Sida 2 av 2

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: mån 16 mar 2009, 17:30:04
av Bellman
TGAW11 skrev:Enligt Haynes databook: Kompressionsförhållande 1:8.4 och tryck >= 8.8 bar för Supra Turbo 1989-1993 (motor 7M-GTE)
Oj nu va det jag som snacka i nattmössan för många bilar och för mycket siffror.
Turbo supran har ju lägre komp ja.

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: tis 17 mar 2009, 14:27:56
av TommyToo
Bellman skrev:
TGAW11 skrev:Enligt Haynes databook: Kompressionsförhållande 1:8.4 och tryck >= 8.8 bar för Supra Turbo 1989-1993 (motor 7M-GTE)
Oj nu va det jag som snacka i nattmössan för många bilar och för mycket siffror.
Turbo supran har ju lägre komp ja.
Hm ja 8,8 bar är ju grovt räknat 8,9 cm2/kg så då verkar mina värden rätt så okej?

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: tis 17 mar 2009, 15:24:16
av behr
9-11 kg med max 1kg skillnad är det enligt toyota:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=EM&P=20

Edit:
Sidan 21 ska det ju vara för 7M-GTE. 9-10kg då:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=EM&P=21

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: tis 17 mar 2009, 17:51:52
av TommyToo
behr skrev:9-11 kg med max 1kg skillnad är det enligt toyota:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=EM&P=20

Edit:
Sidan 21 ska det ju vara för 7M-GTE. 9-10kg då:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=EM&P=21
Ja men då är mina värden fortfarande "okej". Så det känns onödigt o riva motorn o byta kolvringar när värdena ändå duger.

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: tis 17 mar 2009, 18:07:46
av Bellman
TommyToo skrev:
behr skrev:9-11 kg med max 1kg skillnad är det enligt toyota:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=EM&P=20

Edit:
Sidan 21 ska det ju vara för 7M-GTE. 9-10kg då:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=EM&P=21
Ja men då är mina värden fortfarande "okej". Så det känns onödigt o riva motorn o byta kolvringar när värdena ändå duger.
Jo men något är det ju som är galet om den dricker massa olja.

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: ons 18 mar 2009, 08:23:40
av TommyToo
1

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: tor 19 mar 2009, 21:56:10
av Fabian
jag har aldrig litat på komptest, visar alltid för höga värden. för när första varvet på motorn går så går nålen upp till ex 8:1, nästa varv hoppar den upp till 10:1 och sedan för att stanna på 11:1 resterande varv, på en motor som inte ska ha mer än 9:1 eller liknande. varit med om kompprov som visar 18:1 på en bensinare.. det enda jag använder det till är att se om det är lika på alla cylindrar.
leak-down är det enda jag litar på, pneumatiska värden i realtid, och du vet var det tar vägen.

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: lör 28 mar 2009, 16:25:38
av melker
dom flesta mk3orna ryker svart under gaspådrag får mycke bensin orginalt

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: sön 29 mar 2009, 00:59:17
av Bellman
melker skrev:dom flesta mk3orna ryker svart under gaspådrag får mycke bensin orginalt
Ja i alla fall om man har en öppen dump så att lmm tror lite fel. men rent original bör den ju inte få för mycket soppa.

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: sön 29 mar 2009, 13:40:37
av cheetah1
Bara för att den drar lite mycket soppa och ryker för det, ska den väl inte behöva betyda att den drar olja?