Sida 16 av 29

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 04 apr 2011, 10:04:28
av Glenn
Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge :)

Hoppas allt fungerar nu.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 05 apr 2011, 23:49:13
av Larco
Nu kommer jag säkert missa en del saker med tanke på att jag inte har så mycket tid på mig nu och jag har inte fått med alla småsaker på bild på senaste tiden, menmen...

Tryckröret mellan turbo och intercoolern färdigbyggt och grundat lite med kallgalv.
Bild

Och här målat
Bild

Det andra tryckröret fick samma behandling förutom färgvalet.
Bild
Bild

Några bilder på avgasbygget kommer här.
Här är fösta delen som sträcker sig mellan downpipe och bakvagnen.
Bild

Svetsade dit muffar på kissen, det blev ganska bra.
Bild
Bild
Bild

Böjen över framvagnsbalken fick jag bygga om några gånger :roll:
Bild
Bild

Aningen trångt här
Bild
Bild

En liten upphängning
Bild

Ljuddämparen innan upphängningar
Bild

Med upphängningar
Bild

Halvtemporära mätare för oljetryck och bränsletryck.
Bild

Voff
Bild

Bilen nere på hjulen...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

:o
Bild

Bild
Bild
Bild

Nästa projekt... :roll:
Bild

Jag vågade mig faktiskt på en liten liten provtur runt verkstadsområdet och den VERKAR gå som den ska :?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 06 apr 2011, 12:52:25
av Glenn
:thumbup:

Bra med mycket bilder också :)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 06 apr 2011, 21:53:10
av Larco
Idag har det inte hänt så mycket, men jag var och köpte ett par nya tändstift som jag tänkte använda vid inkörningen. Blev ett par vanliga NGK kopparstift BKR6E ( verkar vara många jänkare som kör med dessa). Sen ska jag köra kallare Denso iridiumstift tänkte jag. IK22 tror jag det blir (lite rörigt att hitta rätt densostift tycker jag men motsvarande NGKs temperaturgradering nr7)

Jag har även påbörjat en högst temporär installation av BBlambdan igår med kablar rakt igenom kupén och sonden med klämma i slutröret. Så jag kan se lite vad som händer med bränsleblandingen vid provkörningen.

Härnäst ska jag slutföra lambdainstallationen och kalibrera den mot smalbandslambdamätaren, Byta tändstiften och förstås kolla så att tändningen står som den ska. Sen tror jag att det är dags för provtur och inkörning av kolvringarna :D

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 07 apr 2011, 06:36:02
av Elof_power
Larco skrev: Voff
Bild
Shit trode du stulit våran hund.. hahaha :P Ganska lik iaf.. :D

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 07 apr 2011, 09:58:55
av Glenn
Både kund och katt i samma post :)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 08 apr 2011, 23:56:46
av Larco
Elof_power skrev:Shit trode du stulit våran hund.. hahaha :P Ganska lik iaf.. :D
Hehe, har ni också en corgi eller?
Glenn skrev:Både kund och katt i samma post :)
Yepp :P

Ja idag så har jag bytt tändstiften eftersom den misstände litegrann på tomgång. Nu går den perfekt!
Jag har kollat tändingen, den var på pricken 10 grader som den ska vara. Rätt bra gjort bara på känn :)
Tyckte att det knackade lite om motorn igår men idag upptäckte jag att det bara var kopplingen som låter litelite, vilket ju är normalt med flerskiviga kopplingar :)
Sen jag har gjort färdigt installation och kalibrering en av bredbandslamdan, men just nu sitter den i ändröret med tillhörande klämma och det är ju inte optimalt. Istället tänkte jag sätta den i downpipen där originalet sitter. Det är nämligen även gängat för BBlambdasond i flänsen :) Sedan kopplar jag den ena analoga BBlambdautgången till ECUn och skickar en simulerad smalbandslambdasignal :)

Några bilder i dagsljus och efter en naturtvätt :)
Bild
Bild

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 10 apr 2011, 09:51:48
av Larco
Jag får felkod 52 knacksensor :roll:
Någon som har en hel knacksensor att låna ut eller sälja till mig?

Jag ska dra en ny kabel till den och se om det hjälper men det är så jäkla trångt bara. Precis så att man inte når den uppifrån....

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 11 apr 2011, 00:00:33
av Zeus
Grattis!
Kul att allt verkar funka som det ska. Hoppas allt går bra med inkörning och mappning nu!
Har du planerat någon bankörning senare i sommar?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 11 apr 2011, 09:26:32
av Larco
Tack
Nja inget planerat alls än så länge förutom att kanske dyka upp på lite TCS-träffar då det fortfarande finns en hel del att reda ut.

Som det ser ut nu går bilen att köra lite försiktigt men jag måste nog byta till megasquirtet då originalsprutet verkar bråka lite.Det kan bero på knacksensorn men är lite osäker. Igår drog jag den till 4000rpm, därikring hostade den till och misstände. Sen fick jag återigen felkod 52. Det kanske var pga spikning...?

Zeus, har du lust att hjälpa mig lite med MSet? :) Du installerade väl på och mappade din gamla bil? Det mesta ska vara plug'n play på mitt MS.

Jag monterade igår ett stetoskop med kopparrör på motorn också :) Tycker dock att det var lite svårt att höra exakt vad som händer. Någon som har erfarenhet av att lyssna på detta sätt? Det bästa stället jag kunde komma åt igår är på toppen men det kanske är stor skillnad på det och att sätta på blocket.