Sida 14 av 22

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: mån 03 maj 2010, 20:12:13
av amby
Farsan hade helicoil på jobbet..Smidigt och verkar starkt..Så nu är det löst.
Han inte med något mer i dag...

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: ons 05 maj 2010, 20:28:01
av amby
I helgen ska jag teststarta den...Förhoppnings viss köra dom första milen också..
Bild

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: lör 08 maj 2010, 21:08:20
av amby
den brummar...MEN och det är ett stort MEN.. det läcker kylarvatten från baksidan av motorn...
Vet inte hur vi ska kunna täta den slangen vi tror det är...så jävla trångt att vi inte vet hur vi ska göra...
kankse måste plocka bort en massa saker eller.

den går bra på tomgång i alla fall..


Men den tvekar när den får laddtryck...kanske är någon lös slang.. inte test kört mer än 500meter

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tor 13 maj 2010, 20:56:05
av amby
3,5 fel

den får dåligt med bensin..litar inte riktigt på mina supra spridare..
Ska byta till original och sätta på min aeromotive btr,på den har jag bränsle trycksmätare.

Frågan är ska man koppla den så här
Bild
eller ha den efter railen, så bensinen först flyter igenom railen och sen kommer till btr:en


Sen läckte det så klart på den jobbigaste slangen i hela bilen..kan va den som återcirkulerar kylvattnet från blocket..
sitter på baksidan av blocket och sticker fram under fördelaren.



Sista felet motorn tickar...Men några mekaniker har fått lysna på det och det verkar vara ventilerna som tickar..
Ventilspelet kanske inte var 100%, fick igenom igenom ett bladmått för stort på ett ställe så hoppas det är det..

det sista felet är att kopplingen luggar lite..Men det är inte så farligt och jag hoppas det går bort när den slits lite.

Tips på hur jag ska köra in motorn?

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tor 13 maj 2010, 21:53:21
av behr
Bränslet ska matas igenom railen och sen till regulatorn. Kopplingen enligt bilden funkar, men är inte lämplig på en trimmbil.

Inkörning: Billig mineralolja i motorn. När den är varm kör ut på någon väg och gasa genom växlarna. Börja ett par gånger på mellangas och öka sucsessivt gaspådraget för varje repa. Det är viktigt att belasta motorn ordentligt. Med last på motorn trycks kolvringarna hårt mot honingen på cylinderväggarna och "inslitningen" blir bra och kolvringarna tätar som de ska.
Efter någon mil eller två så byt olja och filter. Kör 100 mil till som vanligt på mineralolja, sen är det klart.

Angående tickandet: Smidda kolvar kan låta lite dieselaktigt när motorn är kall, men det slutar när den blir varm...

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tor 13 maj 2010, 22:14:02
av amby
Det här låter faktiskt lite diselaktigt...Men det gör det inte fören det blir varmt...
Tack för tipsen !

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: lör 22 maj 2010, 12:36:56
av amby
Låter verkligen som en disel...och det verkar försvinna efter 2000varv och låter inte när den är kall...

Ska titta på min magnetiska oljeplugg om det är några flisor på den..

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: sön 06 jun 2010, 11:32:59
av amby
Snackat med nyman motor och han ska ställa in mina ventiler den 15.
Har kört in motorn nu.. Känns väldigt bra.

Kopplingen är lite små jobbig ioförsig
Den luggar, är det vanligt för jag trodde det kunde bero på att vi inte planade tryckplattan eller att det inte blev 100% centrerat.
Om man gassar lite extra innan man kopplar så luggar den inte, värst när man växlar ner.


Men snacka med en annan kille som kör med en dyr koppling på en evo och sa att hans var lika dan.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: sön 15 aug 2010, 16:50:08
av amby
Nu har jag nog kört i alla fall 200mil med den nyrenoverade motorn. Allt verkar lungt.
Med den nya växellådan känns bilen mycket snällare och man behöver inte växla ner från 5an till 4an lika ofta, pga att man inte har någon kraft.
Bilen är ju ganska trimmad nu så jag får vara nöjd tills vidare...Vilket nog kommer bli i alla fall 2 år för nu ska jag börja plugga.

Så se upp alla nere i Jönköpings området för det är ditt jag ska flytta..

Tänkte ställa av bilen den mesta tiden kanske ha den någon månad på sommaren och för lite isracing på vintern

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: sön 15 aug 2010, 21:24:14
av haank
Gött att bilen funkar!
Vad ska du plugga?