Har pysslat lite med bilen sista tiden.
Har satt tillbaka lite originalgrejer för att bilen enklare ska gå igenom besiktningen bla.
Originaldataboxen, Luftmängdsmätaren, tändningsslutsteg har hittat tillbaka.
Tändningen har ställts in.
Nu känns motorn mycket friskare och tryggare än med megasquirtet. Ffa på tomgång, låga varv och normal körning samt att den är rappare om man torrvarvar men den är inte alls lika vass på högre varvtal och med laddtryck.
Förhoppningsvis klarar den dock avgasvärden o sånt.
Megasquirtet ska få lite ändringar och justeras bättre i framtiden. Det fina är att man kan ha båda boxarna i bilen och enkelt skifta om man vill.
Eftersom bilen inte höjer eller håller tomgången speciellt bra när den är kall o nystartad så började jag titta på tomgångsmotorn (ISC).
De två motstånden som sitter i databoxen och styr den hade brunnit som på många andra.
Så jag tog bort dem och lödde dit 2 nya. 1 ohm, 1 watt, 1%.
Men lyckan var kortvarig för det ena motståndet gick upp i rök så snart jag startade motorn.
Vet att motstånden kan brinna om ventilen kärvar så jag tog bort spjällhuset, rengjorde ventilen lite o mätte upp resistansen i spolarna o så men kunde inte hitta något direkt fel. Visst gick den något enklare efter men tyckte inte att den hade kärvat fast direkt heller.
Så är det någon har någon idé om varför motstånden brann upp?!
Ska löda dit en nya igen nu när jag rengjort ventilen lite o prova men gissar på att även det kommer att brinna.
Har fixat en ny regplåt fram. Tyvärr fortfarande stor. Men ska se om man kan fixa en liten sen.
Verkar tyvärr också som att wastegateklockan har gett upp då laddtrycket nu inte håller sig där det ska utan drar iväg. Turligt nog har jag extra som ligger o är täta. Ska undersöka inom kort
Fortsättning följer