Sida 3 av 12

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: ons 18 maj 2011, 22:53:16
av paninder
Vi har nu fått i 3:e gen motorn i vår mr2:a, bänkade 275 så tror den har mer att ge.

Vi har dock ett problem. Ett förbannat irriterande sådant.

Var i tisdags och körde på knutstorp för att testa bilen. Vi fick då problem.

När bilen har kört cirka 1min, 20 sekunder så börjar så börjar den misstända, även på rakan.

Vad kan det vara? Man får köra långsamt in i depån. Efter 10-15 mins vila så fungerar den

klanderfritt i cirka 1 min igen. Efter lunch klarade den lite mer innan det var samma sak igen.

Bränslepump? Vi beställer en walbro gss341 imorgon.

Bränslefiltret bytte vi på räcerbanan men det hjälpte inte.

Det borde inte ha varit att det var för lite bränsle i tanken, för det brukar bara leda några ryck innan den kommer igång igen.

Kan det vara något elektroniskt problem? Att någon sensor markerar att något är fel och att motorn då hamnar i safe mode?

Tändstift, distribution cap, rotor är nytt.

Tacksam för alla tips!

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: mån 23 maj 2011, 23:14:46
av paninder
Vi var idag och bänkade bilen igen. Det var ett par olika problem som man löste. Tack alla ni som hjälpte till och hjälpte oss med felsökning.
Förra gången vi bromsade bilen fick vi:
273 hästar, 306 Nm.
Den här gången fick vi fram:
293,7 hästar, 356 Nm på 0,9 bar.

De ville inte pressa bilen mer på vår lilla sidmatade intercooler. Jag antar att nästa steg är att fixa en bättre lösning på intercoolern. Är det någon som har någon erfarenhet av att placera den i bagageluckan?

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: tis 24 maj 2011, 07:16:43
av Proberas

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: tis 31 maj 2011, 20:22:12
av paninder
Tackar! Ska ge mig på det.. Hur mycket räknar ni med att man säkert kan öka trycket med en intercooler i bakluckan?

Vi hade samma problem igen. Det måste vara fuel cut:en som bråkar.
Vad är bästa sättet att begränsa det?
Jag har sökt och hittat massa olika varianter.

T ex FCD, plugga slangen efter wastegaten och plugga slangen till MAP:en
Mapen går ju tydligen inte till 3:e gen eftersom den inte har en AFM.
Så vad är det bästa, en FCD eller slangen efter wategaten?
Bilen är utrustad med ett unichip och är körd på dyno så tror inte den ska gå "lean".

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: tis 31 maj 2011, 23:04:33
av Cyrix
Det går inte att ta bort fuelcut på gen3 med orginalsprutet. Det enda man kan göra är att leana ut den lite med en piggyback på MAP signalen, då går det att ladda lite till, kanske 1,3-1,4 bar nånstans.

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: lör 11 jun 2011, 20:44:17
av paninder
Cyrix skrev:Det går inte att ta bort fuelcut på gen3 med orginalsprutet. Det enda man kan göra är att leana ut den lite med en piggyback på MAP signalen, då går det att ladda lite till, kanske 1,3-1,4 bar nånstans.
oki, hmm.. Det borde ju räcka för oss.
Om man skulle vilja ha ett annat sprut, vad rekommenderas?
Jag har sett lite olika som hydra nemesis, apexi etc.

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: ons 15 jun 2011, 11:33:36
av Fabian
Cyrix skrev:Det går inte att ta bort fuelcut på gen3 med orginalsprutet. Det enda man kan göra är att leana ut den lite med en piggyback på MAP signalen, då går det att ladda lite till, kanske 1,3-1,4 bar nånstans.
går det inte att göra som det står här, på en gen 3?
http://www.alltrac.net/mods/fuelcut.htm

/Fabian

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: ons 15 jun 2011, 11:34:27
av Fabian
Fabian skrev:
Cyrix skrev:Det går inte att ta bort fuelcut på gen3 med orginalsprutet. Det enda man kan göra är att leana ut den lite med en piggyback på MAP signalen, då går det att ladda lite till, kanske 1,3-1,4 bar nånstans.
går det inte att göra som det står här, på en gen 3?
http://www.alltrac.net/mods/fuelcut.htm

/Fabian
eller det är det du menar med piggyback på map signalen?

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: tor 16 jun 2011, 22:50:46
av Cyrix
Gen3 använder ju mapsensorn som lastsignal till sprutet, på gen2 har du en LMM som tar hand om det.
Micklar du med mapsensorn på gen3 så kommer du att ändra bränsleblandningen.

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: fre 17 jun 2011, 06:23:27
av GT4-Force
Om du ska ha ett bra piggyback skulle jag rekomendera MAP-ECU kanon piggyback system finns ett Map-ECU2 på blocket för 6000:- ring till han och diskutera pris med honom :)