Sida 3 av 3

Re: Turbokonvertera st182

Postat: tis 10 mar 2009, 20:54:56
av Pugho
Först och främst: ST182 har ingen luftmängd(eller -masse- heller)mätare, utan bara MAP-sensor.
Jag och EatMyRam på gamla forumet turbokonverterade hans ST182. Det gick fint att ladda 0.3-0.4 med original MAP-sensor. Den är dimensionerad för att fungera under alla barometriska klimatförhållanden med lite marginal så det lilla laddtrycket var inga problem. Det som var lite obehagligt var när man kom för nära gränsen och ECUn stängde av soppatillförseln helt. Botas enklast med en pysventil som släpper ut övertrycket. Spridarna står ändå på vid gavel vid det laget så du får inte mer soppa iallafall. Håll bara koll på lambda och lyssna noga efter spikning. Ska du ladda mer än 0.4 kan det vara klokt att använda intercooler och gärna nån form av tilläggssprut.
Vi körde utan IC med originalkomp och originalpackning för att Micke ville testa om det gick att turbokonvertera för överkomliga pengar. Det gick bra.

Re: Turbokonvertera st182

Postat: tis 10 mar 2009, 22:30:46
av k-len
ojdå. Det lät ju bara för bra för att vara sant.

Så om vi utgår ifrån att jag bara ska ladda 0,3 bar.

Det enda jag behöver då är Grenrör, turbo, Tryckrör, oljetillförsel, dumpventil ?

Sedan ska orginalprylarna räcka? Isåfall kan man ju konvertera på 2-3 dagar =D

Re: Turbokonvertera st182

Postat: ons 28 okt 2009, 23:30:28
av Fnys
Är det dumt/dyrt/onödigt att köpa ett komplett turbokitt från ebay?
t.ex: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDMS-199 ... 20ace5fb5c

exkl. frakt så blir det runt 6500kr...

Re: Turbokonvertera st182

Postat: fre 30 okt 2009, 11:09:06
av Cyrix
Fnys skrev:Är det dumt/dyrt/onödigt att köpa ett komplett turbokitt från ebay?
t.ex: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDMS-199 ... 20ace5fb5c

exkl. frakt så blir det runt 6500kr...
Det där var väl inget direkt kit, mest en hög med lösa delar.
Isåfall måste det ju vara bättre att köpa ett kit till tex MR2 som åtminstonde innehåller ett grenrör.