Sida 4 av 15

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Postat: ons 29 dec 2010, 11:20:47
av Dale
Glenn skrev:Understyrt när man gasar och överstyrt när man släpper gasen skulle jag säga.
Va? Tvärt om menar du väll? Gasar man i kurvan kommer ju bakändan ut lite tjusigt. Motorbromsar man åker man ju rakt fram i kurvan.

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Postat: ons 29 dec 2010, 16:10:09
av Glenn
..Men kopplar du så kommer bakändan direkt..

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Postat: ons 29 dec 2010, 18:49:22
av Dale
Hmm, beror på hur framhjulen står. Tycker kärran min är väldans balanserad iaf. Reglerar över/understyrningen med gasen. Bara med dubbfria autobandäck eller sommardäck är den rent otrevlig å köra på vinterväglag. Med dubbdäck för nordiskt klimat är det en fröjd och beter sig bra. Beroende på när och hur mycke gas man ger så beter kärrans sig helt olika. För lite gas eller ingen alls går den mer rakt fram (understyrd). Lite gas i genom en kurva går den snällt. Mer gas så kommer bakändan ut och bilen blir överstyrd å styr man åt de håll man vill åka så åker bilen åt de hållet med. Inte direkt som någon gammal BMW eller 240 som eventuellt gör piruetter eller man får retursladd å sånt där.

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Postat: ons 29 dec 2010, 20:11:02
av Glenn
Jo, det är nog den "snällaste" bilen jag kört av alla dom hundratals bilar jag kört (dom flesta har jag iofs inte pressat), men klassikern är ju om man kommer för snabbt in i en kurva, det släpper och då snurrar man om man kopplar.. typiskt överstyrning :)

Gäller som sagt att balansera med gasen och inte försöka sej på nån panikåtgärd.

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Postat: tis 11 jan 2011, 21:17:35
av Johnny Blade
Nån mer som har denna grej? 8-)
Bild

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Postat: tis 11 jan 2011, 21:38:30
av Glenn
Den första versionen av ST165 hade ju manuell diffspärr, den finns väl bara som felstyrd dock ? och den drivlinan var tydligen väldigt klen, därför bytte man ganska omgående till den som sen i princip satannade tills nedläggningen.

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Postat: sön 23 jan 2011, 19:43:46
av Johnny Blade
Är det nån som försökt sig på att montera motorvärmare i en GT4 med motorn på plats?
Det verkar vara tvärt omöjligt även efter bortmontering av tvärgående och längsgående "motorbalkar".Man ser ju inte ens lite av någon frostplugg. :(
Jag har fått en slangvärmare av Nikwal,så det kan bli så att jag väljer den istället.

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Postat: sön 23 jan 2011, 22:05:18
av Glenn
Min ST165 hade slangvärmare monterad, dock av tidigare ägare..

Jag gillar inte slangvärmare själv, men kan ju förstå varför om det är som du säger.

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Postat: sön 23 jan 2011, 22:06:53
av Pugho
Pluggen den "ska" sitta i sitter ju på baksidan av motorn. Svårt att få dit på en camry eller celica gti med motorn i, snudd på omöjligt på en gt4.

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Postat: sön 23 jan 2011, 23:10:04
av Johnny Blade
Jag monterade en på framsidan på min Camry i våras,det var LITE smidigare. ;)