Sida 18 av 29

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 23 jun 2011, 20:49:21
av Larco
Jag började att riva lite igår. Kom så långt som ända in till kamremmen innan det klockan blev för mycket.

Idag har jag också beställt nya originalbussningar till spindeln-bärarmar i högerbak. De som igentligen inte går att beställa löst, men det har jag gjort ändå :)

Inget nytt bildmässigt men men. Utan bilder är det ju inte lika kul.
Bild
Bild
Bild

Här kommer ett nytt insugsrör till turbon iom att jag blir av med LMM när jag stoppar i Megasquirtet. Dammigt har det blivit...
Bild

Jag ska passa på och efterdra topplocksbultarna också. Brukar man efterdra ARP-bultar? Jag har hört olika bud om just ARP.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 12 jul 2011, 19:51:51
av Larco
Idag har jag rivit bort vattenpumpen då denna ska ersättas med en ny som ska beställas imorgon.
Har också hämtat mina bussningar till spindeln höger bak som jag nämnde. ohua va de är dyra! 1200kr för 2 st!

Nu ska jag tillbaka till verkstan och snickra hjulupphängning. K-sport coilisarna ska på och bussningarna som jag nämnde tidigare ska bytas. Sen ska jag undersöka om jag ska ta i ut med bromsuppgraderingen nu eller låta det vänta.
Jag ska knäppa lite nya bilder till er nu framöver.

Bilen ska vara färdig före den 25e augusti för det är så länge jag har kvar min nuvarande verkstadsplats.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 13 jul 2011, 18:56:00
av Larco
Här kommer lite bilder.

Motorn lite nedplockad igen :P
Bild

Nya sfäriska bussningar till bakvagnen. Ska bli intressant att få bort de gamla.
Bild

Mina coilisar innan montering. Jag sprutade på lite skyddande vax på gängorna före och efter montering.
Bild

Gamla fjäderbenen
Bild

Nya fjäderbenen. Lite matta i färgen pga vaxet.
Bild

Bild

Jag har konstaterat att bilen kommer bli mycket lägre än tidigare. Fram coilisar, bak original med 35mm sänkfjädrar. Hoppas den inte blir för låg. Jag tycker inte om för låga bilar. Undrar hur mycket coilisarna komprimeras... :?
Bild
Bild

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 14 jul 2011, 22:33:27
av Larco
Beställde en ny st202 vattenpump igår för övrigt. De är inte gratis direkt med sina 1700kr...

Nu sitter det coilisar i bak också :)
Kan dock inte justera in dem förän bilen är nere på marken igen. Jag måste skruva ihop motorn först.
Krängningshämmaren ställde till lite bekymmer på ena sidan men det löste sig till slut.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 14 jul 2011, 23:25:15
av Glenn
hade för mej toyota sa att ST205-pumpen kostade nästan exakt tusenlappen när dom bytte min kamrem ? hmm, osäker iofs.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 30 aug 2011, 21:20:02
av JohanRocker
Ser ju bra ut! Härligt att någon orkar hålla på jämt;) tummen upp!

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 26 sep 2011, 07:23:46
av Larco
Ber om ursäkt för att jag inte uppdaterat här på länge, tiden tryter lite för mig.
Men jag kan berätta att bilen går nu och kommer att köras ifrån verkstan ikväll :)
Mappad upp till 0,5 bars laddtryck med megasquirtet, går väldigt bra redan nu. Det med mesig tändning.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 26 sep 2011, 08:37:16
av Fnys
Larco skrev:Ber om ursäkt för att jag inte uppdaterat här på länge, tiden tryter lite för mig.
Men jag kan berätta att bilen går nu och kommer att köras ifrån verkstan ikväll :)
Mappad upp till 0,5 bars laddtryck med megasquirtet, går väldigt bra redan nu. Det med mesig tändning.
Fan va roligt att höra! :-D
Ska du bänka den så småningom?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 27 maj 2012, 13:24:31
av Larco
Dags för lite uppdateringar igen då :)
Celican står sen i höstas hemma i garagelängan så jag har inte varit så flitig med skruvandet mer än några nödreparationer då min triggerlösning för megasquirtet har visat sig vara bristfällig.

Har kört på 2 triggerpunkter på remskivan/svängningsdämparen, i form av försänkta och epoxylimmade magneter. Funkade inte perfekt, första uppsättningen lossnade underfärd och motorn tvärdog. Andra uppsättningen blev en starkare magnet vilken inte ville lira tillsammans med hallgivaren (om det nu var problemet) så jag bytte ett par m4 bultar som jag modifierade och förankrade i de befintliga magnethålen. Den ena bulten lossnade under årets premiärfärd igår... :roll:

Så nu har jag lessnat på DIYtriggerlösningar. Den här gången har jag tänkt att fixa en riktig triggerskiva istället för att få någon drifsäkerhet i maskinen så jag vågar köra med den. Här behöver jag lite smakråd, då jag har 2 idéer.

Den första idén, en lös krans utanpå remskivans yttre 6mm breda kant. Fastsatt och centrerad med hjälp av 3-6 små skallösa m4 insektsskruvar riktade mot centrum av remskivan. Denna lösning kommer nog att väga mindre och ger stora justeringsmöjligheter av triggerläget då den går att rotera 360 grader. Nackdelen är väl att eftersom den sitter utanpå svängningsdämparen kommer den kanske i sitt extremläge kunna svänga någon grad.

Idé nummer 2. Är väl egentligen en vanlig triggerskiva som skruvas i centrum av remskivan men med enbart 2 klackar då jag kör med 1-spole och fördelare än så länge. Denna ger antagligen ett något litet stabilare tändläge (vi pratar kanske 1 grads skillnad). Nackdelen är mindre justeringsmöjligheter.

Någon som spontant känner att någon lösning blir bättre än den andra.

För övrigt går den mycket bra förutom att jag inte har lyckats få tomgångsmotorn att lira med megasquirtet än så den är lite bråkig på tomgång innan den är varm.

Jag ska se till att bättra mig med både uppdateringar och bilder. Det kan ju även tänkas att jag kommer med celican på någon träff nu snart om jag bara får ordning på triggern :)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 27 maj 2012, 21:13:55
av Jonte
Härligt att bilen är igång iaf!
Kör du med original st165ans tomgångsmotor? Kör själv ms2 till min 185a (utan tomgångsmotor) och börjar vara less ''den låga tomgången'' vid kallstart. Skriv gärna hur du har gjort om du får till det ;) lycka till!