Sida 3 av 14

Re: Celica ST2000 -77

Postat: sön 04 nov 2012, 23:30:09
av kulmedhjul
mha Kjell på Stall Autolack letade vi fram en blå kulör som Mors Celica var lackad med på 80-talet, Volvo 4790, Sonic Blue Pearl. Jämförde med resterna av spoilern ;)
Bild

Re: Celica ST2000 -77

Postat: sön 04 nov 2012, 23:30:37
av kulmedhjul
blev lack av motorrummet på Söndag kvällen, för att vara en glad amatör i garage miljö så blev jag nöjd med resultatet
men vi får väl se imorrn i dagsljus om jag är lika nöjd ?
Bild

Re: Celica ST2000 -77

Postat: tis 13 nov 2012, 13:17:21
av Vesa
Ser Ut som det blir roligare att kämpa med renoveringen nu :D :thumbup:
Man blir lite nöjd när saker börjar se nytt ut :D

Re: Celica ST2000 -77

Postat: ons 14 nov 2012, 08:58:17
av kulmedhjul
Yes, nu är det nedförsbacke :)
Börjar så smått att fundera på andra motoralternativ, eller hänga på en turbo om det går på orginalrovan. Nån som har erfarenhet av det ?

Re: Celica ST2000 -77

Postat: ons 14 nov 2012, 17:22:27
av SHySwe
Förgasarturbo är väl det enklaste, eller minst krångliga?
Men vart vill du komma? 100hk, 125, 150, 175, 200, mer?
Lagligt kan du köra med runt 100hk med en enkel regbes om du har 75-80 nu.
Men då är det mycket jobb för lite pulver...

Re: Celica ST2000 -77

Postat: ons 14 nov 2012, 18:29:29
av kulmedhjul
Kanske finns enklare sätt att få ut några hästar till, kam- och förgasarbyte ?
men vad finns det som passar till 18-R motorn ?

Re: Celica ST2000 -77

Postat: ons 14 nov 2012, 20:38:52
av Vesa
Jag hade en Corona Combi -73:a som jag bytte fugge på till Weber 32/36 eller nåt sånt och bakre ljuddämparen till en med större flås.
Efter det gick den mycke bättre, många som blev avhängna av en pensel målad rostig combi :D
Plana och fixa toppen gör nog lite till.
Hitta en 8R topp skulle göra susen men säkert svårt att hitta :(

Re: Celica ST2000 -77

Postat: tor 15 nov 2012, 09:38:04
av Glenn
srylul skrev:Förgasarturbo är väl det enklaste, eller minst krångliga?
Men vart vill du komma? 100hk, 125, 150, 175, 200, mer?
Lagligt kan du köra med runt 100hk med en enkel regbes om du har 75-80 nu.
Men då är det mycket jobb för lite pulver...
Inte på en 77'a, utom vid motorbyte till katalysatormotor då.. en 77'a måste ju ha en avgasgokdkänd icke modifierad motor.

Hade den varit en 75'a slipper man ju sånt.


Sen beror det ju lite på hur lätt det är att överladda en förgasarmotor, risken är ju att man får rodda ihop nån tryckbox till förgasaren, men har man tur går det ju att lösa enklare.

Re: Celica ST2000 -77

Postat: lör 22 dec 2012, 12:20:24
av kulmedhjul
man får väl behålla orginalspisen tv. så det inte blir strul med besiktning.
Har väl tänkt mig mer "show then go" iaf och lite 70-talstuk med hönstrappa, glasfiber-spoiler osv.
Roade mig vid pelarborrmaskinen lite och hålborrade skivorna, när man ändå håller på.
Gör väl inte så stor nytta, mera show igen :)
Ska beställa lite grejor till framvagnen, är det e-bay som gäller eller kan man få tag på det i Sverige ?
gummibussningar till krängningshämmare t.ex.

Bild

Re: Celica ST2000 -77

Postat: sön 30 dec 2012, 14:52:24
av kulmedhjul
har gått och funderat på ett blästerskåp. Verktygsboden har ett litet för ca 1200 kr, men det ser lite ynkligt ut. Nästa steg är runt 3000 pix, och det känns lite blodigt.
Så vad gör man ?
tar saken i egna händer, rotar fram lite överblivet i uthuset, juniors gamla hockeyback, en bit lexan, ett par gamla gångjärn å blästerpistol hade jag redan, ett par PVC handskar för 20 spänn och självhäftande transparent plast å se där har man ett fungerande litet blästerbox :)
Bild

Fungerar helt ok, dock lite trångt för ett helt fjäderben så det blev inte helt ok.
det dammar rätt bra inne i låddan, så man ser inte ett skit efter ett tag :)
Blev en del blästrat till framvagnen i helgen

Bild