Fråga om C13A3 – Avensis T27

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
NPPP
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: ÖREBRO

Elektrisk Handbroms

Inlägg av NPPP »

Hej!
Toyota Avensis 2011 2.0 bensin, med elektrisk handbroms.
Har som många andra fått en dom av verkstad på aktuatorn, vilket går på 35k.

Jag är dock lite fundersam, har följande felkoder.
C13A3
C1346
C1336

Enligt AI ska dessa inte tyda på aktuatorn, utan snarare brytaren/kabeldragning/anslutning i EPB systemet.

Jag har plockat bort switchen och tänkte mäta resistensen men får det inte att funka - är 8 stift, mellan vilka ska jag mäta och vilka siffror ska jag få?

Vad tror ni annars kan vara felet?

Trevlig kväll!
NPPP
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: ÖREBRO

Fråga om C13A3 – Avensis T27

Inlägg av NPPP »

Hej!

Jag har en Toyota Avensis T27 från 2010 med elektrisk handbroms som är helt död.

Jag får bland annat felkoden C13A3, men hittar lite olika information om vad den faktiskt betyder. Är det någon här som vet exakt vad C13A3 står för på Avensis T27 och vad man bör felsöka?

Jag har även C1336 och C1346.

Toyota har sagt att det är aktuatorn till handbromsen som är trasig, men jag vill gärna vara säker innan jag köper en ny.

Vad betyder C13A3 egentligen, och kan den koden tyda på något annat än själva aktuatorn?

Tacksam för all hjälp!
Senast redigerad av Neblade den sön 23 aug 2026, 20:19:44, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Slog ihop inläggen då det handlar om samma ärende.//Mattias
Skriv svar