Sida 2 av 20

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: fre 18 dec 2015, 17:31:01
av Spiidfriik
Om jag köper en 5S pump har den ju fäste för givaren. Så får man trolla lite med 3S drevet så man får dit ett triggerhjul.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: lör 19 dec 2015, 12:30:02
av Pipedreams
Men då kan du inte använda gen3 oljetråg utan måste ta det från gen2 eller 5s och de har mycket sämre skvalpskydd och du måste flytta upp oljefiltret till fram på blocket där värmeväxlaren/oljekylaren sitter.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: lör 19 dec 2015, 15:25:11
av Spiidfriik
Pipedreams skrev:Men då kan du inte använda gen3 oljetråg utan måste ta det från gen2 eller 5s och de har mycket sämre skvalpskydd och du måste flytta upp oljefiltret till fram på blocket där värmeväxlaren/oljekylaren sitter.
Tackar för mycket värdefull info!
Oljefilter tänker jag flytta ändå (slang) så jag kan köra med ett som är större än till en moped. Skvalpplåt borde väl gå att fixa själv? Trigger är svårare så vore mycket vunnet att kunna köra 5S pump och triggergivare. Gör eget triggerhjul till 3S drevet.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: sön 20 dec 2015, 01:13:32
av Glenn
Fnys skrev: Såklart att det är svårt att hitta info då det inte verkar stämma vad jag läst mig till. :) Däremot verkar det finnas två olika motorblock men tillverkningsår spelar ingen roll.
...och vad jag vet så är Toyota väldigt duktiga på att sätta nya artikelnummer på ersättande produkter och till och med modifieringar på befintliga produkter och det verkar inte finnas något nytt artikelnummer på st205:ans motorblock innan 1998:
Detta har ju diskuterats fram och tillbaka rätt mycket på diverse forum, och framförallt på GT-four listan när det begav sej för typ ~15 år sedan, den korta versionen (ur minnet) är att när toyota upptäckte problemen med det nya blocket så ändrade man under produktion för att lösa problemet med sprickbildning, detta ska ha skett under 1996.

Det är möjligen det som åsyftas med "thick" resp "thin" block i vissa sammanhang.

Ändringen som skedde långt senare var afaik nåt helt annat, jag är inte ens säker på att den (senare) hade inträffat när detta började diskuteras.

Om man verkligen vill forska på det så har det som sagt diskuterats innan, om det finns ett arkiv på GT-four-listan nånstans så är det nog ett bra ställe att börja på.

..Sen finns det ju "stålblocken" som användes av TTE också, dom satt nog aldrig i produktionsbilar över huvud taget, Spider som hängde här på TCS förut hade ju ett sådant som han köpt av nåt nedlagt rallystall.
(Han hade även en X-tac-låda ny i trälåda avsedd för GT-four, även den från samma stall, vill minnas att nypris för en sådan låda var ~400000 SEK från toyota enligt nån tidning jag har.)

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: mån 21 dec 2015, 09:30:49
av Spiidfriik

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: mån 21 dec 2015, 11:27:13
av Pipedreams
Lite tveksam till att det är stålblocket i den. Det är så hårt att det fodrar man inte om om det inte varit riktigt ras. Och bara ett block går på närmare 20000:- Kan ju vara ett riktigt fynd om det nu skulle vara det riktiga. Det blocket är 2,5-3mm lägre än ett standardblock så det går ju att höra sig för vad de stoppat i för kolvar. Har de bara köpt vanliga hyllvärmarkolvar så är det inte stålblocket.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: tis 22 dec 2015, 17:11:46
av Spiidfriik
Idag beställde jag turbo. Borg Warner S200SX-E 57mm kompressorinducer och 0,83 a/r avgashus T4 twin entry.
Blir att göra eget triggerhjul till 3S drevet. Blir nog 24-2. Ska köra VEMS motorstyrning då jag redan har ett sånt på hyllan.
5S motorn verkar inte ha gått långt, den ser väldigt bra ut rent okulärt. Farsan mätte upp lagerlägena på veven åt mej och de är helt runda.
Frågan är om jag ska strunta i att borra blocket utan bara hona det?

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: tis 22 dec 2015, 17:47:07
av Spiidfriik
Pipedreams skrev:Lite tveksam till att det är stålblocket i den. Det är så hårt att det fodrar man inte om om det inte varit riktigt ras. Och bara ett block går på närmare 20000:- Kan ju vara ett riktigt fynd om det nu skulle vara det riktiga. Det blocket är 2,5-3mm lägre än ett standardblock så det går ju att höra sig för vad de stoppat i för kolvar. Har de bara köpt vanliga hyllvärmarkolvar så är det inte stålblocket.
Jag är också skeptisk till att det skulle vara ett riktigt stålblock.
Samtidigt, varför skulle man fodra om ett vanligt block? Borde vara både billigare och enklare att bara köpa ett friskt block? Eller är även standardblock svårt att få tag på?

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: tis 22 dec 2015, 21:15:06
av Glenn
Det står ju faktiskt inte att det är ett stålblock eller från TTE, utan bara "rallyblock" och det kan man ju tolka som man vill,

Jag ser ingen anledning till att borra om loppen är fina, och det kan man ju mäta upp.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: fre 01 jan 2016, 22:22:50
av Spiidfriik
Turbon har kommit. Bara resten kvar... =) Cylindrarna är uppmätta och är inte 100% runda, men nära. Så jag tror jag struntar i att borra.
Kan inte hitta något som tyder på att det är en WRC, annat än chassinumret.