Sida 2 av 2

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: sön 28 nov 2010, 12:23:33
av Jo R
Hej igen

Du hade rät, det räcker att lådan är annorlunda. Just nu står -98àn i en lada ute på landet, men jag får sticka ut och titta om det bakre fästet (sitter på bakaxel balken) är olika det jag har på motorn som står hemma i garaget. Då jag gjorde motorbyte för ca 10 år sedan (-92 GTi) var fästena på lådan olika; lätt att kontrollera.
Beträffande bromsar, menar du det borde räcka med större skiva och adapter runt om?
Vet du förresten varför merparten eftermarknadsok saknar handbromsfunktion?

Hälsningar/Jo

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: sön 28 nov 2010, 13:16:02
av SHySwe
Diametern är nyckeln till besiktiningen, ja.
Det finns ju separata handbromsok, vilket ger dom mer pengar?
Annars har Scorpio/Mondeo kombi ventilerade skivor bak, och handbromsen inbyggd i oket. (min lösning)

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: sön 28 nov 2010, 15:38:32
av Glenn
Dom flesta bilar har väl inte heller handbromsfunktion i oket, utan separata backar i skivan, så det är väl inte så konstigt ?

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: sön 28 nov 2010, 19:20:56
av SHySwe
Kanske det du, brummade Nille.
Hursomhelst så är detta ett bra handbromsok om du vill ha två bromsok på skivan: Wilwood handbromsok
Det är på nåt sätt anpassningsbart till skivans tjocklek. Jag lyckades aldrig förstå hur mycket det sticker ut utanför skivan.

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: sön 28 nov 2010, 20:13:36
av Jo R
Hej
Jag har två sådana liggande efter en mislyckad användning på mitt hembygge. Problemet är inte oket, men att göra ett väl fungerande och stumt fäste, samt "hitta plats" på skivan. Eftermarknadsoken tar ofta mycket mera av omkretsen än originalet pga flera kolvar. Själva manöverarmen är inte heller så trevlig och måste fås att matchas med handbromswirens dragning fram till hjulen. Man måste själv göra vajerhöljets ändfäste och fixera detta stabilt någonstans.
Om du vill kan jag mäta hur mycket de bygger utanför skivytan. Din bild visar baksidan in mot uprighten.

Hälsningar/Jo R

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: sön 28 nov 2010, 21:42:33
av SHySwe
Tack, det var vänligt. Men jag har bestämt mej för, och införskaffat, bromsar från Scorpio Kombi. Enkolvsok med stor kolvdiameter och litet yttermått. Bromsar de 1500kg Ford, ska de nog (med 300mm skivor) stoppa 900kg Corolla åxå?

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: fre 17 dec 2010, 20:47:33
av MrTwo
Glenn skrev:mrtwo: var det inte exakt därför han frågade ? :)
hehe ok ja han kanske skrev det men de jag ville få fram va att om 245hk turbo mr2 är godkänd med dom bromsarna borde inte bromsarna behöva bytas men förstår nu att byråkratin än en gång spelar in, vad toyota tycker är ok duger inte vid reg besiktning helt plötsligt :)