Sida 2 av 2

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Postat: ons 11 jan 2017, 18:21:23
av tobo
Nej men visst ska muttern vara utanpå? (Utanpå avdragaren alltså, eller "ovanpå" om man hellre vill kalla det så, se bild nedan). Inte helt inskruvad från början förstås. När man så skruvar in muttern, tvingas knuten av från axeln (förutsatt att klämman är ordentligt åtdragen över axeln.)

Det finns vidare tydligen två sorters drivknutar (generellt alltså), den ena typen har låsring och den andra inte. Om man har låsring, måste man samtidigt som man drar, hålla isär låsringen med hjälp av en tång eller lämpligt. Ni andra får gärna rätta mig om detta inte stämmer (har bara läst mig till detta). :roll:

Edit: Se bild http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... _large.jpg

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Postat: ons 11 jan 2017, 21:00:06
av Glenn
Hur tänkte du då ? om muttern är på ovansidan och du drar åt den så drar du ju loss knuten från axeln.

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Postat: ons 11 jan 2017, 21:26:53
av Nizzehult
Jag blev hur som helst inte klok på detta men mitt sunda förnuft sa att delarna ska isär och då måste kraften vara åt motsatt håll för att åstadkomma detta. Eller?

Kan berätta att jag slutligen gav upp och tog allt från andra sidan.
Det var inte så geggigt och svårt som jag hade trott och alla klammer gick också att återanvända.
Man måste mäta ut var gummiprylen sitter och sen karva bort all dynga som fastnat på axeln men det gick på 10 minuter att få bort allt på ena sidan och kanske en halvtimme innan allt var klart.

Case closed.

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Postat: ons 11 jan 2017, 23:45:52
av Glenn
Ja, men när du skruvar ner muttern så drar du ju knuten uppåt, och hela schabraket där håller ju fast själva drivaxeln, alltså dras knuten uppåt.

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Postat: tor 12 jan 2017, 08:57:10
av Nizzehult
Glenn skrev:Ja, men när du skruvar ner muttern så drar du ju knuten uppåt, och hela schabraket där håller ju fast själva drivaxeln, alltså dras knuten uppåt.
Nä, andra änden sitter ju fast monterad i själva drivaxeln. Kraften riktas alltså nedåt om man gängar uppifrån. :wtf:

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Postat: tor 12 jan 2017, 10:07:37
av cheetah1
Gängar du uppifrån trycks den nedre delen neråt av verktyget, medan den övre dras uppåt av muttern.

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Postat: tor 12 jan 2017, 17:28:15
av tobo

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Postat: tor 12 jan 2017, 17:30:43
av Micke2
Herrejösses!
Tänk er hur kraften blir.

För att kunna dra av drivknuten från axeln, skall muttern vara OVANFÖR guldfärgade bågen.
Satt som på bilden, kommer drivknuten pressas mot axeln, dvs fel.
Möjligen för återmontage.

Ta bort allt, och börja från början:

1.Ta loss muttern på drivknuten.
2.Trä guldbågen över drivknutstappen, så gängan kommer fram en bit.
3.Gänga på muttern så den har tag i tre/fyra gängvarv. Gärna med en bricka, om gängen är tillräckligt lång.
4.Fäst nu den svarta delen ordentligt på drivaxeln, så långt UPP mot guldbågen som möjligt. (För att ta upp ev glapp).
5. Dra muttern. (Med förstånd)
Vad händer nu?:
När du nu drar drivknutsmuttern, kommer den pressa guldbågen neråt mot axeln, via svarta delen, som ju har tag i drivAXELN.
Dvs, det blir ett DRAG i knut-delen, (muttern lyfter via guldbågen) och sätter PRESS på själva axeln. (Guldbågen, via svarta delen)

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Postat: tor 12 jan 2017, 20:05:47
av Nizzehult
Jag ger mig. Filmen visar allt. :oops:
Sen undrar jag varför inte verkstäder använder denna, på Toyota hade dom aldrig hört talas om den...