Larco: Celica GT-four ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Glenn »

Larco skrev:Jag får felkod 52 knacksensor :roll:
Någon som har en hel knacksensor att låna ut eller sälja till mig?
Jag ska ha en ST165 knacksensor liggandes som jag skaffade när jag trodde min var paj, men det visade sej vara sladden som var paj,
frågan är om den går att finna.. hmm..
Jag ska dra en ny kabel till den och se om det hjälper men det är så jäkla trångt bara. Precis så att man inte når den uppifrån....
Går väl att komma åt genom höger hjulhus, det gör den iaf på ST165 original. (Av egen erfarenhet vet jag att man blir oljig ända in bakom öronen när man gör så om ens servo läcker olja..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Glenn skrev: Jag ska ha en ST165 knacksensor liggandes som jag skaffade när jag trodde min var paj, men det visade sej vara sladden som var paj,
frågan är om den går att finna.. hmm..

Går väl att komma åt genom höger hjulhus, det gör den iaf på ST165 original. (Av egen erfarenhet vet jag att man blir oljig ända in bakom öronen när man gör så om ens servo läcker olja..)
Det vore ju trevligt om du hittade den :)

Det ska nog gå att göra precis på samma sätt men just nu står tjejens bil i min mekruta, celican står ute och man har blivit lite bortskämd med verkstad :) Hehe, min har läckt servoolja tidigare så den är lagom kladdig även om den ska vara ganska tät nu iom att jag köpte en renoverad pump av Håkan.

Frågan är om det ens är kabeln eller knacksensorn som är paj för igår vad jag ute en sväng på vägen med bilen och då fick jag inte felkod förän den misstände. Knacksensorn skramlade det inte om iaf när jag hade den lös, vilket det brukar göra när de är trasiga. Kabeln bytte jag kontakten på har jag för mig och satte på plats rätt ordentligt vill jag minnas. Får man felkod om motorn spikar tillräckligt hårt möjligtvis?

Glömde att berätta att jag flyttade BBlambdan till downpipen igår istället :). Det verkar funka lite bättre. Men jag tycker allt att motorn verkar gå lite snålt överlag.

Jag ska få lite hjälp av en garagepolare att byta till megasquirtet så jag kan får lite ordning på motorstyrningen. Det lär gå dubbelt så fort med lite hjälp än om jag ska lista ut det själv nämligen :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Här har det inte hänt så mycket med celican tyvärr :( men tjejens bil är i det närmaste färdig nu iaf :) Har bytt motorn och växellådan på den och lite.

Jag har gjort en sak på celican dock! När jag provat den lite inne på området så drog den ganska så snett åt höger då jag har rubbat hjulinställningen ganska så ordentligt när jag har haft framvagnen isär. Hade ganska så duktig toe out på höger fram och aningen lite toe out på vänster fram också. Hissade upp den på lyften i förrgår och tittade lite och det finns ingen camberjusterings"kam" på den övre spindel-fjäderbensbulten. Men lossar man de 2 bultarna kan man vinkla hjulet flera cm ut o in (camber) vilket ger mig huvudbry!

Vad jag har läst mig till så fanns det camberjusterings"kam" man kan vrida på på den övre bulten t o m 1988 på celican men inte på 1989an. Det är väl inget konstigt i sig men då borde det vara så bra passform att det inte går att ändra cambervinkeln alls, eller? Det känns som att hålen är är lite väl stora eller som att man kan pilla dit en såndär camberjusterings"kam" även på min.

Någon som har erfarenhet av hjulinställningar kanske kan uttala sig om detta? :)
Saknas det något eller är det bara att mäta och försöka justera bäst man kan. Verkar skitsvårt att pricka rätt camber vinkel isf!

Näst längst upp på bilden finns camberjusterings"kammen" jag talar om. På 1989an står det bara "Not applicable" :(
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1988_T ... _4802.html
48194 CAM, CAMBER ADJUST, RH
48198A CAM, CAMBER ADJUST, LH

Någon som kan bringa lite ljus på detta?

Celican ska snart in igen och få vattenpumpshuset som läcker lite igen fixad, hjulen korrekt justerade och Megasquirt installerat.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Johnny Blade »

Är fjäderbenen från en 88'a då kanske?

Så ser dom ut.Det borde kanske vara en i varje ände av bulten eller?
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Ja precis min tanke också, jag ska mäta och kika ifall det går att få dit justerkammarna.
Har du något mått på dina på bilden? Just delen man sticker in i spindeln.
I EPCn är det bara 1 kam per fjäderben dock.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Johnny Blade »

Jupp,21mm. Hålet är 15mm.
Jag tänkte visst fel,det är ju spindeln som är "inne" i fjäderbenet.Då borde det vare spindeln som är från en 88'a isf.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Nu är verkstadsplatsen ledig igen! Motor- och växellådsbytet på tjejens vitara är färdigt och den rullar nu igen :)
Har spenderat dagen på biltema och att städa min verkstadsplats. Ska fortsätta med städning imorgon och rulla in celican igen för lite fix och justeringar.

Kunde inte låta bli att ta ett par bilder på Celican, den är så fin trots att den inte blivit tvättad på löjligt länge :)
Bild
Bild
Bild

Sen köpte jag ett nytt litet verktyg idag :) hur bra det är vet jag inte men verkar förvånansvärt schysst!
Bild
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Hittade ett par bilder jag tog för någon månad sen också med en riktig kamera :)
Bild
Bild
Bild

Nu ska jag åka och tvätta av Corollan på jobbet och sedan åka till verkstan :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Bauer669 »

Den ser helt klart fin ut, nu hoppas vi bara få se den sträcka på sig nångång oxå ;)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Tack Bauer, självklart ska den sträcka på benen snart. Den ska vara ute på vägarna inom kort har jag tänkt.

Igår fick jag fri väg in i verkstan så jag rullade in Celican igen.

Närmast på tur står:
Fixa vattenpumpshuset som läcker lite i skarven (kryper ut några droppar då och då).
Megasquirt ska installeras och nytt insugsrör ska byggas för att eliminera LMM.
Denso Iridiumtändstift.
Coilovers ska installeras.
Ev. byta till Polybussningar.

Slutligen ska jag rikta hjulen lite bättre.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar