Sida 3 av 10

Paj

Postat: sön 02 aug 2009, 08:10:22
av jonnis
Äntligen har man pajat bilen så att man får skruva lite igen:)
Hade bytt till åka fort rakt fram däck. Och va ute o tränade starter till nästa
blackrace.
Så fort jag släppte kopplingen så smäller det till och efter det så är det ingen fart i bilen över huvud taget.
Den baktänder, knacksensorn ger felkod. Och jag får bubbla mig hemåt. Den ger fullt ladd, men är fortfarande slö.
Någon som har en ide om vad jag har förstört? :)

Föresten när ska fuelcuten hoppa in?

Re: Paj

Postat: sön 02 aug 2009, 22:11:24
av Cyrix
Skulle gissa på en trasig knacksensor.

Re: MR2 projektet

Postat: mån 03 aug 2009, 21:22:54
av jonnis
Verkar ju troligt nu när man har läst på lite. :) Tack för tipset.

Re: MR2 projektet

Postat: tor 06 aug 2009, 17:46:41
av jonnis
Nu funkar den igen. Det va knacksensorn. även att det inte skramlade om den. Så nu kan man ju åka på körning i helgen. :twisted:

Re: MR2 projektet

Postat: lör 08 aug 2009, 14:28:02
av jonnis
Detta håller inte. Idag när jag körde fylldes turbon med olja. Iofs allt runt omkring oxå. Märkte att den laddade lite dåligt. Så det blir väl att ruva ut motorn och kolla över den. Tänkte ju göra det i vinter när man ställt av den. Någon som varit för detta?

Re: MR2 projektet

Postat: sön 09 aug 2009, 13:17:23
av Cyrix
jonnis skrev:Detta håller inte. Idag när jag körde fylldes turbon med olja. Iofs allt runt omkring oxå. Märkte att den laddade lite dåligt. Så det blir väl att ruva ut motorn och kolla över den. Tänkte ju göra det i vinter när man ställt av den. Någon som varit för detta?
Gissar på att du har spikat sönder 3ans kolv.
Gör ett komptest, skiljer det mer än 1kg mellan cylindrarna, så är det bara till att riva, tyvärr.

Re: MR2 projektet

Postat: sön 09 aug 2009, 21:25:08
av jonnis
Litar på dig. Du har ju haft rätt förut. :) Vad är det som gör att det är olja överallt då?

Re: MR2 projektet

Postat: sön 09 aug 2009, 23:12:14
av Cyrix
jonnis skrev:Litar på dig. Du har ju haft rätt förut. :) Vad är det som gör att det är olja överallt då?
Om det är så att en kolv gått sönder, så blir det övertryck i vevhuset och oljan trycks ut genom vevhusventilationen som går in i slangen på inloppet till turbon.
Sen kan det ju iofs lika gärna vara en turbo som är slut, men känns nästan som att trasig kolv är ett vanligare fel.

Re: MR2 projektet

Postat: mån 10 aug 2009, 22:31:07
av jonnis
Mycket riktigt komptestet va väl inte så bra. Bara hälften på 1 an och 2 an. Så nu är motorn ute och rensad. Blir att lyfta toppen och kolla kolvarna imorgon. Nån som vet var man kan hitta lite bättre kolvar som håller? Annars slänger jag i original. Det borde ju hålla några år. Om man kör lugnt.
Vilket iofs inte är så troligt. :P

Re: MR2 projektet

Postat: tis 11 aug 2009, 17:10:15
av jonnis
Rättelse... 3 an o 4 an va det ju. :oops:
Kolvarna va spruckna. Så nu e det bara att jaga BÄTTRE DELAR. Hör av er om ni har.