Cyrix MR2 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Gt-4 »

Vad är det för märke på silikonslang den som gick sönder? Det där med olja är ju en hel vetenskap faktiskt, svårt som fan å veta vad man ska välja. Jag kör dock bara Mobil och Castrol. Känns bäst på nåt vis, men varför är svårare å svara på.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Cyrix »

Gt-4 skrev:Vad är det för märke på silikonslang den som gick sönder? Det där med olja är ju en hel vetenskap faktiskt, svårt som fan å veta vad man ska välja. Jag kör dock bara Mobil och Castrol. Känns bäst på nåt vis, men varför är svårare å svara på.
Det var en slnag ifrån do88.se, men tror att värmen ifrån grenröret har hjälpt till en del.
Köpte en 6 lagers silikonböj istället och lindade med avgasbandage, såfår vi se om det håller bättre.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Cyrix »

Har inte hänt så mkt här, bilen fungerar ju och jag har haft den som bruksbil ett par veckor nu, visst lite småfix är det ju givetvis kvar, men det är inte mkt.

Men det största problemet just nu är att jag inte få upp laddtrycket över 1,4kg. Nu tex, så står det på 1,7, vilket den oxå laddar mellan ca 4000-5500rpm, men sen dalar det ganska snabbt ner till 1,4kg. Tänkte trycktesta lite imorrn och se om det kan vara så enkelt att det läcker nånstans, men jag tror inte det.

Känns som att det börjar bli lite tryck i bilen, bara man får den till att ladda lite mera.

Någon som har fler teorier på varför mitt laddtryck dalar?
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av cheetah1 »

Cyrix skrev:Någon som har fler teorier på varför mitt laddtryck dalar?
Motorn använder mer luft än vad turbon kan ge? Nej, jag har ingen aning, det var bara en vild gissning.
sleeper
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 03:28:32
Årsmodell: 0
Land (Country): Norge

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av sleeper »

Hvilken turbo kjører du med, og hvilken WG?
Hva bruker du til og styre trykk med?
st165: 9.89/231
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Henrik »

Cyrix skrev: Någon som har fler teorier på varför mitt laddtryck dalar?

Livförsäkring...
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Cyrix »

sleeper skrev:Hvilken turbo kjører du med, og hvilken WG?
Hva bruker du til og styre trykk med?
Turbo: Holset HX35 avgashus 14
Wastegate: 40mm HKS kina kopia
Styrning: Apexi PFC med tillhörande solenoid
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Cyrix »

cheetah1 skrev:
Cyrix skrev:Någon som har fler teorier på varför mitt laddtryck dalar?
Motorn använder mer luft än vad turbon kan ge? Nej, jag har ingen aning, det var bara en vild gissning.
Nä, den ska klara av att leverera luft för ca 500hk och det har jag inte nu, det är jag ganska säker på.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
lurvas
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:50:18
Bilmodell: Toyota MR2 turbo Gen III
Årsmodell: 1994
PostOrt: göteborg
Land (Country): sverige

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av lurvas »

om du har pyst WG så kanske det är för litet hål i pysventilen.
eller byta fjäder i WG.

det va det jag kunde komma med
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Jonex »

Min enda tanke om det där är att det blev samma sak på min gt4 när den laddade 1,2 och varvtalet överskred 5500 , läste
sedan att Ct26an ger sig just vid dom varvtalen.
Å andra sidan hade jag problem med för klena slangklämmor på alla möjliga ställen så en tryckläcka kan det ju också
vara.

Kul bygge förövrigt :D
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Skriv svar