Sida 3 av 8

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Postat: ons 25 apr 2018, 15:44:51
av Msevl
Ok.jag vågar ännu mindre nu..suck

Bara en fråga till...om nu batteriet är dött för start ..varför funkar radio, fläkt, lampa?

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Postat: ons 25 apr 2018, 16:53:51
av PierreW
Msevl skrev: ons 25 apr 2018, 15:44:51 Ok.jag vågar ännu mindre nu..suck

Bara en fråga till...om nu batteriet är dött för start ..varför funkar radio, fläkt, lampa?
Startmotorn är den komponent i bilen som drar mest ström av allt, alltså mest ampere. Den lilla ström som finns i batteriet räcker inte till att dra runt startmotorn helt enkelt.
Lampor, radio osv drar mindre ström och klarar sig med ganska lite.

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Postat: ons 25 apr 2018, 17:04:37
av Msevl
Ok. Tack.
Om det nu är själva start motorn det är fel på.hur skulle jag märka det?

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Postat: ons 25 apr 2018, 17:40:54
av cheetah1
Brukar bara klicka i den fast du har bra batteri. Kan också vara intermittent, dvs, den funkar ibland alldeles utmärkt och ibland klickar den.

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Postat: ons 25 apr 2018, 18:27:41
av Msevl
Det klickar nu med....men enligt killens mät instrument så var det batteriet

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Postat: ons 25 apr 2018, 19:13:19
av Inf3cted
Har du bytt batteri? :) vart har du servat bilen?

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Postat: ons 25 apr 2018, 20:41:03
av cheetah1
Jo, alltså, är batteriet kass så klickar det också, då skjuts kugghjulet fram men batterispänningen är inte stark nog för att rotorn ska orka vrida runt motorn.
När startmotorn är kass är det oftast kolen som är slut alternativt kontakten som ska gå i efter att rotorn har skjutits fram och är i ingrepp som är sönderbränd. Det ger exakt samma symptom, kugghjulet skjuts fram, men det finns inga kol alternativt kontakt som för över strömmen till rotorn, så den kan inte vrida runt motorn.

Kugghjulet/rotorn skjuts fram av en stor solenoid, alltså en elektromagnet. Det ger ett ljudligt klick när den går i.

Har du ett underhållsfritt batteri? Uppe på ett dylikt finns ett litet runt fönster/tittöga. Tittar man rakt ner i det ser man en färg. Är det grönt är allt ok. Är det svart är det normalt sett urladdat men okej efter en laddning. Börjar det se grått eller till och med vitt ut så är det slut och måste bytas. Det KAN även behöva bytas om det är svart.

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Postat: ons 25 apr 2018, 20:55:35
av Micke2
Neblade skrev: ons 25 apr 2018, 13:51:37
Glenn skrev: ons 25 apr 2018, 13:19:31
Micke2 skrev: tis 24 apr 2018, 18:55:18 Asch, inte ska du vara rädd för att byta batteri!

Att byta batteri är helt ofarligt.
Farligt uttalande.

Att hålla på med batteriet är väl snarare bland det farligaste man kan göra på bilen ur personskyddssynpunkt.

Det finns flera farliga moment, du tar ju upp flera av dom själv, kortsluter du ett fulladdat batteri med en skruvnyckel kan du både få brännskador och det kan börja brinna, kortsluter du det med en guldring du har på fingret så bränner du av fingret på några sekunder (ja det finns folk som gjort exakt det), det finns även en risk att gnistor antänder knallgas och batteriet exploderar och du får syra över dig, och in i ögonen, det har till och med min pappa råkat ut för, inte i ögonen iofs men över hela sej. (Tror jag var typ 6-7, minns fortfarande hur han kom springande skrikande genom huset, iförd dunjacka, ner till duschen och började klä av sej i duschen med vattnet spolandes, han hade fått syra över hela sej när batteriet han skulle ladda exploderade. ..Det gick bra, hade npog gått mindre bra om han inte hade kunnat skölja av allt så snabbt.)

Dessutom är batteriet tungt och bängligt, tappar man det på foten kan man skada sej rejält.


Nu är inte batterier rocket sience, det klart man kan byta själv, det är bara det att man bör veta vad man gör och ha respekt för det, som med så mycket annat.
+1 :thumbup:
Kan bara instämma, man bör vara försiktig metodisk och tänka sig för innan, finns många sätt att göra sig illa på en bil, speciellt med batterier.
Även om spänningen är låg (förutom undantag som tex tändning och Xenonlampor) så blir det höga strömmar från batteriet om man kortsluter saker. Lätt hänt att en fast nyckel svetsas fast mellan batteripolerna om man inte lossar minus först med strömrusning och batterisprängning som möjlig följd.

Jesus alltså!
Visst kanske "helt ofarligt" var lite förskönande, det erkänner jag.
Jag backar där.
Men SÅ jäkla farligt som det låter i föregående inlägg är allt att ta i rejält.

Men ingen kan säga att ni har fel i sak.
Så klart att man kan:

"tappa batteriet på tårna"
Jovisst. (hallå?)

Göra "kapital kortslutning så en nyckel svetsar fast och man bränner sig".
(Som jag skrev, och beskriver hur man undviker, eftersom det inte är helt logiskt för en oerfaren som ett tappat batteri)

Spränga batteriet om det gnistrar lite.
Jodå.
Men det om, och bara OM det förbrukats/tillförts väldigt mycket ström på kort tid så tillräckligt med gas utvecklats, villet inte är fallet här, eftersom batteriet var så gott som tömt redan innan första inlägget skrevs. Större risk för det vid starthjälp!

Jag kan sätta en slant på att personen som nämns innan laddade kraftigt i oventilerat utrymme och gnistrade när laddaren togs bort, och att det inte skedde medan det byttes från tomt till nytt batteri. Det nämns tom laddning.

Sprängt batteri har jag gjort själv. En jäkla smäll.
En av våra traktorer som fått kortslutning.
Men det väste om det batteriet då, ska jag säga. Då anar man oråd även som helt okunnig.
Slog loss kabeln ur klamman med en bräda. Pang! Men jag var beredd.

Men gör man som jag skrev är det relativt ofarligt.
Följ instruktionen metodiskt, akta tårna, ryggen när du lyfter och vassa plåtkanter.

Det ju är bra mycket farligare att byta till sommarhjul isf om vi ska prata risker. Eller punkterat hjul vid vägkanten.
Nedramlande bil är inte att leka med. Åtskilliga tragiska dödsolyckor har skett. Det blir säkert nån stackare som stryker med i år också.
Men jag anser inte det jobbet särskilt farligt heller, eftersom man må anta ett visst sunt risktänkande.

Firmorna som byter hjulen åt folk numera slarvar ju med hjulmuttrarna.....

Till, trådskaparen:
Eftersom den startade direkt med starthjälp, är det mycket osannolikt att det är annat än batteriet.
MEN, det KAN vara så, att batteriet är tomt, pga fel på generatorn tex. Dvs laddar inte.
Då funkar ett nytt batteri en stund, och sen samma lika.
Man kan mäta spänningen i batteriet under vila, och sen nån minut efter start.
Spänningen skall stiga med flera volt.
Bör vara 14v ca med motor igång.
Billiga mutimetrar har halvdålig precition, och skall tas med nypa salt nere på kommatecknen.
Därför är skillnaden stillastående och startad intressant.

Att stereon och belysning funkar, är för att det drar mycket mindre ström än startmotorn, precis som PierreW skriver..

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Postat: tor 26 apr 2018, 08:56:34
av Neblade
Micke2 skrev: ons 25 apr 2018, 20:55:35
Neblade skrev: ons 25 apr 2018, 13:51:37
Glenn skrev: ons 25 apr 2018, 13:19:31

Farligt uttalande.

Att hålla på med batteriet är väl snarare bland det farligaste man kan göra på bilen ur personskyddssynpunkt.

Det finns flera farliga moment, du tar ju upp flera av dom själv, kortsluter du ett fulladdat batteri med en skruvnyckel kan du både få brännskador och det kan börja brinna, kortsluter du det med en guldring du har på fingret så bränner du av fingret på några sekunder (ja det finns folk som gjort exakt det), det finns även en risk att gnistor antänder knallgas och batteriet exploderar och du får syra över dig, och in i ögonen, det har till och med min pappa råkat ut för, inte i ögonen iofs men över hela sej. (Tror jag var typ 6-7, minns fortfarande hur han kom springande skrikande genom huset, iförd dunjacka, ner till duschen och började klä av sej i duschen med vattnet spolandes, han hade fått syra över hela sej när batteriet han skulle ladda exploderade. ..Det gick bra, hade npog gått mindre bra om han inte hade kunnat skölja av allt så snabbt.)

Dessutom är batteriet tungt och bängligt, tappar man det på foten kan man skada sej rejält.


Nu är inte batterier rocket sience, det klart man kan byta själv, det är bara det att man bör veta vad man gör och ha respekt för det, som med så mycket annat.
+1 :thumbup:
Kan bara instämma, man bör vara försiktig metodisk och tänka sig för innan, finns många sätt att göra sig illa på en bil, speciellt med batterier.
Även om spänningen är låg (förutom undantag som tex tändning och Xenonlampor) så blir det höga strömmar från batteriet om man kortsluter saker. Lätt hänt att en fast nyckel svetsas fast mellan batteripolerna om man inte lossar minus först med strömrusning och batterisprängning som möjlig följd.

Jesus alltså!
Visst kanske "helt ofarligt" var lite förskönande, det erkänner jag.
Jag backar där.
Men SÅ jäkla farligt som det låter i föregående inlägg är allt att ta i rejält.

Men ingen kan säga att ni har fel i sak.
Så klart att man kan:

"tappa batteriet på tårna"
Jovisst. (hallå?)

Göra "kapital kortslutning så en nyckel svetsar fast och man bränner sig".
(Som jag skrev, och beskriver hur man undviker, eftersom det inte är helt logiskt för en oerfaren som ett tappat batteri)

Spränga batteriet om det gnistrar lite.
Jodå.
Men det om, och bara OM det förbrukats/tillförts väldigt mycket ström på kort tid så tillräckligt med gas utvecklats, villet inte är fallet här, eftersom batteriet var så gott som tömt redan innan första inlägget skrevs. Större risk för det vid starthjälp!

Jag kan sätta en slant på att personen som nämns innan laddade kraftigt i oventilerat utrymme och gnistrade när laddaren togs bort, och att det inte skedde medan det byttes från tomt till nytt batteri. Det nämns tom laddning.

Sprängt batteri har jag gjort själv. En jäkla smäll.
En av våra traktorer som fått kortslutning.
Men det väste om det batteriet då, ska jag säga. Då anar man oråd även som helt okunnig.
Slog loss kabeln ur klamman med en bräda. Pang! Men jag var beredd.

Men gör man som jag skrev är det relativt ofarligt.
Följ instruktionen metodiskt, akta tårna, ryggen när du lyfter och vassa plåtkanter.

Det ju är bra mycket farligare att byta till sommarhjul isf om vi ska prata risker. Eller punkterat hjul vid vägkanten.
Nedramlande bil är inte att leka med. Åtskilliga tragiska dödsolyckor har skett. Det blir säkert nån stackare som stryker med i år också.
Men jag anser inte det jobbet särskilt farligt heller, eftersom man må anta ett visst sunt risktänkande.

Firmorna som byter hjulen åt folk numera slarvar ju med hjulmuttrarna.....

Till, trådskaparen:
Eftersom den startade direkt med starthjälp, är det mycket osannolikt att det är annat än batteriet.
MEN, det KAN vara så, att batteriet är tomt, pga fel på generatorn tex. Dvs laddar inte.
Då funkar ett nytt batteri en stund, och sen samma lika.
Man kan mäta spänningen i batteriet under vila, och sen nån minut efter start.
Spänningen skall stiga med flera volt.
Bör vara 14v ca med motor igång.
Billiga mutimetrar har halvdålig precition, och skall tas med nypa salt nere på kommatecknen.
Därför är skillnaden stillastående och startad intressant.

Att stereon och belysning funkar, är för att det drar mycket mindre ström än startmotorn, precis som PierreW skriver..
Jag har lyckats lägga fast nyckel på ett batteri, och det enda som hände var att det gnistrade en massa, och det gick att dra loss nyckeln. Men det finns ju ändå en anledning till att man har skyddsglasögon och ögonskölj vid laddstationer av eltruckar. Det är ju samma typ av batterier, men säkert andra risker då man laddar mer etc.
Man ska inte överdriva faran, men man behöver inte slarva och säga att det är ofarligt. För helt ofarligt är det ju inte, men det är nog betydligt fler som får tex välter domkraften vid hjulskifte än som skadar sig på ett batteribyte. :thumbup:
Gör man rätt är ju risken minimal och inget man behöver vara rädd för att göra själv.

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Postat: tor 26 apr 2018, 09:45:15
av Inf3cted
Är bilen servad hos mekonomen? Isf ingår gratis assistans försäkring 👍