Sida 2 av 4

Re: Celica st205 - Motorn dör tvärt efter ~20 sekunder

Postat: mån 28 sep 2015, 20:24:11
av kribbe
Är motorn modifierad på något viss?

Dåligt bränslerelä kanske
ECUn får nåt felmeddelande och stänger av bränslet som säkerhet?

Re: Celica st205 - Motorn dör tvärt efter ~20 sekunder

Postat: mån 28 sep 2015, 22:57:26
av GT4-R
bränslepumpen går tyngt och det bryts?

för visst är det den där vita från mannen som hade suabru oxå?

den stog ju låånga perioder i kall garage vintertid. skit i tanken typ.

Re: Celica st205 - Motorn dör tvärt efter ~20 sekunder

Postat: tis 29 sep 2015, 06:08:20
av Micke2
Hej.

Låter som kamaxelsensorn.

Känner inte datorn av att motorn snurrar, så fimpar den pumpen.
Detta för att minska bränsleläckage vid tex en krock.

Micke

Re: Celica st205 - Motorn dör tvärt efter ~20 sekunder

Postat: tis 29 sep 2015, 17:28:33
av Fnys
kribbe skrev:Ger den nån felkod nu?
Är det inte motorlampan som är igång i videon?
Inga felkoder alls :(
Vilken lampa menar du? Dom två som lyser när motorn är igång är "handbroms" och "bildörr öppen".
kribbe skrev:Är motorn modifierad på något viss?

Dåligt bränslerelä kanske
ECUn får nåt felmeddelande och stänger av bränslet som säkerhet?
Motorn är helt original och ej modifierad.
Känns som om någonting skickar en signal på grund av någonting, ja :(
GT4-R skrev:bränslepumpen går tungt och det bryts?

för visst är det den där vita från mannen som hade suabru oxå?
den stog ju låånga perioder i kall garage vintertid. skit i tanken typ.
Vet tyvärr inte ägarhistoriken mer än att han som jag köpte den av heter Per och sen finns det någon tidigare ägare som heter Roland.
Micke2 skrev:Hej.
Låter som kamaxelsensorn.
Känner inte datorn av att motorn snurrar, så fimpar den pumpen.
Detta för att minska bränsleläckage vid tex en krock.

Micke
Hej
Vart kan man hitta den sensorn och hur kan jag felsöka den?

Re: Celica st205 - Motorn dör tvärt efter ~20 sekunder

Postat: tis 29 sep 2015, 18:22:42
av cheetah1
Fnys skrev: Vart kan man hitta den sensorn och hur kan jag felsöka den?
Gissningar:
1. I endera änden av endera kamaxeln.
2. Medelst ett oscilloskop om du råkar ha tillgång till ett, annars med en snabb multimeter med True RMS. Möjligen kan det gå med en analog multimeter.
Slut på gissningar.

Re: Celica st205 - Motorn dör tvärt efter ~20 sekunder

Postat: tor 01 okt 2015, 07:14:53
av Fnys
cheetah1 skrev:
Fnys skrev: Vart kan man hitta den sensorn och hur kan jag felsöka den?
Gissningar:
1. I endera änden av endera kamaxeln.
2. Medelst ett oscilloskop om du råkar ha tillgång till ett, annars med en snabb multimeter med True RMS. Möjligen kan det gå med en analog multimeter.
Slut på gissningar.
Tack! Har tyvärr inte dom instrumenten så jag får fortsätta att felsöka lite till...
Har konstaterat att motståndet efter bränslepumpsrelät verkar vara helt (mätte 1-2 ohm).
Provade även att ta loss kontakten från motståndet och la konstant + från batteriet på utgående kabel som går direkt till bränslepumpen. Då gick motorn hela tiden men det kanske inte är så konstigt och säger ingenting för den här felsökningen?

La upp ett Kretsschema i första inlägget också.

Re: Celica st205 - Motorn dör tvärt efter ~20 sekunder

Postat: tor 01 okt 2015, 10:30:35
av cheetah1
Ja, det säger väl så mycket som att den faktiskt går runt, och det är ju positivt..

Grejen med en vanlig standardmultimeter och pulsande signaler är att om vi säger att det är 5-volts fyrkantspulser så kan den ställa sig på precis vad som helst mellan 0 och 5 volt. En snabb multimeter med True RMS däremot kommer visa 2,5 volt i DC-läge och ett sant effektivvärde beroende på duty cycle, pulstid och pulsform i AC-läge. Kan den dessutom mäta frekvens kan man ju få fram exakt vilken frekvens den pulsade signalen har.
På en analog multimeter har man iallafall en chans att se att nålen står och vibrerar lite.
Men allra bäst är såklart ett oscilloskop där man kan se exakt hur signalen ser ut.

Sen är frågan om man möjligen kan mäta resistans och se om det är kortis eller avbrott i nån del av givaren, men då borde det genererat en felkod tycker jag.

Re: Celica st205 - Motorn dör tvärt efter ~20 sekunder

Postat: lör 03 okt 2015, 09:50:35
av fredrik mkIII
Hej.
Fortfarande problem? Tog du dig hem från Mantorp?
Jag kollade schemat du la upp. Har du kollat ST säkringen? Saknas spänning på fp i diagnosen så får du leta dig bakåt i systemet. Har du mätt upp C-O-R relät? Jag tvekar på att det skulle strula. Snarare skulle ju styrningen vara fel på men vad vet jag.

Med vänlig hälsning, fredrick

Re: Celica st205 - Motorn dör tvärt efter ~20 sekunder

Postat: lör 03 okt 2015, 20:33:40
av Fnys
fredrik mkIII skrev:Hej.
Fortfarande problem? Tog du dig hem från Mantorp?
Jag kollade schemat du la upp. Har du kollat ST säkringen? Saknas spänning på fp i diagnosen så får du leta dig bakåt i systemet. Har du mätt upp C-O-R relät? Jag tvekar på att det skulle strula. Snarare skulle ju styrningen vara fel på men vad vet jag.

Med vänlig hälsning, fredrick
Problemen kvarstår. Har nu beställt efter ett bränslepumpsrelä. fortsätter problemen så får jag fortsätta felsöka.
Vad är ST säkringen och vad gör den?
Har varken mätt på ECU eller C-O-R-relät men kommer göra det om inte det blir någon lycka med nya fuel pump-reläet... Fast om det skulle vara fel på C-O-R-reläet så skulle la inte ens bränslepumpen starta, eller?

EDIT: ST-säkringen är hel.

Re: Celica st205 - Motorn dör tvärt efter ~20 sekunder

Postat: ons 07 okt 2015, 22:38:51
av Fnys
Har nu provat att byta bränslepumpsrelät utan lycka :cry:

Kopplade upp en OBD-läsare som mäter dom flesta värden och temperaturer på bilen men det är inte mycket jag begriper mig på. För er mer kunniga, är det något värde som avviker väldigt och kanske kan vara till hjälp i mitt felsökande?

Motorn dör vid "1:45" och "3:33"


Motorn dör vid "1:53"