Bra & billigt alternativ till vanlig solfilm?

Allt mellan spoilers och vingar som till exempel ögonlock, grillar, fälgar, solfilm, kolfiber, plåt, aluminium och så vidare.
Användarens profilbild
Totto
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 23:47:31
Bilmodell: 2st Corollor, 98 +06
PostOrt: KARLSKRONA
Land (Country): SWE
Kontaktperson: Mig
Ort: Karlskrona

Bra & billigt alternativ till vanlig solfilm?

Inlägg av Totto »

Hell-O!

Funderar på o mörka rutorna i min tippex-burk.
Dock dåligt med kulor o vill komma billigt undan. Funderade först på den klassiska solfilmen... Men det är kladdigt & bökigt att sätta dit + blir aldrig riktigt bra. För hur man än gör så blir det småbubblor/veck/nyansbrytning. Har en kompis som e en jäkel på att sätta in sånt, har hållit på i många år och tonat rutor. MEN det blir aldrig riktigt 100. Dessutom fult när det blir lite slitet eller har suttit ett tag.

Enda vettiga alternativ JAG har hittat är Solarplexius:
http://www.solarplexius.com/

Dock läst/hört om folk som ibland har haft problem med kondens mellan dessa & rutan, eller/och dålig passform och skaller från dom.
Synpunkter o erfarenheter någon? :)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Bra & billigt alternativ till vanlig solfilm?

Inlägg av Larco »

jag har sett att man brukar blanda lite vatten&diskmedel i en sprayflaska och spraya på rutan som fin dimma innan man lägger på solfilmen. Sedan använder man någon slags skrapa för att trycka ut vattnet så fäster filmen. För att för enkla monteringen ordentligt.

Samma sak med klistermärken.

Har dock inte själv provat.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Bra & billigt alternativ till vanlig solfilm?

Inlägg av Tobbera »

Det stämmer med diskmedel. Det är dock aldrig lätt. Det verkar lätt vid första anblicken men när man står där mitt i skiten så undrar man varför man ens började. Jag tänker lämna in min bil till firma i sommar för att tona bakrutorna.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Bra & billigt alternativ till vanlig solfilm?

Inlägg av Dale »

Hört rykten att dom skär till filmen med skalpell och uppkokt eller destilerat vatten som är runt 35-40 grader varmt med ett par droppar grön Yes diskmedel per deciliter vatten ska vara bra. Kemi de där tydligen. För att få rutan ordentligt ren så tvättas den med rakblad och T-röd för att få bort skit så de inte ska bli bublor för de låg att dammkorn kvar. Värmepistol används för att mjuka upp plastfilmen så den blir lite tänjbar och minskar veck vid monteringen. En gummispackel användes med skarpa kanter för att pressa ut "diskvattnet" och sen lackas kanterna med transparent nagellack för det inte ska släppa.

Enkelt? Njä, jag målade insidan på bakre sidofönstrena med mattsvart färg på Chevan jag hade. De funkar de me. Otroligt fint. Iaf utifrån. :-P
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Bra & billigt alternativ till vanlig solfilm?

Inlägg av Jonex »

Vill inte påstå att Solarplexus är ett billigt alternativ.
Nya Soyafilm verkar vara intressant om det funkar så bra som dom säger dvs.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Totto
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 23:47:31
Bilmodell: 2st Corollor, 98 +06
PostOrt: KARLSKRONA
Land (Country): SWE
Kontaktperson: Mig
Ort: Karlskrona

Re: Bra & billigt alternativ till vanlig solfilm?

Inlägg av Totto »

Vill som sagt SLIPPA stå och kladda med SÅP/YES vatten + gummiskrapa.

Fruktansvärt svårt att få bra om inte rutorna är raka, t ex. är min bakruta svängd både horisontellt & vertikalt. Det gör det EXTREMT svårt att skära till film som sitter bra (och få dit den utan bubblor/glipor).
Dessutom brukar det alltid bli massa fula små repor av gummiskrapan i filmen och ALLTID luftfickor kring el-slingorna i bakrutan.

Har gjort på traditionellt sätt på flera bilar innan, även lagt klar nagellack i överkant på rutorna till bakdörrarna. Missnöjd varje gång. :P

PS:
Allt är rellativt. Tror nog det är billigare med Solarplexius än att lämna in till proffs, och snyggare än solfilm man klipper till o kladdar dit. :)
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Bra & billigt alternativ till vanlig solfilm?

Inlägg av _Spawned_ »

Jag lämnade in en offert till en lokal solfilmsbutik till carinan = 5 rutor, bara bakrutorna+koffert.
Dom ville ha 3200;- för det och det tycker jag att det är värt iallafall.
Skriv svar