Sida 4 av 29

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 05 apr 2009, 21:57:31
av behr
Kul att det går framåt. Jobba på nu så det blir klart till sommaren :)

Har gen3 3sge oljesprutning original?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 05 apr 2009, 22:18:28
av Larco
behr skrev:Kul att det går framåt. Jobba på nu så det blir klart till sommaren :)

Har gen3 3sge oljesprutning original?
Yepp, gen2 har också sprut, bara gen1 3S-GE som inte har

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 06 apr 2009, 09:40:34
av Larco
Visade sig igår att ramlagren jag köp och sedan coatat var fel dimension. DOH! Klantigt!
Blev lite dåig oljemarginal med lager som var 0,25 ÖD :cry: Borde ha sett/kollat det mycket tidigare men hade inte en tanke på att jag skulle ha fått ÖD lager...
Hur som helst är ingen skada skedd förutom att jag nu har ett gäng färdigcoatade 0,25 ÖD lager till övers, vilket ju är väldigt skönt ändå!

Gör om gör rätt!
Satte i ocoatade standardlager istället. Ramlagrena verkar ju inte vara lika känsliga som vevlagrena för haveri så de borde funka lika bra utan coating.
Veven är nu momentdragen i 3 sekvenser. 28NM, 56NM och slutligen 81,35NM.
Nu är allt som det ska där iaf! Det snurrar så fint så :)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 19 apr 2009, 15:02:39
av Larco
Kolvringar monterade. Kolvarna marineras nu i olja. :)

Oljetråget nedslipat lite för att få bort all oxid o skit.
Bild

Målat lite. Hagmans mattsvarta var fan den mest lättmålade färg jag använt! Damtorr redan efter nån enstaka minut bara. Löjligt mlättmålad!
Bild
Bild

Preppade dessa delar och målade dem också
Bild
Bild


Knastrena till kolvbultarna är förjävla hårda. Är det det gamla skruvmejsel/näbbtångstricket som gäller för att montera dessa?
Har läst nånstans att det ska finnas ett specialverktyg för detta men hittar inget. Någon som vet?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 24 apr 2009, 16:20:42
av Larco
Ska man ge sig på att ta upp Singh-skåror i toppen?
Jag kan inte bestämma mig! Jag tycker att det borde funka och förbättra förbränningen men har fortfarande inte sett några ordentliga tester. Man blir ju lite misstänksam när idén har funnits så länge men det fortfarande inget riktigt har bevisats...

Hemiyoda, vad säger du? sitter du på något, du som har provat?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 28 apr 2009, 02:44:45
av Larco
Slipa slipa slipa...
Toppen blir blankare o blankare, men det är några timmars arbete kvar på den :roll:

Skippar singhskårorna efter att ha pratat med Hemiyoda på grillträffen. Kanske funkar men det funkar definitivt utan också.

Har kommit över en Dell Latitude D600 gratis som jag tänkte bygga in i bilen sen också som kombinerad mapdator och dashlogger. Kan säkert komma till användning till fler saker också :) Får se om det går att få det att funka bra. Har installerat en superstrippad version av Windows XP som borde göra den lite snabbare.

Någon som har koll på vad Eagle stakarna ska dras med för moment, hittar ingen lapp i kartongen... ARP 2000, 1,5 är det på dem.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 01 maj 2009, 13:57:49
av Larco
Portade upp förbränningskamrarna ganska rejält igår :)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 02 maj 2009, 19:08:22
av Michael W
Nice Andreas! Visa lite pics på toppen då :)

Hur går det för övrigt? har du alla saker?

Marinera på nu ;)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 04 maj 2009, 09:34:38
av Larco
Michael W skrev:Nice Andreas! Visa lite pics på toppen då :)

Hur går det för övrigt? har du alla saker?

Marinera på nu ;)
Jag knäppte några bilder igår, tog med kameran till jobbet för att kunna ladda upp dem vid en lugn stund men glömde sladden :roll:

Jag portade förbränningskamrarna lite till igår och börjar bli ganska nöjd med formen på dem. Nu ska jag bara kontrollera att de är lika stora :?
Var även på avgasportarna igår och även de börjar likna något nu. Insugsportarna väntar jag med till sist speciellt eftersom de inte ska ändras så mycket bortsätt från epoxyn. Min trofasta dremel kämpar på, bra grejer de där!

Har det mesta, det som saknas för att få ihop grejerna är väl wastegaten och ett avgassystem och bredbandslambdan, men har ju både downpipe och ljuddämpare. Kanske att jag ska ge mig på att byta bränsleledningen men tror jag väntar med det tills den är lite inkörd, kommer ju säkert ändå vara saker som man måste fixa efterhand. Överväger att köpa mig en ganska enkel flusstrådssvets så jag kan fixa både avgaset och WGn mm. Hmm ska man bygga rostfritt avgas kanske...

Kolvarna har nog marinerats i en vecka nu eller nått så de är nog redo. Ska bara försöka pilla in de där jäkla knastrena på plats så stakarna sitter där det ska.

Glömde att berätta att jag fixat lite med oljereturen i tråget innan jag målade det, syns inte på bilderna men jag har tagit upp den. Ska fixa till packningsytan sen också kan knäppa bilder då.

FÖ. var det någon som knackade på fönstret vid 2 tiden inatt.... Jag tänkte vad nu då. Öppnade och där står en hundpatrull (polis). Tydligen var det någon som krockat med 5 bilar runt hörnet och sedan sprungit omkring inne på området då hunden fått upp spår... :shock: Lite knepigt att förklara varför man står i en verkstad kl 2 på natten :lol: Hunden markerade gjorde ju inget så de tyckte väl att det var lugnt hoppas jag, men de tog mina uppgifter iaf :?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 04 maj 2009, 22:29:29
av Jonex
Haha, jasså är dom redan ute och letar efter dig ? Hur ska det då bli när Gt4´n är klar ? :lol:

Dremel är i en klass för sig, har misshandlat min i 5 år med både det ena och det andra men den går fint än.
Jobba på nu, och glöm inte bilderna ;)