Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av GT4-R »

Nej inte byta bil. Jag ser faktiskt fram mot läsa denna tråd vid 22 innan bed time!
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Jag har flera gånger varit inne på att byta bil, men vad ska jag ha då då ? ..dessutom tänker jag alltid att "Måste laga först, SEN så.." och när bilen väl funkar så kan jag ju lika gärna använda den..

..Nåväl, idag VAB'ade jag så när dottern sov så gav jag mej på bakbromsen.. plockade ner allt och det satt inte helt oväntat fast.. motionerade upp kolven, gjorde rent och smorde upp, och konstaterade att beläggen var snedslitna, och det ena var så slitet att det var metall mot metall.. gissa var gnisslet kom från ? ..dock var det bara ett hörn, och skivan verkade ha klarat sig.

Crap.. hur skulle jag få tag på belägg på studs då ? ..kollade för säkerhets skull biltema, och mot all förmodan hade dom bakbeläggen (men inte fram), vilket antagligen beror på att det finns corollor och annat med samma belägg. Dock så såg det ut att vara andra belägg på bilden.

Efterssom jag har typ 12min till biltema så startade jag ST205'an och körde dit och bad att få jämföra, beläggen var identiska och jag köpte en sats med fyra belägg för 219:-.. hem igen och montera, funkade fint.. tyvärr betydde ju det att jag var tvungen att hissa bilen på andra sidan också, så det gjorde jag, bara för att konstatera att det ena belägget där var nästan lika slitet, var bara ett papperstunnt lager kvar av slitytan på samma ställe som det var metallrent på högersidan.

Motionerade loss kolven, gjorde rent (vilket eg inte behövdes, jag hade ju gjort det för nån månad sen) och monterade nya belägg och ihop med allt.

Tog en provtur och det funkade fint och lät inte illa, bromsade hårt många gånger och kände sen på fälgarna, alla hyfsat svala.


MEN.. självklart uppdagades ett annat problem, nåt jävla gnissel från motorn, det verkar komma från generatorn eller spännrullen till multiremmen.. ska testa att göra rent och spänna, men jag gissar att det inte hjälper.


Var f.ö första gången på ett apr måander jag körde ST205'an.. det känns alltid så skumt att byta från ST202'an till ST205'an.. det är ju identisk sittställning, samma utsikt över instrumenten (nåja en mätare till..), allt är väldigt lika, förutom att det trycker på mycket mer när man gasar, man slipper torque-steering och framförallt att bilen är mycket stadigare i hög hastighet, ST202'ans "naturliga" hastighet verkar vara ca 140, kör man snabbare känner man att man får "passa" bilen (ni fattar nog hur jag menar), med ST205'an är det väldigt lätt att man råkar köra BETYDLIGT snabbare än så under en omkörning på motorvägen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Alltså det där gnisslet..

Det gnisslar typ "skvitt skvitt skvitt" när bilen står på tomgång vid kallstart, gasar man så ökar frekvensen.

Kör jag ca 20min så låter det lika mycket när jag stannar, kör jag 45min (till jobbet) så är det knäpptyst, inte minsta
gnissel oavsett varvtal ?

Har kollat det i tre dagar i rad nu, samma sak varje dag.. gnissel först och sen tyst.

Undrar vad fanken det är, minns inte vad multiremmen driver på denna, knappast vattenpumpen, men servot och generatorn.. nåt mer ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev: Ska posta lite efter-bilder senare när det är klart.
..Och här kommer dom, inte så bra bilder iofs, men man kan se att jag behållt kanten nedtill och fäst i den, men inte spacklat och slipat ordentligt, samt se hur jag på frihand byggde upp delen mot bakre hjulhus.
celicarep1-rot-qs.jpg
celicarep1-rot-qs.jpg (115.76 KiB) Visad 3341 gånger
celicarep2-qs.jpg
celicarep2-qs.jpg (183.91 KiB) Visad 3341 gånger
..Observera att den lilal rosten mans er i hörnet där är högre upp än jag svetsade, dock störande att jag inte såg det då och fixade samtidigt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Uppdaterade soppaförbrukningen, 0.82!! ..och jag har inte ens kört lugnt.. till råga på allt känns bilen som den går extremt bra, jag vet inte vad som hänt, eller om det bara är att nån broms låg på innan ?

Det var ju en liknande grej för länge sen med, när bilen både började gå bättre och snålare under en period.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev:Hmm, idag på vägen hem i regnet så slutade högra torkaren att fungera.

Väl hemma lossade jag den och konstaterade att både axel och torkararm var helt rensade på splines (om den ska ha splines, alla har ju inte det) och gjorde rent och drog fast igen, drog riktigt hårt och kände att jag drog gängpaj, osäkert om det var på axeln eller muttern :P men den sitter tills vidare, får lösa det om den släpper igen, vilket den nog gör.
Läste just igenom hela tråden (pust!) och kände mej tvungen att uppdatera just det där..

Den sitter fortfarande på plats!

Tror dessutom att det inte ska vara splines.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Märkligt.. har märkt att värmen i bilen funkar sådär nu på hösten, den kommer sent och hoppar gärna igång först när bilen är helt varm och man svänger, typiskt för när man har ont om kylarvätska eller luft i systemet.

Så igår så kollade jag kylarvätskan, som alla vet som meckat med dessa bilar sitter expansionskärlet extremt dumt till UNDER batteriet så det rä halvsvårt, men jag kunde konstatera att det såg tomt ut, inte bra!

Blandade till glykol och hällde i, gick i drygt en halvliter sen var det över max :P ..loss med kylarlocket och startade bilen.

Kunde konstatera att man inte fick nån värme alls i bilen utan locket på, men så är det ju i vissa bilar, så jag väntade på termostatöppning.

Efterssom jag ändå stod där så hojtade jag till sambon att hon skulle hämta min gamla tandborste, hon hittade inte den och kom med SIN tandborste, jaja, jag tog den och körde klassikern att borsta rent multiribremmen med den med motorn igång, det hjälpte inte ett dugg, gnisslade exakt lika mycket ändå.

Termostatöppningen kom och jag körde lite extra länge, sen på med locket och konstaterade att värmen funkade, stängde av och fällde igen huven.

Idag när jag skulle till jobbet så upptäckte jag till min stora förvåning att gnisslet är borta ? mycket märkligt.. undrar om det är tillfälligt ?

Kunde även konstatera att värmen funkar bra igen.


Gillar INTE att det försvinner kylarvätska, men å andra sidan var det en väldigt liten mängd.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu har jag satt dit vinterdäcken, inte helt bra skick dock, på dom som satt fram kanske det är 10% dubb kvar och 5mm, dom som satt bak kanske 20% dubb och 6mm, satte dom förstås omvänt nu.

Ska försöka få tag i bättre däck, men tills vidare är dessa bättre än sommardäcken iaf.

Skulle även montera "skärmflärpen" efterssom jag köpt nya sådana där plastduttar den ska fästas i.. Näää, det gick ju inte dom fäste inte alls, plåthålen var större än själva plastduttarna, trodde jag fått fel duttar, men efter kont5rollmätning mot en av dom gamla trasiga så konstaterade jag att det var rätt, skumt..

Nåja, dom sitter något bättre än innan iaf..


Ang gnisslet så är det tillbaka, fast MYCKET svagare, borde försöka gå på remmen med tandborste igen :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Tankade idag, började nästan tro att tankmätaren dött eller nåt, för när vägmätaren stod på 58 mil så stod mätaren inte på botten och lampan lös inte, när jag var nästan hemma så blinakde lampan till lite, och jag svängde in på lokala macken med 59.59 på mätaren, gick i 47.3 liter! ..vilket ger nytt bottenrekord, 0.79l/mil!

Ända sen jag fixade bakbromsarna har bilen dragit mindre, jag undrar vad den skulle dra om jag körde som en kärring..


Drivknuten knakar f.ö riktigt illa nu, frågan är om jag inte sak byta knuten istället, men jag vet inte hur krångligt det är på dessa..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag var jag in på feltema och lämnade tillbaka den delbara damasken jag köpte i somras, öppet köp 30 dagar och det var väl drygt tre månader sen, men inga sura miner, dom tog glatt tillbaka den, det tackar jag för!

Sen köpte jag en stretchdamask och en kona istället, får hoppas jag lyckas få dit den istället.. ska försöka lossa yttre delen av drivaxlen och vinkla ner den, sen göra rent så mycket jag kan, dra på nya damasken, packa in fett, sätta fast damasken, i med drivaxlen och sen ihop med resten..

Tror inte det blir helt bra, men det lär väl bli mindre dåligt iaf.. får väl byta knut i vår om inte annat.

Trist bara att mecka i +1.2 grader som det var idag.. :/ ..får se om jag lyckas röja garaget så det blir rent där så kan jag låna det innan ST205'an kommer in i värmen.. det är lite störigt att jag har två garage, varav det ena är stort nog för att parkera fyra bilar (fast i praktiken två plus utrymme runtom) men ingen bil står inne..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar