Sida 2 av 2

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: mån 01 jun 2009, 14:20:06
av Dale
Bara å dekaltrimma lite.

Bild

Eller? ;-)

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: mån 01 jun 2009, 14:29:26
av Hemiyoda
Dale skrev:Mmm, får bygga nått. Kan ju vara så att ECUn mäter resistansen i tempgivaren lär de ju bli problem å hänga in nått på trån.
Lär vara en spänningsdelare som i MS. Dvs man matar på med 5V spänningsreferens över ett motstånd + termistorn och mäter i mitten. Nemas problemas att häkta på en till mikrokontroller att mäta med.

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: fre 10 jul 2009, 10:40:47
av Larco
Dale där snackar vi kalluftintag :P

Borde leta reda på OBDII anslutningen i min för det ska ju finnas som jag förstår det. Så jag vet vad som pågår. Det är ganska tydligt att den backar tändningen när det är varmt. Känner igen det från min gamla celica. Lite bättre har det blivit med lindat grenrör men jag får nog ge mig på att isolera insuget också. Någon som har några tips på vad man ska använda att klä in det med och insugsrören med? Grillvantar lär ha rätt bra egenskaper men känns illa att slakta ett par sånna :D

Härom dagen när det var 20* men fuktigt och molnigt märkte jag hur den gick mycket bättre, mao backade inte tändningen. Så förbättringar lär ju kunna göras.

finns det kanske någon som har sånna där OBDII prylar som kan tänka sig o jacka in sig i min bil o kolla läget?

Kan inte låta bli, fasen va skadad man är alltså :lol:

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: fre 10 jul 2009, 12:50:40
av JohanRocker
bilar som e trötta vid arbetstempratur! ja fy fan det problemet har jag inte känt av så mycket tycker mina bilar får explosiv styrka när dom blir varma! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

st185 kommer som ett skott när tempen nått sin fulla 4 av 5 skrattande gubbar :D :D :D :D

st205 samma sak lite ketchup effekt på denna! 5 av 5 skrattande gubbar :D :D :D :D :D

st165 det ända som hände när den blev var vara att kamremen gick av o lite ventil sallad på två ventiler!! grrr annars så sköt den iväg bra!! 2 av 5 glada skrattade gubbar :D :D

gt-4orna verkar vara bra rustade för varm motor men inte för varm.......finns ju skräck exempel! :roll: :roll:

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: fre 10 jul 2009, 14:28:57
av Larco
hehe, jo det märks väl mest när man har trasig knacksensor eller nått sånt vajsing som jag hade på min gamla sista tiden. Den gick grymt bra när den var mellanvarm men sen blev den trött, det märktes ingen skillnad när laddtrycket steg mellan från 0,5-1 bar i princip. Min nuvarande 165a kändes aldrig så, den sköt på bra som du säger.

Jag tror inte att det är något som helst fel på corollan som sagt men den känns lite väl trött i värmen utan jag är nog bara lite skadad efter mina erfarenheter, hehe. Och så vill jag ju gärna att den ska va piggare. Det är ganska uppenbart att den inte får i sig så sval luft som jag skulle vilja. Känner man på insuget efter man har kört är det lite lagom ljumet/varmt och så suger den ju lite motorrumsluft som sagt. Därför tror jag att det går att göra ganska markanta förbättringar där.

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: lör 18 jul 2009, 00:37:41
av R4b13z
Larco skrev:Lite bättre har det blivit med lindat grenrör men jag får nog ge mig på att isolera insuget också. Någon som har några tips på vad man ska använda att klä in det med och insugsrören med? Grillvantar lär ha rätt bra egenskaper men känns illa att slakta ett par sånna :D
På jobbet (televerket, typ) använder vi en form av bred aluminiumtejp (75mm) som vi aplicerar på kablarna när vi ska tryckförsluta vissa skarvar. Med krympslang som vi flammbränner med blåslampa. Då får du bränna ordentliget på kabeln innan innehållet tar skada av värmen.

Ska vara att man gör ngt liknande och aplicerar på inslugsrör m.m. Tänk inlindat i aluminiumfolie. Reflekterar nog bort bra med värme om man får de bra. Låter de som en heldum idé?

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: lör 18 jul 2009, 11:03:45
av Jonex
Avgasbandage lär funka, dom brukar ju isolera tryckrören med sånt har jag sett.