Re: Turbokonvertera st182
Postat: tis 10 mar 2009, 20:54:56
Först och främst: ST182 har ingen luftmängd(eller -masse- heller)mätare, utan bara MAP-sensor.
Jag och EatMyRam på gamla forumet turbokonverterade hans ST182. Det gick fint att ladda 0.3-0.4 med original MAP-sensor. Den är dimensionerad för att fungera under alla barometriska klimatförhållanden med lite marginal så det lilla laddtrycket var inga problem. Det som var lite obehagligt var när man kom för nära gränsen och ECUn stängde av soppatillförseln helt. Botas enklast med en pysventil som släpper ut övertrycket. Spridarna står ändå på vid gavel vid det laget så du får inte mer soppa iallafall. Håll bara koll på lambda och lyssna noga efter spikning. Ska du ladda mer än 0.4 kan det vara klokt att använda intercooler och gärna nån form av tilläggssprut.
Vi körde utan IC med originalkomp och originalpackning för att Micke ville testa om det gick att turbokonvertera för överkomliga pengar. Det gick bra.
Jag och EatMyRam på gamla forumet turbokonverterade hans ST182. Det gick fint att ladda 0.3-0.4 med original MAP-sensor. Den är dimensionerad för att fungera under alla barometriska klimatförhållanden med lite marginal så det lilla laddtrycket var inga problem. Det som var lite obehagligt var när man kom för nära gränsen och ECUn stängde av soppatillförseln helt. Botas enklast med en pysventil som släpper ut övertrycket. Spridarna står ändå på vid gavel vid det laget så du får inte mer soppa iallafall. Håll bara koll på lambda och lyssna noga efter spikning. Ska du ladda mer än 0.4 kan det vara klokt att använda intercooler och gärna nån form av tilläggssprut.
Vi körde utan IC med originalkomp och originalpackning för att Micke ville testa om det gick att turbokonvertera för överkomliga pengar. Det gick bra.