Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 471
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Uppdatering. Jag tog bort hela hållaren och bytte packboxen den när den var lös. Var bara att knacka ut den bakifrån och trycka in den nya med fingrarna.
Sen fettar man givetvis in glidytan.
Därefter fick jag rengöra ytorna bakom hållaren och lägga på packningssilikon.
Men...då en del av tätningen tillhör oljetrågspackningen så blir det en lång, sladdrig och ganska tjock del som ska täta där. Den såg dock inte ut att vara i så bra skick så jag skar av den jämte blocket och sen geggade jag dit massor med packningssilikon innan jag monterade den. Hoppas att det blir tätt. En tanke slog mig: tänk om det faktiskt är där läckan har funnits hela tiden??

Nu sitter det iaf på plats. Svänghjulet likaså. Sen är det dags för kopplingen men jag måste åka och fixa ett centreringsdon först.

En kanske dum fråga: vilken väg ska lamellcentrum sitta? Det finns ingen märkning och det passar ju båda vägar. Tänkte inte på att kolla detta när jag tog bort den gamla...jag tror att den utstickande delen ska vara mot växellådan men det vore dumt att chansa.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 471
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Fortsätter min monolog...
Jag hittade en diskret märkning i form av två färgmarkeringar på tryckplattan och lamellcentrum och det skulle nog markera vilken väg det skulle sättas. Inte helt lätt att förstå.

Normalt sett så brukar yttersta delen på axeln till växellådan vara avfasad för att sen gå in i ett stödlager före vevaxeln och det är även på detta som man då använder centreringsdonet. Så inte här och det gjorde mig lite förvånad. Är detta en vanlig konstruktion nuförtiden och varför sätter man inte ett litet lager där för att avlasta växelaxeln när man frikopplar?
Det centreringsdon som jag hade lånat hade jag alltså ingen nytta av då det inte fanns något att centrera mot men bevisligen så fick vi till det ändå för nu sitter lådan på plats.
Metoden vi använde var ett spännband och domkraft för att få den i rätt läge och sista knixen får man göra för hand. Gjorde tre omtag med spännbandet som vilade på en tvärsgående bräda.
Man måste vara två om man inte har tillgång till en motorlyft.

Har bara satt fast den i några bultar samt ena fästet så nu ska vi ägna ett par timmar åt att få tillbaka allt annat.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 610
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Micke2 »

Var noga med att vända lamellen rätt!

Jag gjorde den tabben på en Saab 99 en gång i tiden, och det gick inte att frikoppla.
Tur i oturen var att kopplingsbyte tog en timme på en sådan.

Att du inte får många svar annars, är nog för att det inte är så många Toyotaägare som gör så avancerade saker själva.
Det rullar massor av Toyotor, så ägar-antalet finns statistiskt, men de flesta "hardcore skruvande" människorna väljer att greja med BMW, VAG eller Volvo.
Dom lockar i regel yngre bilintresserade och modifierade ägare, medan Toyotaägarna mest uppskattar driftsäkerheten.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 471
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Jag förstår ditt budskap men på just detta forum brukar det komma massor med tips och tricks när man ställer frågor och så har det alltid varit. Därför är jag lite förvånad.
Kan berätta att vi har en lift-off!
Nu sitter allt på plats och det är provkopplat och provväxlat och allt verkar funka som det ska. Lamellen sitter alltså rätt. :P

Nu tänker jag snart posta en guide om hur jag gjorde i en annan avdelning.

Men riktigt klar är jag inte. Först har jag en kamrem som ska bytas. Sen är det en damask (yttre, höger) som behöver bytas innan jag kan sätta tillbaka drivaxlarna.
Lite osäker på detta moment, vet inte om man kan dela den knuten eller om man måste ta bort allt och gå från andra hållet?
Vad säger ni?

Därefter är det avgasflätan som ska åtgärdas men först är det dom ihoprostade bultarna från hell som sitter på kat:en som jag grubblar över, dom måste bort för att jag ska få bort röret.
Ska posta en bild.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 471
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Här är en bild av hur främre avgasröret ansluter mot kat:en och denna del måste jag få bort för att kunna fixa bytet av flätan.
Men hur får jag bort detta - och sen tillbaka det? Att få dit en hylsa (14) är som synes inte att tänka på. Vad händer om jag försöker kapa bultskallarna med en vinkelslip jäms med flänsen och sen borrar bort den del som är kvar på andra sidan och sen använder vanliga genomgående bultar vid återmonteringen? Hur skulle ni ha gjort och hur har ni löst detta vid liknande situationer när man av någon anledning måste sära på avgassystemet på detta ställe??

Kan tillägga att det inte går att kapa röret efter kat:en för att där sätta en enkel skarv då röret är S-format och går nästan direkt in i en dämpare.

Bild
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 471
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Har försökt med allehanda tricks nu men jag ger upp för tillfället när det gäller att få upp dessa bultar. Kan det finnas nåt annat tjuvknep för att få flätan tät? Den är i gott skick annars, det enda som har hänt är att ena delen har släppt och den glider nu längs röret och det smiter förbi avgaser där. Gör inget om det blir fult eller klumpigt, bara det funkar. Som att "klä in" alltihopa i nåt som man sedan försluter? Sätta ett klammer rakt genom flätans ände? Uppfinningsrikedomen brukar vara stor när det gäller sånt här.
I värsta fall kör jag den till nån som har lyft och gas och ber om hjälp den vägen.

I alla fall så är nu damasken bytt och på plats och även kamremmen har skiftats. Då den bara kostar 80,- så känns det bra att göra det när man ändå gör en så pass stor service.
Hann känna lite på kopplingen och hur smutt allt funkade när den provstartades och det är the shit att ha bytt alltihopa...Någon som vill ha den gamla gratis? Förutom slitna lameller så är den i bra skick.

Även bromsoken har fått sig en uppsmörjning, liksom glidpinnarna. Nu såg jag att gummiskyddet till ena kolven hade ett litet hål så där blir det nog till att renovera så småningom, nu sprutade jag bara in bromsvätska via en fin spruta och "förseglade" hålet med silikonfett. Håller väl ett tag. Men trots att jag motionerat kolvarna flera gånger och även kommit så långt att jag kan vrida på dem med hjälp av en tång så vill dom kärva fast när man bromsar. Nu har jag inte varit ute och kört med den och gjort "riktiga" inbromsningar så det kanske går till sig så småningom. Störde mig också på att bromspedalen tar så långt ner, detta trots en ny trumma, nya bromsbackar och en del jobb med att försöka justera in dem. Hm...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Glenn »

Ditt problem med flexröret är i princip identiskt det jag hde på min celica, jag kunde inte heller få isär systemet, och det ahde gått sönder på precis samma sätt om jag förstår dej rätt, själva flexslangen inne i flätan har lossnat preics i ena ändan ?

jag fullöste det tillslut genom att "fläta upp" flätan och vek den bakåt så man kom åt, sen geggade jag in holts gungum på hela kontaktytan mellan rör och flexslangen och tryckte fast den, därefter tog jag fram svetsen och loppade försiktigt ihop slangen med röret, kanske på 5-6 ställen, det är lätt att slangen smälter eftersom den är så tunn, och jag kom ju inte åt ovanför mot karossen.

Sen fick det torka/svalna, sen på med mer gungum utanpå och tillbaka med flätan (fult som fan), och det var tätt, tyvärr läckte det på ett annat ställe också (skarvflänsen mellan kat och rör, den du inte får loss skruvarna på) så jag fick laga det med, sen var allt tätt.

Det höll till besiktningen, hem från besiktningen, och sen på väg till jobbet nästa dag började det läcka igen, bara lite, men efter nån vecka läckte det kanske hälften mot innan jag började laga, och så är det fortfarande. Jag kollade hur det såg ut när jag hissade bilen, och det verkar som att allt gungum ahr lossnat, men däremot håller mina punktsvetsar otroligt nog, det är därför det är lite tätare än innan.

Att byta till genomgående funkar väl om du orkar hålla på och borra där under, men har du svets så kan du ju testa att svetsa fast muttar på dom gamla muttrarna och se om du kan dra isär, men det där brukar vara ett helvete.

.:En verkstad hade nog antingen använt induktionsvärmare, eller sagt åt dej att byta allt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 471
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

OK, tack för beskrivning.
Att svetsa på nåt för att försöka få upp bultarna tror jag inte på, det är för ihoprostat för att man ska få den att dra. Då går den hellre av.
Du hade alltså inte i tankarna att försöka lossa den från kat:en på nåt brutalt sätt - typ kapa bultskallarna - för att kunna fixa flätan utanför bilen?
Du lär ju åka på samma procedur igen inför nästa besiktning och visst skulle det väl vara skönt att få det fixat en gång för alla?
Byta allt? Jaja, klart att det är enklast men då kostar det därefter. Vet inte om man ens kommer åt med en induktionsvärmare eller om det är för rostigt, det är samma utgångsläge som om man skulle svetsa på nåt.
Men med tanke på hur många katalysatorer som byts och framför allt flätor som mött samma öde: har ingen gjort på det sätt som jag är mest inne på, alltså kapa bultskallarna och sen få ihop det på nåt sätt? Att bultskallarna går att få bort är jag övertygad om, även om #2 är trängre till.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Glenn »

Fast flätan sitter ju innan katten, då måste man ju lossa skruvarna mot grenröret, och dom lär väl vara ungefär lika fastrostade.

Min stora plan var ju att försöka få ner hela det första röret och sen såga loss flexröret och byta ut det mot ett nytt universalflexrör från autoexperten.

Nu vete sjutton om jag behåller bilen så länge dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 471
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Progress! Det har tagit tid men nu har jag hela röret i handen.
Jag kapade helt sonika av bultskallarna med en vinkelslip och lossade sen de tre bultarna i grenröret och sen var allt löst! Dessa satt inte alls hårt, brukar inte göra det.
Ja självklart så fick jag även sära på kontakten till lambdan och sen lossa bultarna till fästet som sitter strax före denna.

Men nu ligger den på bänken! Det blir heller inget borrande i efterhand utan när bultarna var kapade så föll allt bort så nu är det bara hål rakt igenom.
Röret är ca 41mm tjockt och hela delen med flätan är ca 20cm. Jag äger en fläta som har rätt längd men där den är 45mm, ska se om jag kan ragga upp en som passar bättre.
Hittade faktiskt en i UK som var tänkt att klamras på plats och som har sätt innermått. Men enklast skulle ju vara om den jag har nu går att använda.

Ser en liten svårighet: det är svårt att se hur man ska sätta ändarna mot varandra så att man inte vrider det fel och belastar röret i onödan när det väl är på plats. Knepigt... Visst, man skulle kunna fästa det på ena röränden och sen passa in det men då detta knappast kommer att göras hemma hos mig så blir det då ett avbrott för detta. Men det kanske man får stå ut med.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar