Sida 3 av 13

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: fre 28 okt 2011, 13:15:21
av nsa
martenheller skrev:Hur mycket lättade du svänghjulet? Märkte du någon skillnad, kändes bilen rappare :)?
Kommer själv byta svänghjul i vinter, dock till eftermarknad.

Vad har du mer för planer nu när höstmörkret tränger på?
Ja du, det var inte så mycket, det var mest för att få en jämn anliggningsyta. Tog 0,5mm på anliggningsytan och 0,7mm för tryckplattan om jag minns rätt. Hade inte kört den innan jag svarvade så vet inte heller skillnaden.
Sätter du dit toklätt svänghjul så får du akta dig att du inte slår näsan i ratten när du släpper gasen :D men den blir mycket mer varvvillig och rapp.

Angående planerna inför vintern, det är eventuellt en turbomotor på g, blir ombyggt fordon isf. Vi får se ;)

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: lör 29 okt 2011, 10:27:56
av martenheller
nsa skrev:
martenheller skrev:Hur mycket lättade du svänghjulet? Märkte du någon skillnad, kändes bilen rappare :)?
Kommer själv byta svänghjul i vinter, dock till eftermarknad.

Vad har du mer för planer nu när höstmörkret tränger på?
Ja du, det var inte så mycket, det var mest för att få en jämn anliggningsyta. Tog 0,5mm på anliggningsytan och 0,7mm för tryckplattan om jag minns rätt. Hade inte kört den innan jag svarvade så vet inte heller skillnaden.
Sätter du dit toklätt svänghjul så får du akta dig att du inte slår näsan i ratten när du släpper gasen :D men den blir mycket mer varvvillig och rapp.

Angående planerna inför vintern, det är eventuellt en turbomotor på g, blir ombyggt fordon isf. Vi får se ;)

Det lät trevligt, en gen2 eller gen3 :)?

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: fre 04 nov 2011, 11:38:11
av nsa
martenheller skrev:
nsa skrev:
martenheller skrev:Hur mycket lättade du svänghjulet? Märkte du någon skillnad, kändes bilen rappare :)?
Kommer själv byta svänghjul i vinter, dock till eftermarknad.

Vad har du mer för planer nu när höstmörkret tränger på?
Ja du, det var inte så mycket, det var mest för att få en jämn anliggningsyta. Tog 0,5mm på anliggningsytan och 0,7mm för tryckplattan om jag minns rätt. Hade inte kört den innan jag svarvade så vet inte heller skillnaden.
Sätter du dit toklätt svänghjul så får du akta dig att du inte slår näsan i ratten när du släpper gasen :D men den blir mycket mer varvvillig och rapp.

Angående planerna inför vintern, det är eventuellt en turbomotor på g, blir ombyggt fordon isf. Vi får se ;)

Det lät trevligt, en gen2 eller gen3 :)?
Jo då kan nog bli riktigt kul, motorn är en gen2

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: fre 04 nov 2011, 14:41:58
av martenheller
Okej fan vad skoj.
Den som legat på blocket en längre tid eller?

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: tis 08 nov 2011, 13:28:29
av nsa
martenheller skrev:Okej fan vad skoj.
Den som legat på blocket en längre tid eller?
Japp, det stämmer, han som säljer är i Thailand för tillfället, han skulle höra av sig när han är hemma igen.
Vet du ngt om denna motor?

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: tor 22 dec 2011, 07:28:15
av nsa
Frågan är om toyotas gen2 turbomotor är ett bra alternativ? Funderar lite över andra motorer som skulle passa, finns ju folk som har haft ner allt från rak-ställda audi motorer till toyota v6'or. Själv funderar jag över VAG's 1,8T eller någon liknande, iom effekten på dessa i original så skulle man bara behöva regga motorbyte, sen är dem ju ganska trimvänliga.
Vad tror ni? :thumbup: eller :thumbdown: att inte använda toyota motor?

Får måtta och fundera lite över jul och nyår.

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: tor 22 dec 2011, 09:32:00
av martenheller
nsa skrev:Frågan är om toyotas gen2 turbomotor är ett bra alternativ? Funderar lite över andra motorer som skulle passa, finns ju folk som har haft ner allt från rak-ställda audi motorer till toyota v6'or. Själv funderar jag över VAG's 1,8T eller någon liknande, iom effekten på dessa i original så skulle man bara behöva regga motorbyte, sen är dem ju ganska trimvänliga.
Vad tror ni? :thumbup: eller :thumbdown: att inte använda toyota motor?

Får måtta och fundera lite över jul och nyår.

Har flera gånger funderat på Saab 2.0T från Ng900/9000.
185 hk, skulle väl troligtvis räcka att registrera om med motorbyte med.
Sen letar man reda på någon som kan programmet T5 Suite, så laddar han in en steg3 programvara, man snickrar ihop ett 3" och byter luftfilter så har man 265 hk, 380 nm för kanske 3-4000 kr och MAX 10.000kr för motor, låda, ecu :).

Sen om man vill ha mer mos är det almänt kännt att Saabs äldre (94-98) 2.0T tål duktigt med effekt och är lätttrimmade.
Jag byggde själv en 900 -98 som jag hade runt 400 hk, 550 nm i.

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: tor 22 dec 2011, 15:39:16
av Cyrix
Rullade en MR2a i Göteborg för några år sen med Saab motor, tror den gick rätt bra.

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: tor 22 dec 2011, 19:47:34
av KelMer
martenheller skrev:
nsa skrev:Frågan är om toyotas gen2 turbomotor är ett bra alternativ? Funderar lite över andra motorer som skulle passa, finns ju folk som har haft ner allt från rak-ställda audi motorer till toyota v6'or. Själv funderar jag över VAG's 1,8T eller någon liknande, iom effekten på dessa i original så skulle man bara behöva regga motorbyte, sen är dem ju ganska trimvänliga.
Vad tror ni? :thumbup: eller :thumbdown: att inte använda toyota motor?

Får måtta och fundera lite över jul och nyår.

Har flera gånger funderat på Saab 2.0T från Ng900/9000.
185 hk, skulle väl troligtvis räcka att registrera om med motorbyte med.
Sen letar man reda på någon som kan programmet T5 Suite, så laddar han in en steg3 programvara, man snickrar ihop ett 3" och byter luftfilter så har man 265 hk, 380 nm för kanske 3-4000 kr och MAX 10.000kr för motor, låda, ecu :).

Sen om man vill ha mer mos är det almänt kännt att Saabs äldre (94-98) 2.0T tål duktigt med effekt och är lätttrimmade.
Jag byggde själv en 900 -98 som jag hade runt 400 hk, 550 nm i.
Tycker jag lät som en bra ide!!! :thumbup:

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: tor 22 dec 2011, 21:29:34
av martenheller
Dumt av mig att dela med mig av min egan plan dock ;).
Jag hade ju lätt satsat på en Toyota spis om den finns kvar på blocket, de är ju en JDM Gen2 så är ju trotts allt 225 hk i den org :)