Sida 2 av 2

Re: Elektrisk handbroms

Postat: sön 23 maj 2010, 21:54:27
av cheetah1
Haken är väl att ABS:en inte genererar eget tryck utan använder det från huvudcylindern? Antispinn är väl inte heller bromsar, det är väl bara antisladd som faktiskt bromsar åt en, ja, och diffbroms då förstås.

Men med diffbroms blir det plötsligt trickigare, då måste trycket regleras för att bromsa lagom mycket, och det blixtsnabbt. Att bara vräka på tryck för att låsa hjulen är inte så svårt, en vanlig 2/3-ventil med till/från från knappen borde funka där. Ja, jag vet inte.

Re: Elektrisk handbroms

Postat: sön 23 maj 2010, 22:46:14
av Pugho
Jag har elektrisk "diffbroms" på Mascotten jag kör i jobbet, och det funkar inget vidare.. Men då är ju förutsättningarna lite annorlunda mot vad du vill åstadkomma. Min är ju mest till för att få loss bilen när man kört fast.
Slirar ett hjul så måste jag gasa rätt bra för att "diffbromsen" ska ha nån verkan på det hjul som inte slirar. Resultatet blir att både belägg och diff slits onormalt mycket. Som stabilitetssystem i lite högre fart funkar det däremot ypperligt. Bussfan är nästan svår att få sladd med på vintern.

Re: Elektrisk handbroms

Postat: sön 23 maj 2010, 22:53:30
av SHySwe
Poängen är att man ska kunna individanpassa likadant som när man mappar ett sprut. Fast enklare.

Re: Elektrisk handbroms och diffbroms, via TCS-system

Postat: mån 24 maj 2010, 09:47:19
av SHySwe
Nu har jag läst på lite och ändrar därför trådens rubrik.
Joey har gett mej visionen, nu är frågan om det är genomförbart?
Jag skriver from nu TCS istf ABS, då skillnaden är att TCS har hydraulpump. Båda använder bef bromsok och sensorer.
TCS används i racing,F1!, men då med effektreglering. Det jag vill göra är använda bromsarna istället, för att få både e-brake, ställbar diffbroms och olika difftyper. Det borde tom gå att programmera torsendiffar?