Sida 21 av 29

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 28 sep 2016, 17:18:13
av JohanRocker
:clap: :clap: :clap: :clap: Riktigt snyggt jobbat!
Hoppas den är 100% klar nu

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 25 nov 2016, 12:02:08
av Jan00
Har följt ditt projekt och tycker det ser mycket bra ut.. :)
Jag är intresserad av ditt projekt!

Med Vänlig Hälsning
Jan

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 12 mar 2017, 23:03:05
av Larco
Fick för mig att göra lite på bilen i förra veckan :P
Bild

Testade nya fälgarna när jag ändå höll på.
Bild
Bild

Snyggade till originalbenen lite, slipade dem plåtrena, målade dem i guld och bytte tillbaka dem. Meeeen eftersom jag uppenbarligen inte tog en bild på dem får ni en bild på dem jag tog av :roll:
Bild

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 07 jun 2017, 13:52:20
av Larco
Har pysslat lite med bilen sista tiden.
Har satt tillbaka lite originalgrejer för att bilen enklare ska gå igenom besiktningen bla.

Originaldataboxen, Luftmängdsmätaren, tändningsslutsteg har hittat tillbaka.
Tändningen har ställts in.
Nu känns motorn mycket friskare och tryggare än med megasquirtet. Ffa på tomgång, låga varv och normal körning samt att den är rappare om man torrvarvar men den är inte alls lika vass på högre varvtal och med laddtryck.
Förhoppningsvis klarar den dock avgasvärden o sånt.

Megasquirtet ska få lite ändringar och justeras bättre i framtiden. Det fina är att man kan ha båda boxarna i bilen och enkelt skifta om man vill.

Eftersom bilen inte höjer eller håller tomgången speciellt bra när den är kall o nystartad så började jag titta på tomgångsmotorn (ISC).
De två motstånden som sitter i databoxen och styr den hade brunnit som på många andra.

Bild

Så jag tog bort dem och lödde dit 2 nya. 1 ohm, 1 watt, 1%.
Bild

Men lyckan var kortvarig för det ena motståndet gick upp i rök så snart jag startade motorn.
Bild

Vet att motstånden kan brinna om ventilen kärvar så jag tog bort spjällhuset, rengjorde ventilen lite o mätte upp resistansen i spolarna o så men kunde inte hitta något direkt fel. Visst gick den något enklare efter men tyckte inte att den hade kärvat fast direkt heller.
Så är det någon har någon idé om varför motstånden brann upp?!

Ska löda dit en nya igen nu när jag rengjort ventilen lite o prova men gissar på att även det kommer att brinna. :(

Har fixat en ny regplåt fram. Tyvärr fortfarande stor. Men ska se om man kan fixa en liten sen.

Verkar tyvärr också som att wastegateklockan har gett upp då laddtrycket nu inte håller sig där det ska utan drar iväg. Turligt nog har jag extra som ligger o är täta. Ska undersöka inom kort

Fortsättning följer

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 07 jun 2017, 21:53:19
av Larco
Är det någon som har ST165, ST185 eller mr2 turbo databox liggande som skulle kunna hjälpa mig att kolla en grej?

Jag skulle behöva att någon lyfte på locket (4 skruvar) och tar en bild. Det jag är intresserad av är två blåa lite större motstånd som sitter bredvid varandra i ena hörnet intill den stora kontakten. De två som jag bytt ut på bilderna i förra inlägget. Undrar vad det står på dem.
Om det står "1 OHM 2W" eller något annat?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 08 jun 2017, 08:48:59
av Larco
Det var bara slangen till wastegateklockan som gett upp, fixat nu 😊

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 08 jun 2017, 22:39:07
av Glenn
Nu med dom nya asfula små skyltarna lättade man ju även upp reglerna, så det ska vara lättare att få nu.

..fast med tanke på hur fula dom är så skulle jag nog hellre behålla den stora.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 11 jun 2017, 12:49:36
av Larco
Hehe, ok. Ja får se hur jag gör med skylten.
Nu sitter det en ny Euroskylt i fram.

I fredags fick jag en hel del gjort.
Jag trycktestade wastegateklockan för säkerhets skull. Den är tät både med under vakuum o övertryck. Intressant är att den börjar öppna vid 0,5bar och är inte fullt öppen förän vid 1,3bar. Det är dock utan att avgaserna trycker på..

Trycktestade vakuumsidan av XS dumpen, den håller inte tätt utan läcker sakta.
Läcker lite gör även båda mina bränsletrycksregulatorer, SX Performance och malpassi reggen. Känns inte helt 100% :/ men de funkar.

TPSen har jag mätt och den är inom spec.👍

Sen till tomgångsmotorn. Jag kopplade ur kablaget både ifrån den och databoxen och resistansmätte kablaget. Multimetern visar 8ohm mellan jord och RSO samt mellan jord och RSC.
Inte bör det väl finnas en krets i kablage till tomgångsventilen om man drar ur kontakterna till databoxen? Vad jag kan se i verkstadshandboken så finns set inget där emellan.
Är det kortis i kablaget eller tänker jag fel?!

Jag testade att tvångsköra tomgångsmotor med direktström och den funkar utan problem både att öppna o stänga👍

Jag upptäckte en annan sak som förbryllar mig när jag körde hem bilen igår. Laddtrycket kryper ifrån 0,5bar upp till 0,9bar mellan 5000-7000rpm. Jag hade inte detta problem med Megasquirtet i bilen. Varför? Är det så att originalsprutet lämnar mer effekt och där med mer avgaser så att wastegaten inte hänger med?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 17 jun 2017, 20:51:56
av Larco
Nya kablar gjorde susen för tomgångsmotorn. Nu verkar den funka :thumbup:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 19 jun 2017, 08:15:51
av Bempa
Kul att du kommit igång med bilen igen :thumbup: