direkta kontakten med vägen eller hur man ska säga, den har helt enkelt ingen sportbilskänsla.

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: mån 16 feb 2015, 23:56:52
av Hornlund
Som en liten anekdot, körde Avensis i helgen igen. Blev lite snårigt & spårigt, skulle svänga höger, körde som jag gjort med "lill Celican" vilket resulterade i ett jäkla tjut från antihitochditsystemet & understyrning tills situationen var i ordning.

Behöver kanske inte nämna hur fantastiskt säkert & tråkigt det kändes!