Sida 3 av 8

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: ons 19 maj 2010, 18:46:59
av Glenn
finns ju kit där man fylkler med R134a också ja. och den kan du köpa på biltema (fast det står nåt annat på flaskan..) dock är det väl inte att rekommendera vad jag förstår, även om jag vet folk som gjort det med fungerande resultat (på amerikanska pilsnerbussar)

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: ons 19 maj 2010, 21:27:33
av Dale
Finns dom som kör med gasol ist.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: ons 19 maj 2010, 21:54:51
av Glenn
Dale skrev:Finns dom som kör med gasol ist.
Vilket inte är att rekommendera pga brandfaran, alla brandfarliga köldmedia är väl dessutom totalförbjudna i fordon har jag för mej.. annars har jag för mej att det finns en direkt ersättare till R12 som är bättre än R134a, fast den inte får användas i fordon just pga detta.

SKa man göra en fulpåfyllning är det nog bäst att använda R134a, det är lätt att få tag i, ganska biligt och inte brandfarligt.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: ons 19 maj 2010, 22:00:57
av Dale
Glenn skrev:
Dale skrev:Finns dom som kör med gasol ist.
Vilket inte är att rekommendera pga brandfaran, alla brandfarliga köldmedia är väl dessutom totalförbjudna i fordon har jag för mej.. annars har jag för mej att det finns en direkt ersättare till R12 som är bättre än R134a, fast den inte får användas i fordon just pga detta.

SKa man göra en fulpåfyllning är det nog bäst att använda R134a, det är lätt att få tag i, ganska biligt och inte brandfarligt.
Mycke annat som brinner lätt i bilen. Gasol kyler visst bäst med. ;-)

Skillnad på R12 och R12a med. Minns inte vad som hände med R134a men tror de e olika tryck och man lär ha i nått annat med för oljan kan klumpa ihop sig med R134a.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: tor 03 jun 2010, 21:30:56
av Johnny Blade
Igår så kylde den faktiskt rätt ok,iofs inte lika bra som den borde kanske men...Jag körde inte på recirc denna gång.Undrar om den inte tar luften genom kylelementen när man kör på recirc? låter dumt isf.

Jag hittade en sånhär för 200:- på Tradera.
Bild
Det ska bli intressant att koppla in den (nån gång).

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: lör 05 jun 2010, 00:31:42
av Glenn
Haha, dom där kommer jag ihåg att dom sålde i nån katalog jag hade när jag var knatte.. World import ? hobbex ?

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: mån 28 jun 2010, 22:23:08
av Johnny Blade
Idag har jag bytt ut freonet mot R134a (fick jag för mig).Det var nivån som var för låg,tillräckligt för att kompressorn skulle gå men för lite för att kyla.
Nu blåser det kallt. 8-)
Undrar om man kan lita på Biltemas IR-termometer? :shock:
Bild
När jag mätte på min luftvärmepump så visade den +7grader (hur gör man ett sånt tecken?)

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: mån 28 jun 2010, 23:00:22
av Dale
-7,5 grader? De e nog rätt. Ligger på minusgrader i Celican med. Har dock inte mätt på Avensisen. Du kan ju kolla mätaren genom att ta ett glas vatten och några isbitar och röra om. Ska ju då vara runt 0 grader. Kollade då min IR-termometer på de viset å sen koka jag en kastrull med vatten.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: tis 29 jun 2010, 00:02:26
av Glenn
IR-termometrar är grymt känsliga på vilken ytan amn riktar dom mot, testa att hetta upp en blankpolerad metallbit och mät på den får du se :)

ett gammalt indianknep är att måla med tippex på det man ska mäta på, kanske olämpligt i detta fallet :) ..men att mäta rätt in i utblåset borde ge ganska rätt resultat.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: tis 29 jun 2010, 11:11:53
av Rejj
Johnny Blade skrev: (hur gör man ett sånt tecken?)
Håll in Alt, slå 248 på numpad. (°, smidigt som tusan tycker jag :D)