Sida 2 av 2

Re: st165 motor i en st182

Postat: fre 15 maj 2009, 13:30:44
av k-len
Larco skrev:
k-len skrev:Som du säger, klart det alltid bär iväg. Och ja, en bredbanslambda vore att föredra. Men inget måste för ett snikbygge, packningar vet jag inte vad jag ska med dom till? slangkopplingar ska isåfall vara till olje och vatten, det finns oändligt av. För en på sin höjd 0,5s laddning så tycker jag att 2½" avgas borde räcka.Katalysator kör jag utan.

Pysventil är enbart för att lura mappen då man kommer över 0,4 bar eller vad de nu va. Och dumpventil är klart man inte behöver, men annars ger ju inte tubroinstalationen något=P
Finns dem som har fått snikkonverteringar att funka utan BBlambda men det kanske är värt att köpa en för att slippa lägga pengarna på reparationer sedan...
Ang. slangkopplingar tänkte jag just till det ja, men också till tryckrören (använd riktiga klämmor inte vanliga slangklämmor). Det är ju bra om du har mängder av dem. Sedan är det bra om du har oljereturröret, lätt att glömma och svårt att få tag på löst. Kan ju göra eget också menmen....
Packningar har man för att täta med :P Du lär behöva till grenrör och turbon iaf o de kostar iaf några 100kr/st...
Det var bara exempel på grejer som jag inte hört något om.

2,5" funkar nog utmärkt. Knepigt att komma igenom besiktning utan kat också även om turbo är ännu knepigare ;)

Låter obra att labba med en pysventil till mapsensorn tycker jag eftersom st182 styr bränsle/tändningmap med den tillskillnad från st16x och st185. Kanske något jag inte känner till men i mina öron låter det som ett recept till motorhaveri...

Jag vet inte hur originalmapsensorn klarar 0,4 bar laddtryck, har för mig att det ska funka. Pugho hade väl hjälpt till vid en sån här konvertering på st182 har jag för mig han sa för länge sedan. Spridarna är väl 250cc om du har bruna och 295cc om du har gröna. Jag vet inte vilka som sitter original på st182. 250cc spridarna bottnar vid 178hk och 295cc bottnar vid 210hk men då är de på 100% vilket inte är att rekomendera.

Antar att det med dumpen var ett skämt :P Man vet ju aldrig :roll:

Satans datorjävel, hade skrive ett svar som ja vet inte hur långt de va. Så krachar hela skiten.

Jaja, hur som helst. Jag har pratat med ägaren till st182an du pratar om, han lurade mappen med en pysventil för att över 0,4 bar så fick blev den knäpp sa han. Men visst, som du säger småsakerna kostar. Men jämförelsevis med tubron och grenröret och is så käns de väldigt billigt.

Och angående dumpen så va de inget skämt:P Alla mina "tubrokompisar" mobbar mig för att jag inte kan använda dump, så de är väll mest för att sätta dom på plats.

Men lättast vore väll att få tag i en st 185 motor, men då dessa inte växer på träd så kan de vara lite svårare. Samt då man skulle behöva hela elhärvan osv...


inga tips, någon?

Re: st165 motor i en st182

Postat: fre 15 maj 2009, 14:09:44
av Larco
k-len skrev:Jaja, hur som helst. Jag har pratat med ägaren till st182an du pratar om, han lurade mappen med en pysventil för att över 0,4 bar så fick blev den knäpp sa han. Men visst, som du säger småsakerna kostar. Men jämförelsevis med tubron och grenröret och is så käns de väldigt billigt

Men lättast vore väll att få tag i en st 185 motor, men då dessa inte växer på träd så kan de vara lite svårare. Samt då man skulle behöva hela elhärvan osv...

inga tips, någon?
Vill minnas att jag läste det också, ang pysventilen. Isf tror jag mer på att begränsa signalen elektroniskt så den ger rätt signal upp till ett tak där den stanna. Känns lurigt att ställa in den där pysventilen men visst kan det gå.
Menar inte att du inte ska genomföra utan vill bara dela med mig av mina erfarenheter och tankar ;)

En st185 motor borde du kunna hitta på bildelsbasen utan större problem iaf med lite tålamod. En 205motor är värre :P
http://www.bildelsbasen.se

Re: st165 motor i en st182

Postat: fre 15 maj 2009, 19:08:21
av k-len
Nejdå, taclar så hjärligt för all info jag kan få då jag är såpass ny på detta område. Men på bildelsbasen har jag kammat noll i 2 månader.

Re: st165 motor i en st182

Postat: lör 16 maj 2009, 03:21:01
av k-len
hittat en st185 motor nu, men åter till frågan. Vad är det man måste byta för att få det att lira?

Och hur är det med växellåda, passar det? koppling osv? Och passar GT4ans kabelhärva emot GTins ? så lysen osv fungerar?

Re: st165 motor i en st182

Postat: lör 16 maj 2009, 09:34:12
av Dale
Du lär ha kabelhärvan och ECUn med. Blir mindre ombyggnad av kablaget då. Haru inte kabelhärvan så lär de bli rätt så besvärligt. Har du inte ECUn lär du bygga en själv. ;-)

Re: st165 motor i en st182

Postat: lör 16 maj 2009, 10:34:23
av k-len
Dale skrev:Du lär ha kabelhärvan och ECUn med. Blir mindre ombyggnad av kablaget då. Haru inte kabelhärvan så lär de bli rätt så besvärligt. Har du inte ECUn lär du bygga en själv. ;-)
Jodå, ecu har jag räknat med.

Men vars sitter den igentligen? samma stätte på gti och gt4? och hur blir det med lysen osv. Passar de omellan? (kablarna altsåä?