Sida 2 av 7

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: lör 09 jan 2010, 10:06:50
av scape_2_paradise
mortil skrev:inte för att de hjälper men ja kommer gärna ner och kollar lite.. är faktahungrig hur saker är lösta i våra bilar :) + man kan eventuellt få/ge varandra lite ideer ;) (och de är inte långt från kompisen)
Du är så välkommen. Kommer köras hela dagen. Är ett 10 tal bilar.
Jag hade himla otur igår!!!
Skruvarna mellan turbo och grenrör har lossnat och packningen är borta.
Har fixat fyra nya skruvar nu, men får inte tag i packningen (ringde till toyota i värnamo).
Dom sa att det kunde ta upp till 2 veckor att få hem en packining. Suck :(

Såg även att bilen inte laddade när jag kom hem sent igår.
Laddningslampan lyste inte, ändå hade jag bara 11 volt när bilen är igång.
Remmen ligger på generatorn och allt verkar i sin ordning

Kan bero på att jag körde över 20 varv på isbanan igårkväll.
Har troligen kommit in fukt eller liknade.

Nu är det dax att meka! Hör av er om ni vill testa era bilar på en mycket fin, bred lång isbana på sjön. Är 33 cm is och bra fästa över hela banan. 0768134040/ Carl-Erik

Re: Celica gt4 st 185

Postat: lör 09 jan 2010, 21:03:30
av Larco
scape_2_paradise skrev: Tack för all info!

Nu ska jag satsa på en laddtrycksstyrning!
Kommer låta lite av trycket pysa ut innan TPS;en.
Nu återstår bara att hitta TPS givaren bland alla slangar.
Någon som vet hur den ser ut och exakta position?

Borde jag höja bränsletrycket något?
Byta till kallare stift?
TPSen är en fyrkantig svart liten låda med en slang och en kabel till. På st165an sitter den långt upp på brandväggen i motorrummet på passagerarsidan, precis vid insuget . Det står t o m Turbo Pressure Sensor på den.

Tips! Dessa är väldigt användbara till mycket ;)
http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... ne/bgb.php
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=28&t=44

Höjer du bränsletrycket kommer bilen att få fetare bränsleblandning vilket inte är nödvändigt. Dessa bilar är inställda att gå löjligt fett under laddtryck från fabrik. Brukar ligga runt 10:1 i luft/bränsleförhållande.

Ja, du borde byta till en grad kallare stift. Köp då Denso Iridium stift.

Re: Celica gt4 st 185

Postat: sön 10 jan 2010, 02:38:13
av scape_2_paradise
Larco skrev:
scape_2_paradise skrev: Tack för all info!

Nu ska jag satsa på en laddtrycksstyrning!
Kommer låta lite av trycket pysa ut innan TPS;en.
Nu återstår bara att hitta TPS givaren bland alla slangar.
Någon som vet hur den ser ut och exakta position?

Borde jag höja bränsletrycket något?
Byta till kallare stift?
TPSen är en fyrkantig svart liten låda med en slang och en kabel till. På st165an sitter den långt upp på brandväggen i motorrummet på passagerarsidan, precis vid insuget . Det står t o m Turbo Pressure Sensor på den.

Tips! Dessa är väldigt användbara till mycket ;)
http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... ne/bgb.php
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=28&t=44

Höjer du bränsletrycket kommer bilen att få fetare bränsleblandning vilket inte är nödvändigt. Dessa bilar är inställda att gå löjligt fett under laddtryck från fabrik. Brukar ligga runt 10:1 i luft/bränsleförhållande.

Ja, du borde byta till en grad kallare stift. Köp då Denso Iridium stift.
Tack för det utförliga svarét. Kul att någon bryr sig :)
Nu kommer nästa fråga. Hur hårt ska bultarna mellan turbo och grenrör dras?
Dom går troligen av, av värmen. Har vanliga hårdhet 8,8 nu.

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: sön 10 jan 2010, 21:43:41
av scape_2_paradise
Idag har jag dragit om lite sladdar,
flyttat lite givare, börjat bygga kalluft avskärmning.
Hittade flera kabelbrott och slangar som läckte.

Slangar från do88 är beställt ink slangklämmor :)

Letar som en galning efter en bra boostcontroller.
Finns ju så många olika på Ebay :)'

Det ska snyggas till ordentligt i motorrummet!

Jag har hittat en givare som heter "Sensor assy turbo".
Är det den som ger signal till styrboxen om laddtrycket,
som i sin tur startar igång fulecutten?

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: sön 10 jan 2010, 21:49:23
av scape_2_paradise
Början till avskärmning av luftfilter.
Byta av vakumslangar.
Montering av catch tank.
Bygge av rakt intugsrör.
El översyn.

;) :lol: :D

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: tis 19 jan 2010, 17:03:39
av scape_2_paradise
Lite uppdate!

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: tis 19 jan 2010, 17:25:17
av Erkan
Jag kan verkligen intyga att det är roligt att köra AWD på snö! Men det är lite halv svårt med AWD för man får ganska hög fart när man sladdar, till skilnad från bakhjulsdrift när man nästan in får någon fart alls av sladden!

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: tor 21 jan 2010, 10:21:12
av scape_2_paradise
Funderar starkt på att byta bränslepump till en walbro som pumpar 255l/min.
Om jag fattat allt rätt, så ska denna pumpen passa rakt i min gamla pump amatur.
I samma veva vill jag montera Supra MKIV spridare på 550cc.

Hur mycket pumpar orginalpumpen?
Behöver jag borra ur original fulerailen för bättre flöde?
-------------------------------------------------------------------------------

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: tor 21 jan 2010, 12:31:19
av Michael W
scape_2_paradise skrev:Funderar starkt på att byta bränslepump till en walbro som pumpar 255l/min.
Om jag fattat allt rätt, så ska denna pumpen passa rakt i min gamla pump amatur.
I samma veva vill jag montera Supra MKIV spridare på 550cc.

Hur mycket pumpar orginalpumpen?
Behöver jag borra ur original fulerailen för bättre flöde?
-------------------------------------------------------------------------------
För att vara lite petig så är det 255l/h ;)
Ja den passar, du får fasa av lite plast i botten av pumpen så den går in i armatur-gaffeln. Görs lättast med en morakniv.

Vet att det snackats om att borra upp gen2 railen pga dåligt flöde, tror det är 2an eller 3ans. Men det kan nog någon annan svara på :)

Lycka till! PS. antar att turbon höll? :)

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: tor 21 jan 2010, 17:54:44
av amby
Det här med att byta pump har jag själv gjort och det är inte svårt..
Men enligt http://www.wolfkatz.com/Articles/WolfKa ... Report.pdf
Kan det vara skadligt att köra original railen med Walbro pumpen...
Fast jag har aldrig läst om någon som bevisat att deras bil motor gått sönder på grund av det...
Vet till och med en kille som kör 550cc spridare med både original pump och rail.

Fast om jag var du skulle jag borra upp railen Cyrix här på forumet har moddat sin rail.
Fast han använder kalstarts ventilens ingång för att göra railen dubbel matad..
Vet att någon annan löste det genom att ta ett långt borr och borra upp railen.

Men att bara installera 550cc spridare och walbro pump kommer nog bara leda till att motorn får förmycket soppa..
Då behöver du ett sprut med.


Det är det här jag funderar på nu me