Sida 3 av 4

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: mån 27 dec 2010, 01:21:52
av Glenn
Mr Dezent skrev:
Johnny Blade skrev:Jag skulle vilja ha en GT4 med baklucka,det vore hett. 8-)
Haha!
Jag har tänkt precis likadant.
Tänk att hitta en lagom sunkig GT4 ST185 och flytta över drivlina/optik till coupén.
Vilken grej!
Det blir nog svårt, är väl helt annan "bottenplatta", finns inte plats för varken kardan, bakaxel eller bakvagn, det mesta är olika.

Är nog enklare att flytta över bakdelen av karossen på en coupe till en GT4 istället.

Fnys skrev:Blir inte klok på 5 generationens Celicor! Det är samma sak med frontspoilern. alla har ju sett st182, GT4 och GT4 CS's frontspoiler men det finns även en fjärde modell där dimljusen (som oftast inte är monterade) sitter för sig och inte "tillhör" den stora grillen, liknande GT4 CS fronten. Någon som vet vilken front jag pratar om?
USA brukar ju ha egna ljuslösningar, min ST165 hade ju skumma dimljus ingen annan ST165 jag sett har, jag fick ett antal mail där folk antingen frågade vad det var för grejer, eller sa typ "Snyggt med USA-dimljus", dom satt tydligen på ST165 i USA, det var iaf toyota original, både dimljusen och fronten.

http://web.it.kth.se/~glenn/bil/st165/GT4_fram.jpg
Mr dezent skrev: Det jag också reagerat på är att denna Celica ska vara en USA-bil, har allt som kännetecknar en USA-bil (förutom möjligen automatiska bälten), mätare i kombinerad mph och km/h, idiotförklaringen i höger backspegel ("objects in rear mirror may be closer than they appear"), samma bakljus som US-bilarna, men europeisk ramp mellan bakljusen med utrymme för en (i svenska mått) normalstor enradig registreringsskylt.
Har den sålts i ett land med europeiska skyltmått så kan ju nån ha beställt en ny ramp och bytt.

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: mån 27 dec 2010, 12:15:05
av Mr Dezent
Glenn:
Gällande bakljusrampen: Så kan det givetvis vara.

Blev en liten tur idag med. Jag får erkänna att jag är väldigt imponerad av motorn.
Det är en 2,2-litersmaskin på blott 130 hk, men ... Tja, det verkar vara oförskämt pigga hästar.
Nära på att man undrar om det där med endast 130 hästar verkligen stämmer ...

Okej, det är knappast någon dunderprestanda att tala om. Särskilt inte i jämförelse med mina turbobilar.
Men den gör jobbet riktigt bra får jag säga.
Jag är nästan sugen på att mäta upp prestandan mer seriöst.
Vi får se ...

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: mån 27 dec 2010, 18:05:42
av Fnys
Mr Dezent skrev:
Fnys skrev:Blir inte klok på 5 generationens Celicor! Det är samma sak med frontspoilern. alla har ju sett st182, GT4 och GT4 CS's frontspoiler men det finns även en fjärde modell där dimljusen (som oftast inte är monterade) sitter för sig och inte "tillhör" den stora grillen, liknande GT4 CS fronten. Någon som vet vilken front jag pratar om?
Det är inte samma typ av front som du syftar på som avhandlas i denna tråd?
Men suck, den där hade jag glömt bort! Då finns det FEM olika frontspoilers till gen5. Det var denna jag tänkte på:
Bild

Vad är det för röd knapp/lampa som sitter ovanför knappen för dimljus bak? Den har inte jag :(

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: tis 28 dec 2010, 02:48:58
av Mr Dezent
Fnys:
Lampan som du syftar på skulle jag tro är eftermonterad. Visar när halvljuset är aktiverat.
Så så spännande var det!
:D

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: tis 28 dec 2010, 14:26:44
av Hornlund
Jag gillar backspeglarna som sitter på din modell, hade tänkt skaffa lika danna till min ST182 som tyvärr fick ett allt för tidigt & snöpligt slut istället. Men vingen är jag mer frågande till, den kan väl omöjligen vara standard från Toyotas hyllor?

Är säkerligen ganska fin vridkurva i din maskin, förmodligen därför hästarna upplevs så pass pigga.
Själv är jag nog imponerad över mitt lilla krutpaket till 7A-FE, nog saknas det spets i registret, inget snack om saken. Men det gör väldigt mycket att 90% av vridmomentet hänger med redan från låga varv!

Stora visioner som GT-Four konvertering hör ju nästan alltid till ett köp av en snikmodell. Tror det har med det automatiska "självförsvaret" för att motivera sitt köp som ett roligare än vad det faktiskt är ;)

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: tis 28 dec 2010, 22:19:35
av Glenn
Är det bara jag som tycker dom vanliga speglarna är mycket snyggare ?

dom på coupen ser ut som dåliga kopior på hatobjektet nummer ett, M3-speglar..

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: tis 28 dec 2010, 22:54:17
av Hornlund
De vanliga speglarna är heller inte dumma, tycker bara de andra är lite mer unik med brist på annat ord.
Sedan är de faktiskt mycket snyggare än M3-speglarna. Som f.ö (i mitt tycke) inte har något på andra bilar, än M3 E36, att göra ;)

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: ons 29 dec 2010, 16:06:28
av Glenn
Är väl mest därför jag ogillar dom också, det har blivit nåt slags standard som folk sätter på ALLA bilar, och det passar oftast riktigt dåligt, och dom är inte ens så väldigt speciella ens när dom bara satt på m3.

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: fre 31 dec 2010, 10:44:46
av Larco
"M3" speglarna satt faktist på BMW 850 CSI också vilken t o m var före m3 e36 om jag inte minns helt fel :)
Ang. celica speglarna så har alla amerikanska st18x celicor jag har sett dem. Amerikanarna snackar också alltid om att de vill ha vikbara EUR eller JDM speglar.

Roligt bilköp. Coupé-modellen har jag också alltid tyckt om. Antagligen bara för att den är annorlunda, menmen.
ST20x coupé har jag aldrig sett. Den var riktigt läcker!

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: lör 01 jan 2011, 04:01:44
av Glenn
"auto folding mirrors" är ju alltid mest eftertraktat :) ..dom brukar dock vara tokdyra på ebay, jag bjöd på en auktion på en uppsättning svarta, inkl styrboxen och panelen till dörren förut, tror dom sluitade på nåt idiotpris typ 400 dollar :P