Ta bort klistermärken

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Heff
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 17:15:36
Bilmodell: Corolla 1.6
Årsmodell: 0
PostOrt: 60208

Ta bort klistermärken

Inlägg av Heff »

Halloj!
En vänlig själ har lappat min baklucka med ett par klistermärken, hur tar man bort dom enklast utan att skada lack?
MVH
Heff
Jesper Nilsson
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:52:35
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1994
PostOrt: Flen
Land (Country): Sverige
Ort: Flen

Re: Ta bort klistermärken

Inlägg av Jesper Nilsson »

kanske med värmepistol ? :?
Det är iofs en chansning bara .. Men skulle va bra att veta då jag också har klistermärken som jag inte vill ha..
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Ta bort klistermärken

Inlägg av Dale »

Lite värme från en varmluftspistol funkar bra. Det finns även klistermärkes remover på sprayflaska på välsorterade biltillbehörsaffärer.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Re: Ta bort klistermärken

Inlägg av Ingvar »

Hej!
Javisst! Värme kan fungera, men vissa typer av adhesiv (klister) släpper lättare från dekalen än från lacken. Grundregeln vid all form av borttagning av självhäftande grejer är att man skall arbeta långsamt - inte rycka.

Att använda olika kemikalier/lösningsmedel kan vara vanskligt beroende på ifall och vilken typ av lackbehandling som finns under .

Ganska snälla saker som inte skadar lacken är kallavfettningsmedel, dieselolja (rapsmetylestern är extrem på att lösa det mesta - använd vanlig diesel elle lampolja) och även petroleumeter(kallas kemiskt ren bensin).

Man tar då en pensel av billigaste sort som man väter och drar runt kanterna på dekalen. Detta gör man tills det går att få in penselborsten under kanten, Sedan fortsätter man att sakta med väldigt skonsamt få hela dekalen att släppa. Under arbetets gång torkar man bort rinn med rent hushållspapper eller Torky.

Om det efter att man fått bort dekalen med t.ex. värmepicka kan det sitta klister kvar. Prova med kallavfettning för att få bort det. Det kan ibland behövas lång tid för att lösa upp adhesiv som verkligen bitit i lacken.

Lösningsmedel som kan skada lacken finns det gott om. Man kan alltid kolla detta på någon undanskymd plats på insidan/kanten av t.ex. bakluckan eller insidan av motorhuven.
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Jesper Nilsson
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:52:35
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1994
PostOrt: Flen
Land (Country): Sverige
Ort: Flen

Re: Ta bort klistermärken

Inlägg av Jesper Nilsson »

tack för tipset ! :)
Heff
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 17:15:36
Bilmodell: Corolla 1.6
Årsmodell: 0
PostOrt: 60208

Re: Ta bort klistermärken

Inlägg av Heff »

Tack för svaren :)
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Ta bort klistermärken

Inlägg av Jonex »

Bra tips!
När det gäller klister så kör jag med T-röd, funkar alltid, dock är jag väldigt noga med att tvätta bilen direkt efteråt.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ta bort klistermärken

Inlägg av Glenn »

Ett företag jag jobabde på förut som även sysslade med rekond använde enbart två saker som lösningsmedel på billack, dels teroson FL, vilket är industribensin, vilket är kemiskt ren bensin, och citrin, vilket är ett citronbaserat lösningsmedel, detta var dock bara om FL inte räckte.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar