Larco: Celica GT-four ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av haank »

Ja tycker det låter vettigt att köra på med ms ja.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Glenn »

Larco: hemiyoda verkar ju mer eller mindre gått upp i rök dessvärre :(
GT4-Force skrev:varför tar du inte trigger från fördelarlocket sitter ju en hall där i? Tror det var hall :roll: om du inte får signal så kanse signalen kommer för fort och då kan man löda dit ett motstånd gjorde det på en volvo 740 med en spole som celicans uppbyggnad.
Hur skulle det göra signalen långsamare ? snarare minskar du dess styrka (amplitud) isåfall, men det kanske var det som behövdes.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av nikwal »

reluktortrig är väl lite känsligare för störningar kanske men det bör ju också funka om man gör det bra. Det är inte så många komponenter till det vad jag minns..

hehe nä nä, jag såg hemiyoda tidigare idag på jobbet..
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

GT4-Force skrev:varför tar du inte trigger från fördelarlocket sitter ju en hall där i? Tror det var hall :roll: om du inte får signal så kanse signalen kommer för fort och då kan man löda dit ett motstånd gjorde det på en volvo 740 med en spole som celicans uppbyggnad.
Hmm, ja du. Det är Hemiyodas recept ;)
Men som jag har förstått var det lite svårt att använda givaren i fördelarlocket och få det att funka.
Sen ska väl mitt MS vara iprincip plug'n play förutom det jag skrev så jag vill inte ändra på något beprövat just nu.


Jag undrar bara lite hur jag ska göra vid första uppstarten med det.
Starta den på Zpiders/hemiyodas gamla st165mapp?
Justera den befintliga mappen ovan?
Eller börja om från nån grundmap...?

Undra när man ska hinna läsa på.... Hemiyoda eller någon kanske vill komma förbi och hjälpa mig in på rätt spår när det är dags för lite mapning? :)

Här kommer iaf lite bilder på vad jag har sysslat med. Jag har inte varit riktigt lika flitig med fotandet som tidigare men jag försöker att ta några iaf.

Drivknut som har trillat isär. Roligt.... Men den gick att få ihop igen till slut även om det tog några timmar av konstanta försök.
Bild

Det är lättare att fastna på bild när man har kompisar på besök.
Bild

Jag poserar aningen gayigt med papper kladdiga av drivaxelfett :roll:
Bild

De två trasiga motstånden går att se längst till höger och nästan längst ned. Två gråa motstånd som sitter under tre mindre blå. De gråa var även de blåa en gång i tiden innan de gick sönder...
Bild

De övre intercoolerfästena som jag smed till av ett 20x5mm plattjärn.
Bild
Bild
Bild
Bild

De undre har inte fastnat på bild än tyvärr... men det kommer också.

Förutom att assistera mig en massa så hjälpte tjejen min till att tvätta expansionskärlet lite, vilket säkert aldrig blivit så grundligt rengjort. Före och efterbilder :)
Bild
Bild

Det var väl det.
Idag har jag mekat tillbaka kamremmen på plats. Lite svårt att se markeringarna på kamdreven när motorn är ihop i övrigt och i bilen...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av GT4-Force »

Glenn skrev:Larco: hemiyoda verkar ju mer eller mindre gått upp i rök dessvärre :(
GT4-Force skrev:varför tar du inte trigger från fördelarlocket sitter ju en hall där i? Tror det var hall :roll: om du inte får signal så kanse signalen kommer för fort och då kan man löda dit ett motstånd gjorde det på en volvo 740 med en spole som celicans uppbyggnad.
Hur skulle det göra signalen långsamare ? snarare minskar du dess styrka (amplitud) isåfall, men det kanske var det som behövdes.
Ja så var det :mrgreen: Tack glenn då gick iallfall volvon igång.

är det 2,2 ms? Det nya sekventiella MSet tycker jag verkar vara riktigt intressant :thumbup:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Glenn »

nikwal skrev: hehe nä nä, jag såg hemiyoda tidigare idag på jobbet..
Ja jo, men hans nätnärvaro är oroväckande låg.

Du får ta han ordentligt i örat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Nu sitter motorn ihop igen :)
Den lilla vattenläckan pfrån vattenpumpen är fixad.

Jag hittade vad jag tror skulle kunna vara en väldigt liten oljeläcka på oljepumpen så jag kände på bultarna på oljepumpen lite och jag tyckte att de satt lite för löst. Kan vara att jag momentdrog dem som verkstadshandboken säger. Men de har kanske gått lite trögt i gängan eller något. Jag satte på en droppe locktight och drog dem aningen hårdare på känsla istället. Sen dess verkar det vara frid och fröjd.

Till sist kom jag underfund med varför motorn inte riktigt ville gå på tomgång. De justerbara HKS-kamdreven hade ändrat läge så att kammarna stod i helt fel. Jag justerade dem till sitt rätta läge och nu har den en ganska fin tomgång :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Aleks
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 27 jul 2010, 23:13:56
Årsmodell: 0

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Aleks »

Grymt att det går frammåt o du hittade felet med tomgången =)
Andreas + flottig drivaxel = lycka ;)

Förresten, du å frugan får komma förbi min nya lya, käka lite LCHF och förstöra det totalt med lite HC bärs! :)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

I lördags kom celican ned på hjulen och igår monterades kjolar, front och indredningen.
I eftermiddag ser det ut som vi rullar ut den för provkörning :)

Tog bara 3,5 år :?

Återkommer med uppdatering...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Fnys »

Larco skrev:I lördags kom celican ned på hjulen och igår monterades kjolar, front och indredningen.
I eftermiddag ser det ut som vi rullar ut den för provkörning :)

Tog bara 3,5 år :?

Återkommer med uppdatering...
:O
Fan va skoj! Kör fort... det är roligt! ;)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar