Sida 3 av 3

Re: Kanske Superstage ändå? (UPPDATERING: 3, se sidan 2)

Postat: sön 05 apr 2009, 13:39:05
av Freddan
GT4-Force skrev:Låter kanon det :D

Ett litet tips/fråga om det nu visar sig inte bli något är inte kinnekullering något alternativ om detta nu inte blir av..

Hoppas ju helt klart på att det blir superstage...

Håller med GT4-Force :P Kan väl vara värt att kolla upp iaf??

Re: Kanske Superstage ändå? (UPPDATERING: 3, se sidan 2)

Postat: mån 06 apr 2009, 08:58:28
av Mr Dezent
Nu har jag inte stenkoll på Kinnekulle, men jag vågar påstå att det inte är ett alternativ för klubben.

Även om det mot förmodan är ledigt en helg under högsommaren så lär priset vara så högt att det överstiger vår budget. Alternativet är då att samarbeta med andra klubbar och gemensamt hyra banan, men summorna som dessa motorbanor kostar att hyra är i storleksordningen 25.000-50.000 kronor per dag.
Detta att jämför med Emmaboda Flygbana som i fjol kostade 7.900 kronor för en dag.
I samtliga fall pratar jag alltså om en dag under en helg under sommarhalvåret. Tiden då alla är lediga och alla vill hyra. Givetvis kommer den som hyr ett par timmar någon kväll betydligt billigare undan, men ...

Som ett exempel kan jag nämna att Mantorp Park kostar i runda slängar 40.000-45.000 kronor för en dag under primetime.

Kinnekulle misstänker jag är billigare än så, men vi pratar sannolikt inte om någon jätterabatt direkt.
Större motorbanor ställer i regel krav på sjukvårdare på plats och allt vad det nu är ... Det blir alltså rätt dyrt väldigt snabbt oavsett vart man håller till.

Därtill tillkommer det faktum att de flesta större motorbanor i princip är fullbokade under högsäsong redan ett år i förväg.

Så jag ser inte Kinnekulle som något alternativ.
Den billigaste motorbanan i Sverige att hyra skulle jag gissa är MidSverige-banan som jag upplever för en tillvaro i det tysta. Jag är inte ens övertygad om att den är särskilt billig att hyra under helgen mitt under sommaren.
Mantorp, Anderstorp och Kinnekulle är väl de starkaste och Gotland Ring är på stark offensiv.
Gotland Ring hade varit ett trevligt alternativ, men så pass ny bana vs byggkostnad vs lån/färska investerare som vill ha god avkastning på sina pengar = Dyyyyr banhyra.

Jag har ännu inte fått något svar från Uråsa.
Vi får se vad det slutar med ...

Re: Kanske Superstage ändå? (UPPDATERING: 3, se sidan 2)

Postat: mån 06 apr 2009, 09:38:35
av Henrik
En sak man ska tänka på är kostnad kontra körtid.
På superstage blir det om man har tur 4-5 vändor ut. ca 15-25min körtid och resten väntetid.
Om man är 30st på en större bana och kör i omgångar 15st på banan så blir det inte överbefolkat, och man får mer körtid. Även om det blir lite dyrare.
när jag kör superstage är kostnaden för banhyran den minsta kostnaden. Tid det tar att köra dit, samt kostnad för denna transport såklart.. Om man får 4timmar på en vanlig bana så blir det mer kostnadseffektivt även om hyran är dyrare.

Re: Kanske Superstage ändå? (UPPDATERING: 3, se sidan 2)

Postat: mån 06 apr 2009, 10:50:57
av Mr Dezent
Henrik skrev:En sak man ska tänka på är kostnad kontra körtid.
På superstage blir det om man har tur 4-5 vändor ut. ca 15-25min körtid och resten väntetid.
Om man är 30st på en större bana och kör i omgångar 15st på banan så blir det inte överbefolkat, och man får mer körtid. Även om det blir lite dyrare.
när jag kör superstage är kostnaden för banhyran den minsta kostnaden. Tid det tar att köra dit, samt kostnad för denna transport såklart.. Om man får 4timmar på en vanlig bana så blir det mer kostnadseffektivt även om hyran är dyrare.
Jag förstår ditt resonemang, men köper det inte fullt ut.
Och visst går det att lösa både finansieringen och det praktiska genomförandet av en banträff på en riktig bana om man bara ger sig f-n på det. Det kräver samarbete med annan klubb och en rätt rejäl deltagaravgift, men visst fungerar det.

Det är heller ingen omöjlighet att ordna fram dedikerade funktionärer som tar sin uppgift till 210 procents allvar, som i detalj vet vad som gäller, som fullt ut sköter sina åtaganden under hela dagen och löpande har en fungerande kommunikation med varandra. Allt sådant går att lösa, även om vissa frågor kan vara värre än andra att ordna.
Men utöver allt detta finns det en punkt till att ta ställning till. Jag, för egen del, har gjort det och kommit fram till att jag inte vill arrangera en banträff på en större motorbana. Varesig själv eller tillsammans med andra i någon klubb/förening över huvud taget.

På bankörning på en riktig motorbana är genomsnittshastigheten betydligt högre än i Superstage. Därtill det faktum att fler än ett fordon är ute på banan samtidigt.
Om något händer så får det i regel större konsekvenser än om någon sladdar av banan ut i gräset på Emmaboda Flygbana.
I värsta fall med personskador som följd. Det intressanta att känna till i detta sammanhang är att den som arrangerar en körning aldrig helt och hållet kan frånskriva sig ansvar för personskador.
Det finns betydligt större klubbar än TCS som varit mycket restriktiva till bankörning av just den anledningen.

Den primära anledningen till varför jag personligen inte vill vara ansvarig eller på något vis delaktig i planering/inbjudan till en banträff på en riktig motorbana är att jag sett baksidan av vad som händer om något går allvarligt fel.
Ett fall som inträffade redan under 90-talet och ett fall som fick allvarliga konsekvenser. För den drabbade på ett personligt plan och för klubben såväl personligt (en känd medlem i klubben) samt juridiskt.
Killen ifråga hade god banerfarenhet, ingen gröngöling. Han hade dessutom vidtagit alla tänkbara försiktighetsåtgärder.
Bil i god kondition, med bra bromsar, välstämt chassi, ordentliga bälten och en rejäl helbur i kupén.
Men olyckan var ändock framme och det gick inte bättre än att han sedan dess sitter förlamad i en permobil och är i dagligt behov av personlig assistent för att kunna leva ett någotsånär normalt liv.
Han är dömd att göra så för resten av sitt liv.
Inget jag vill ha på mitt samvete direkt ...

Nu kan man vrida och vända på det argumentet lite hur som helst. Det inser jag också.
En allvarlig olycka kan hända var som helst, när som helst.
Men jag tror samtidigt att var och en som deltagit på en Superstage-körning på Emmaboda och närvarat på en bankörning på en riktig motorbana klart ser skillnaderna ifråga om hastigheter, risker och konsekvenser om något väl händer.
För mig, personligen, är det därför bara intressant att arrangera Superstage.

Därmed inte sagt att TCS inte har den ambitionen att arrangera en banträff på riktig motorbana.
Men jag för egen del kommer att hålla mig undan en sådan planering.

Re: Kanske Superstage ändå? (UPPDATERING: 3, se sidan 2)

Postat: mån 06 apr 2009, 13:32:02
av Henrik
Att det är en större grej att anordna en trackday förstår jag, och tänkte inte på det innan du skrev det. Alltså bör där vara lite ekonomisk buffert till arrangören..

Olyckor händer dock. Varesig man kör supersäker bil på bana, på väg till banan eller kanske på jobbet etc. När folk trillar av pinnen pga de spelat fotboll börjar man inse att slumpen har en del med saken att göra. Tror inte det finns någon som vill bära en annans olycka på sina axlar, men sen handlar det om vuxna människor som tar väl avvägda beslut (jag sålde min 900cc sporthoj till förmån förr en offroad tex)
Nu menar jag inte att mrDezent ska ro detta i land. Inte heller väntar jag mig att någon annan ska göra det. Mitt inlägg var nog mer ett svar på tidigare inlägg kring att motorbanor blir dyrare alternativ, vilket stämmer, men det är mer kostnadseffektivt.

Tror jag kommer hålla mig till sturup, och kanske knutstorp iår. Men vem vet, jag kanske dyker upp på SS och förnedrar mig igen :oops: :lol:

Re: Kanske Superstage ändå? (UPPDATERING: 3, se sidan 2)

Postat: ons 15 apr 2009, 11:59:25
av Proberas
http://www.braclub.se kanske kan vara ett alternativ? lite längre att köra men kanske de är värt...