Larco: Celica GT-four ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Cyrix skrev:350hk låter VÄLDIGT optimistiskt.
Krutis fick ut 320hk vid 1,5bar på E85 om jag minns rätt och det är nog högsta vettiga siffrorna jag sett på en CT20.
De är helt klart optimistiska :) Det lär märkas vad maxeffekten hamnar på med st205turbon, det är inte det viktigaste. Det finns mycket annat som är mer intressant just nu.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Bild på tryckrör nr2 och insugsröret till turbon. Inte riktigt färdigt än men annat har högre prio just nu.
Bild
Bild
Bild
Bild

Köpte en liten kisse till bilen igår också. 100cpsi och 4,5" har jag för mig eller om den var 5"...
Bild

Fokus blev lite fel på denna bild... men man kan se kärnan om än lite suddig.
Bild

Jag var för övrigt igår och köpte bromsvätska, kallgalv, 1,25mm plåt för att bygga intercoolerfästen, Koboltlegerade borrstål samt kablar för att kunna installera mätarna i bilen.

Här näst på tur står dock förutom slangklämmor på insugsröret, att borra och gänga en 1/8 -27NTP gänga för tryckgivaren för bränsletryck i en plugg på bränsletrycksregulatorn mm. och se om jag kan få bilen att gå som den ska. Jag misstänker nämligen att bränsletrycket är helt felställt då bränsletrycksmätare inte prioriterades när uppstart nalkades :) och det var därför den sotade vid uppstarten.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Liten uppdatering då :)

Jag har borrat och gängat för "bränsletrycksmätaren" i pluggen som ska blockera den 2a anslutningen i regulatorn. Nedan ser ni givaren iskruvad i pluggen. Tog visst ingen bild på gängan men den blev superfin överallt, helt klart över förväntan!
Bild

Man kan ju tro att det är ett proffs som har varit framme :D
Bild

Sen har jag fyllt på med kopplingsvätska och luftat kopplingen. Verkar vara skön och väldigt precis känsla i den :).

Jag filmade lite med min stenålderstelefon. Man kan ju urskilja en del saker samt att man ljudet funkar ju faktiskt helt ok :) Som ni kanske kan se vill den i princip självdö under säg nånstans 1000-1400 varv, men jag har lite svårt att förstå varför den gör det då gamla gen1-motor inte gjorde det. Jag har fått den att lägga sig på en tveksam tomgång på ca 600rpm vid några tillfällen. Man kan även se mina än så länge 2 mätare för oljetryck och bränsletryck som rör lite på sig :) .
Bild

Bild

Det blir lite "pruttigt" ljud med bara downpipen.

Värt att nämna är att jag har spjällhus och spjällägesgivare från st202 men jag tycker inte att det borde spela någon roll för tomgången då värdena vara mätvärdena snarlika om man kikar i verkstadhandböckerna. Men kan det göra att den går lite fett mån tro?
Jag kan dock inte märka någon som helst skillnad när drar ur kontakten till tomgångsmotorn, vilket borde tyda på att den inte funkar. Ska kika på om den har kärvat fast tänkte jag. För visst ska man ha förhöjd tomgång även om allt är rumstempererat? eller hur är det det brukar det vara? :think:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Jag tog och varmkörde bilen i förrgår på varvtal mellan 2-3000 rpm. När motorn började stiga lite temperatur så började den gå på tomgång vid ca 6-700 också. När den hade kommit upp i arbetstemperatur hade tomgången ökat ända upp till 1500 rpm vilket jag tycker är lite märkligt. Undrar om det kan vara så att tomgångsmotorn är polvänd på st202an :think: vilket ger en låg tomgång när motorn är kall och en hög tomgång när motorn blivit varm, alltså tvärt emot vad det ska vara.

Eller så har jag väl något insugsläckage. Vad tror ni?
Någon som har haft insugsläckage på sin bil och kan berätta hur er motor uppförde sig på tomgång?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Aleks
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 27 jul 2010, 23:13:56
Årsmodell: 0

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Aleks »

Hoppas det inte är krångligare än polvänd tomgångsmotor :)
Är i krokarna tills på söndag då det bär av söderut för flyttlass, förutom på lördag då det är examensfest för syrran. Är omåttligt sugen på att få se monstret startas upp =D
GangsterGolfen ska ställas undan och säljas till sommaren, är du sugen på slutsteg, basar eller ngt annars är det bara hojta.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Några slutsteg blir det nog inte i denna bil. Kanske ett par vettiga framhögtalare 6,5-8" och ett litet smutt steg till dem men inget mer tror jag. Vill inte ha en massa onödig vikt ;)

Jag ska dit några timmar nu tänkte jag, innan tjejen kommer hem. Du får la kika förbi.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Några små framsteg idag.

Det finns inget insugsläckage. :thumbup:

Två utav tomgångsmotorn kablar var till 95% trasigt precis intill kontakten, bara 2 kardeler kvar. Så jag pillade loss stiften i kontakten, klippte bort de trasiga bitarna, lödde fast kablarna tillbaka på stiften, klämde fast stiften runt kabelhöljet, stoppade tillbaka stiften i kontakten och kopplade in kontaken. Meeen fortfarande ingen ordentlig tomgång. Lånade en multimeter eftersom min har fått fötter... Konstaterade att det inte kommer någon ström fram till tomgångsmotorn. Om det beror på att spjällägesgivaren behöver justeras eller ett par motstånd behöver bytas i styrboxen är jag inte säker på ännu men jag gissar på motstånden. De ska mätas vid nästa tillfälle i verkstan tänkte jag. Jag ska även kontrollera/justera spjälläges givaren tänkte jag.

Lånar en bild från alltrac.net då kamera sladden visst blev kvar i verkstan... Motstånden är de två större längst ned till höger på bilden. Det övre av dem är helt och nedre är bränt. Mina motstånd ser ut som något mellanting mellan dem två men mer åt det brända. Så de ska mätas upp med ohm-meter. Ska vara på 1.0 Ohm med 1% tolerans tydligen.
Bild
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Dale »

Hörlursuttag väger mindre än högtalare. Sen kan man ju försöka mina barlasten med. ;-)

Vet inte hur du tänkt med byte av elektronikkomponenter. Tänk på att vissa har väldigt snäva toleranser och andra svävar ut rätt friskt beroende på tempratur med mera. Har byggt en del prylar vars elektronik var avsedd för normalt innomhusklimat och dessa fungerade inte bra i en bil trots fuktsäker låda då 20 grader hit eller dit ställde till det. Men de där vet du kanske redan.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Dale skrev:Hörlursuttag väger mindre än högtalare. Sen kan man ju försöka mina barlasten med. ;-)

Vet inte hur du tänkt med byte av elektronikkomponenter. Tänk på att vissa har väldigt snäva toleranser och andra svävar ut rätt friskt beroende på tempratur med mera. Har byggt en del prylar vars elektronik var avsedd för normalt innomhusklimat och dessa fungerade inte bra i en bil trots fuktsäker låda då 20 grader hit eller dit ställde till det. Men de där vet du kanske redan.
Jo precis. Ett par ordentliga framhögtalare kan jag tänka mig men inget stort bakluckebygge direkt ;)

Hur jag hade tänkt med byte av elektronikkomponenter? Jo, jag tänkte typ så här. Att jag byter motstånden mot likadana fast hela om de som sitter där är trasiga :D

När jag tänker efter tror jag nämligen inte att denna bil någonsin har haft fungerande tomgångsmotor i mitt våld :) Inte med den gamla motorn heller så det är nog inte där felet ligger men det märks när jag mäter upp dem.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av haank »

Är det biltemas bränsletrycksgivare (oljetrycksgivare)du har där? Jag köpte en sån en gång för att försöka ta bränsletryck och sen se trycket i sprutet. Fick ingen ordning på det och kom tillslut fram till att den lilla ***** är ju inte linjär alls. Fast du kanske har en mätare som kompenserar för olinjäriteten?

Grymmt att du e på g nu iaf, de har minsann tagit ett tag det här bygget :P

De där rören som går ner i grenröret, hur funkar det? Är det inkopplat?

mvh haank
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Skriv svar