Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4939
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection
Jag har ju bredskap nu, även i helgen, men tänkte att jag kan väl i alla fall börja lite ikväll, fint väder och allt.
Först fiskade jag upp oket som legat och elektrolysat sej hela veckan, tokade och borstade lätt med stålborste, blev helt ok..
Sen borstade jag av okhållaren höger bak (den vänstra sitter ju som bekant fast) och kastade ner den i elektrolysbadet istället.
Hmm, det gick ju fort, vad ska jag hitta på nu ? jo, jag tar tag i bakoken.
Jag börjar pressa och trycka med luft i det vänstra, spraya caramba, vrida med polygrip, fram och tillbaka.. och efter mycket svordomar så..
Jag fortsatte med det högra oket men den kolven satt TVÄRFAST.. Då funderar jag lite och tänker att om jag inte får loss luftnipplarna så kanske
jag inte ska lägga mer energi på oken, så jag sätter igång med det istället.
Ser ju INTE så kul ut..
På vänsteroket sitter det ju en rejält rostig nippel som sitter fast.. nu har jag ju min induktionsvärmare och det är ju utformat så man i alla fall delvis kan
värma där nippeln sitter, jag gör det tills nippeln är glödgad, väntar lite och drar sen loss den med rörtång, till min stora förvåning släpper den direkt, yay!
Höger är värre, nippeln är ju av och rejält rostig.
Man ser ofta folk säga att "Om nippeln är av är det bara att köpa nytt ok", men nu har jag stått i exakt denna situationen måååånga gånger innan, och vet att det brukar gå att lösa, i detta fallet är ju dessutom oken ganska dyra och ovanliga.
Först fiskade jag upp oket som legat och elektrolysat sej hela veckan, tokade och borstade lätt med stålborste, blev helt ok..
Sen borstade jag av okhållaren höger bak (den vänstra sitter ju som bekant fast) och kastade ner den i elektrolysbadet istället.
Hmm, det gick ju fort, vad ska jag hitta på nu ? jo, jag tar tag i bakoken.
Jag börjar pressa och trycka med luft i det vänstra, spraya caramba, vrida med polygrip, fram och tillbaka.. och efter mycket svordomar så..
Jag fortsatte med det högra oket men den kolven satt TVÄRFAST.. Då funderar jag lite och tänker att om jag inte får loss luftnipplarna så kanske
jag inte ska lägga mer energi på oken, så jag sätter igång med det istället.
Ser ju INTE så kul ut..
På vänsteroket sitter det ju en rejält rostig nippel som sitter fast.. nu har jag ju min induktionsvärmare och det är ju utformat så man i alla fall delvis kan
värma där nippeln sitter, jag gör det tills nippeln är glödgad, väntar lite och drar sen loss den med rörtång, till min stora förvåning släpper den direkt, yay!
Höger är värre, nippeln är ju av och rejält rostig.
Man ser ofta folk säga att "Om nippeln är av är det bara att köpa nytt ok", men nu har jag stått i exakt denna situationen måååånga gånger innan, och vet att det brukar gå att lösa, i detta fallet är ju dessutom oken ganska dyra och ovanliga.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4939
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection
Jag brukar fila lite på nippeln om det går, sen fila lite på oket så det blir bra jord, sen lägga en bricka runt och svetsa..
Sen lägger en rejäl punkt mitt på nippeln, låter den svalna, lägger en till, låter den svalna, osv tills man har ett litet "torn" man kan greppa med rörtången.
Det som är bra med detta är att nippeln värms upp rejält vid varje svetsning.
..Sen går "tornet" såklart av.. det gör det ofta, men då börjar man bara om igen.
EFter några gånger brukare det vara svårt att få dit brickan, så även nu, så jag svetsade direkt, vilket är lite vådligt när det är stålok..
Ajaj.. men men, det är bara att greppa och dra loss, sen kan man ju slipa bort det översta med vinkelkap och fortsätta..
I detta fall tog det fem gånger innan den gav sig, jag värmde lite med induktionsvärmareen också sista gången, kanske därför den släppte, vem vet.
Lite ful yta, ska jämna till den med fil eller flapdisk sen, men en luftnippel tätar ju inte mot den ytan utan nere i sätet så det gär inget.
Sen fick jag inte i den nya nippeln.. visade sej att den jag fick ur var extremt rostig så jag fick rensa ur både botten på hålet med en borr försiktigt (med fingrarna)
och sen fräscha upp gängorna med en gängtapp, en gång köpte jag en M7-gängtapp på rea, den har jag haft nytta av i ett antal bromsok, så även nu
Äntligen!
Sen lägger en rejäl punkt mitt på nippeln, låter den svalna, lägger en till, låter den svalna, osv tills man har ett litet "torn" man kan greppa med rörtången.
Det som är bra med detta är att nippeln värms upp rejält vid varje svetsning.
..Sen går "tornet" såklart av.. det gör det ofta, men då börjar man bara om igen.
EFter några gånger brukare det vara svårt att få dit brickan, så även nu, så jag svetsade direkt, vilket är lite vådligt när det är stålok..
Ajaj.. men men, det är bara att greppa och dra loss, sen kan man ju slipa bort det översta med vinkelkap och fortsätta..
I detta fall tog det fem gånger innan den gav sig, jag värmde lite med induktionsvärmareen också sista gången, kanske därför den släppte, vem vet.
Lite ful yta, ska jämna till den med fil eller flapdisk sen, men en luftnippel tätar ju inte mot den ytan utan nere i sätet så det gär inget.
Sen fick jag inte i den nya nippeln.. visade sej att den jag fick ur var extremt rostig så jag fick rensa ur både botten på hålet med en borr försiktigt (med fingrarna)
och sen fräscha upp gängorna med en gängtapp, en gång köpte jag en M7-gängtapp på rea, den har jag haft nytta av i ett antal bromsok, så även nu
Äntligen!
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4939
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection
..Då var det bara den trilskande kolven kvar.
Jag kämpade och kämpade men den satt tvärfast, rörde sej varken inåt eller utåt, eller roterade (trots att den varit marinerad i caramba en vecka), tillslut
gjorde jag det uppenbara, då dessa ok har anslutningen rakt bakåt (till skillnad från framoken) så kan man ju banka ur kolven den vägen..
Satte det i skruvstycket och tryckte in en M8 vagnsbult, sen var det bara att banka ur den, gick oförskämt enkelt, ångrade lite att jag lagt så mycket
energi på andra sätt redan, både på detta och det andra..
Såg inte så kul ut..
Men båda loppen verkar ha klarat sej hyfsat.
Spåren för packningen och framförallt damasken däremot, jäklar vad rostigt, jag fick inte ens ur låsringen till damaskerna innan jag
skrapar ur massor av rost, och sen var det rost innanför mej.. suck, kommer att vara det jobbigaste att rensa här, men jag har beställt små roterande stålborstar.
Sen dränkte jag oken i vikingtvätt, lät dom dra, och tvättade sen med diskborste och vatten, sen stålborste (för hand) och..
Nu är dom redo för elektroysbad, men det får vänta tills i morgon, okhållaren ligger ju där nu.
Jag tog även in packningarna från både fram och bakok och ska jämföra storleken med dom nya..
Man känner sej alltid så nöjd när man löst problem, nu fick jag ju både ur kolvarna OCH luftnipplarna, känns bra inför i morgon.
Jag passade även på att spraya caramba på okhållarens skruv och på kopplingen till bensintanken.
Jag kämpade och kämpade men den satt tvärfast, rörde sej varken inåt eller utåt, eller roterade (trots att den varit marinerad i caramba en vecka), tillslut
gjorde jag det uppenbara, då dessa ok har anslutningen rakt bakåt (till skillnad från framoken) så kan man ju banka ur kolven den vägen..
Satte det i skruvstycket och tryckte in en M8 vagnsbult, sen var det bara att banka ur den, gick oförskämt enkelt, ångrade lite att jag lagt så mycket
energi på andra sätt redan, både på detta och det andra..
Såg inte så kul ut..
Men båda loppen verkar ha klarat sej hyfsat.
Spåren för packningen och framförallt damasken däremot, jäklar vad rostigt, jag fick inte ens ur låsringen till damaskerna innan jag
skrapar ur massor av rost, och sen var det rost innanför mej.. suck, kommer att vara det jobbigaste att rensa här, men jag har beställt små roterande stålborstar.
Sen dränkte jag oken i vikingtvätt, lät dom dra, och tvättade sen med diskborste och vatten, sen stålborste (för hand) och..
Nu är dom redo för elektroysbad, men det får vänta tills i morgon, okhållaren ligger ju där nu.
Jag tog även in packningarna från både fram och bakok och ska jämföra storleken med dom nya..
Man känner sej alltid så nöjd när man löst problem, nu fick jag ju både ur kolvarna OCH luftnipplarna, känns bra inför i morgon.
Jag passade även på att spraya caramba på okhållarens skruv och på kopplingen till bensintanken.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4939
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection
Idag var det +23 och strålande sol, inte bästa vädret att jobba i kanske..
Jag började i alla fall med att fiska upp okhållaren som legat i elektrolys sen igår,
riktigt bra resultat faktiskt, detta är efter en lätt stålborstning bara.
Om ni undrar varför jag inte lossat glidpinnen är det för att det kändes som att skruven skulle gå av när jag försökte..
Sen la jag i det ena bakoket i elektrolysbadet, blev ca 0,5A bara trots nyrengjord bromsskiva (anoden) , så jag fick slipa bort rost på oket så det blev bra kontakt, då blev det ca 2,5A
Eftersom jag hela tiden stör mej på att allt är så skitigt släpade jag fram högtryckstvätten, och slangen ur vinterförvaringen,
jag har ju korkat nog ingen utkastare för vatten på huset, så jag måste dra in slangen in i badrummet och koppladen på badkaret, idiotiskt.
I alla fall blåste jag rent motorrummet och skulle göra hjulhusen när..
..Jag insåg att jag inte ville stå i vattnet och skruva loss framoken med hållare så jag lossade dessa, först oken..
Sen okhållarna..
lyckligtvis inga problem, mutterknacken orkade iofs inte men med ett rör som förlängare hoppade dom loss snällt, dessa har dock 17mm skalle, betydligt bättre än bak med 14mm
Sen tvättade jag av allt, fram blev det enorm skillnad, tyvärr fotade jag inte det, men bak kunde jag ju blåsa rent allt bromsdamm osv
ur trum-utrymmet, jag sprayade även på vikingtvätt och blåste av allt igen..
..Där ser ni ju att den trilskande okhållaren sitter kvar med
Jag började i alla fall med att fiska upp okhållaren som legat i elektrolys sen igår,
riktigt bra resultat faktiskt, detta är efter en lätt stålborstning bara.
Om ni undrar varför jag inte lossat glidpinnen är det för att det kändes som att skruven skulle gå av när jag försökte..
Sen la jag i det ena bakoket i elektrolysbadet, blev ca 0,5A bara trots nyrengjord bromsskiva (anoden) , så jag fick slipa bort rost på oket så det blev bra kontakt, då blev det ca 2,5A
Eftersom jag hela tiden stör mej på att allt är så skitigt släpade jag fram högtryckstvätten, och slangen ur vinterförvaringen,
jag har ju korkat nog ingen utkastare för vatten på huset, så jag måste dra in slangen in i badrummet och koppladen på badkaret, idiotiskt.
I alla fall blåste jag rent motorrummet och skulle göra hjulhusen när..
..Jag insåg att jag inte ville stå i vattnet och skruva loss framoken med hållare så jag lossade dessa, först oken..
Sen okhållarna..
lyckligtvis inga problem, mutterknacken orkade iofs inte men med ett rör som förlängare hoppade dom loss snällt, dessa har dock 17mm skalle, betydligt bättre än bak med 14mm
Sen tvättade jag av allt, fram blev det enorm skillnad, tyvärr fotade jag inte det, men bak kunde jag ju blåsa rent allt bromsdamm osv
ur trum-utrymmet, jag sprayade även på vikingtvätt och blåste av allt igen..
..Där ser ni ju att den trilskande okhållaren sitter kvar med
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4939
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection
Tyvärr har jag ju detta problemet höger fram..
Och den knuten är bra, så jag måste byta damasken, ser INTE fram emot det, det är bökigt på många sätt, men framförallt brukar det vara hopplöst
att få isär framvagnen tillräckligt för att få ur drivaxlern ur navet, sen ska den lossna ur lagret, allt detta utan att paja den svindyra ABS-sensorn..
Sen ska man lyckas dra av knuten från drivaxeln också, och när den väl är loss är det väl oftast hyfsat lätt även om det kan vara bök att få dit den nya damasken.
På vänstersidan är knuten sopslut så jag tänker inte göra något åt den trasiga damasken där, utan byta hela knuten nån gång i framtiden (när bilen är besiktad)
Okhållarna tvättades först med vikingtvätt och diskborste, sen kom jag på att jag hade högtryckstvätten framme så en omgång till och sen högtryck,
sen biltemas färgborttagare och högtryck igen, funkade ju skitkasst, jag har ju konstaterat innan att den fungerar dåligt på hammarlack.
Stod och skrapade och stålborstade sedan, i väntan på elektrolysbadet.
Sen började jag med avgasröret, eller donwpipen eller vad man ska kalla den på en NA-bil, flexröret var ju som bekant av så jag köpte ett nytt..
Var rätt mycket finlir med att kapa loss det gamla, och det blev lite skador på röret men..
Jag slipade ner den gamla svetsen med flapdisk sen, inte hela vägen men jag tänkte svetsa mot den.
Här ligger grejerna bara på plats..
..Och om ni undrar varför jag inte lossat den svindyra lamdasonden så.. ja, ni gissade det, skruvarna verkade gå av och jag hade ingen lust att behöva fixa det när jag
egentligen inte har nåt behov av att lossa sonden.
Jag försökte också lossa bränsleröret från tankarmaturen, visade sej att kopplingarna är 14 och 19mm, har jag nån "bromsrörsnyckel" som är 19mm ? nej, men 14, så det
fick bli en vanlig 19-nyckel, det sket sej totalt, dom sitter extremt bra med varann, och man vill inte riktigt bråka med det där rostiga tunna röret..
Hade nog gått att lösa med induktionsvärmare, men på bränsleröret ? nejtack..
..Sen gick jag in och käkade middag och lite glass och tänkte sen gå ut och försöka få loss okhållaren vänster bak, men då började det till min förvåning regna, så det sket sej.
Får väl se om det blir mer jobb i morgon.
Då är planen dels att rengöra ok/hållare mer, dels att försöka få bort okhållaren vänster bak, sen skulle jag vilja behandla insidan
på trumutrymmena med något jag vet inte riktigt vad dock, rå linolja kanske ? fast olja och bromsar känns inte så bra, å andra sidan "härdar" ju oljan när man penslar på den på rost.
Kanske skulle pensla på rostätare och sen skölja ?
..Sen har jag ju en dunk med "smedens", men jag gillar den inte riktgit, dyrt var det med..
Och den knuten är bra, så jag måste byta damasken, ser INTE fram emot det, det är bökigt på många sätt, men framförallt brukar det vara hopplöst
att få isär framvagnen tillräckligt för att få ur drivaxlern ur navet, sen ska den lossna ur lagret, allt detta utan att paja den svindyra ABS-sensorn..
Sen ska man lyckas dra av knuten från drivaxeln också, och när den väl är loss är det väl oftast hyfsat lätt även om det kan vara bök att få dit den nya damasken.
På vänstersidan är knuten sopslut så jag tänker inte göra något åt den trasiga damasken där, utan byta hela knuten nån gång i framtiden (när bilen är besiktad)
Okhållarna tvättades först med vikingtvätt och diskborste, sen kom jag på att jag hade högtryckstvätten framme så en omgång till och sen högtryck,
sen biltemas färgborttagare och högtryck igen, funkade ju skitkasst, jag har ju konstaterat innan att den fungerar dåligt på hammarlack.
Stod och skrapade och stålborstade sedan, i väntan på elektrolysbadet.
Sen började jag med avgasröret, eller donwpipen eller vad man ska kalla den på en NA-bil, flexröret var ju som bekant av så jag köpte ett nytt..
Var rätt mycket finlir med att kapa loss det gamla, och det blev lite skador på röret men..
Jag slipade ner den gamla svetsen med flapdisk sen, inte hela vägen men jag tänkte svetsa mot den.
Här ligger grejerna bara på plats..
..Och om ni undrar varför jag inte lossat den svindyra lamdasonden så.. ja, ni gissade det, skruvarna verkade gå av och jag hade ingen lust att behöva fixa det när jag
egentligen inte har nåt behov av att lossa sonden.
Jag försökte också lossa bränsleröret från tankarmaturen, visade sej att kopplingarna är 14 och 19mm, har jag nån "bromsrörsnyckel" som är 19mm ? nej, men 14, så det
fick bli en vanlig 19-nyckel, det sket sej totalt, dom sitter extremt bra med varann, och man vill inte riktigt bråka med det där rostiga tunna röret..
Hade nog gått att lösa med induktionsvärmare, men på bränsleröret ? nejtack..
..Sen gick jag in och käkade middag och lite glass och tänkte sen gå ut och försöka få loss okhållaren vänster bak, men då började det till min förvåning regna, så det sket sej.
Får väl se om det blir mer jobb i morgon.
Då är planen dels att rengöra ok/hållare mer, dels att försöka få bort okhållaren vänster bak, sen skulle jag vilja behandla insidan
på trumutrymmena med något jag vet inte riktigt vad dock, rå linolja kanske ? fast olja och bromsar känns inte så bra, å andra sidan "härdar" ju oljan när man penslar på den på rost.
Kanske skulle pensla på rostätare och sen skölja ?
..Sen har jag ju en dunk med "smedens", men jag gillar den inte riktgit, dyrt var det med..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4939
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection
Bra väder igen på söndagen så jag fortsatte.
Såhär ser ett bakok ut efter tvätt, stålborstning och torkat inomhus..
..Och här är det brevid det som legat i elektrolysbadet i tre dagar
Den rost som inte är uppåten kan man lätt skrapa loss..
så..
..Sen kastade jag i det andra oket i badet.
Men jag bara måste få loss okhållaren, jag hade funderat ut att det borde vara effektivare att svetsa fast en kort stålbit
och sen banka på okhållaren (efter att man vridit ner den max), så..
..Det där är väl andra eller tredje försöket..
Såhär ser ett bakok ut efter tvätt, stålborstning och torkat inomhus..
..Och här är det brevid det som legat i elektrolysbadet i tre dagar
Den rost som inte är uppåten kan man lätt skrapa loss..
så..
..Sen kastade jag i det andra oket i badet.
Men jag bara måste få loss okhållaren, jag hade funderat ut att det borde vara effektivare att svetsa fast en kort stålbit
och sen banka på okhållaren (efter att man vridit ner den max), så..
..Det där är väl andra eller tredje försöket..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4939
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection
Medans jag svetsade så hände detta med mitt nya slangpaket på den nya svetsen..
Whaat ? jag har svetsat mycket, men det där har ALDRIG hänt mej.
Tänkte sno den från min gamla svets men upptäckte att dels är den gjort av tjock koppar istället för kinesium som denna, dels hade den
en annan fattning, så den passade inte alls.
Som tur var hade jag för länge sen köpt ett extra slangpaket till min gamla svets som jag aldrig monterat, det hade rätt gashylsa, så
jag monterade den för att kunna svetsa vidare, har beställt keramiskt belagda hylsor nu..
..Men efter ännu en svetsning och bankandes så..
Ja, bulten gick helrle av än att lossna
Men då gjorde jag ju det som säter skrev innan, försökte ta loss den på samma sätt som bromsnipplarna..
..Sen på med rörtången och.. nej, den gick av.. försökte igen och värmde med induktionsvärmaren på godset den satt i, och då ÄNTLIGEN..
Men kolla hur trasiga gängorna är..
Måste fixa en gängtapp så jag kan gänga om hålet där.
Sen började jag fixa med avgassystemet, punktade fast flexröret och testmonterade..
Whaat ? jag har svetsat mycket, men det där har ALDRIG hänt mej.
Tänkte sno den från min gamla svets men upptäckte att dels är den gjort av tjock koppar istället för kinesium som denna, dels hade den
en annan fattning, så den passade inte alls.
Som tur var hade jag för länge sen köpt ett extra slangpaket till min gamla svets som jag aldrig monterat, det hade rätt gashylsa, så
jag monterade den för att kunna svetsa vidare, har beställt keramiskt belagda hylsor nu..
..Men efter ännu en svetsning och bankandes så..
Ja, bulten gick helrle av än att lossna
Men då gjorde jag ju det som säter skrev innan, försökte ta loss den på samma sätt som bromsnipplarna..
..Sen på med rörtången och.. nej, den gick av.. försökte igen och värmde med induktionsvärmaren på godset den satt i, och då ÄNTLIGEN..
Men kolla hur trasiga gängorna är..
Måste fixa en gängtapp så jag kan gänga om hålet där.
Sen började jag fixa med avgassystemet, punktade fast flexröret och testmonterade..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4939
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection
..Och det var ju tur det, för här insåg jag att det inte kommer att passa, fästet till resten av röret kom helt fel, då jag
tidigare hade noterat att nån fulsvetsat fast det på fel ställe..
så kapade jag loss..
..Och svetsade fast det på dess ursprungliga plats, det hjälpte dock inte alls, det blev ännu mer fel, jag får väl helt enkelt inse att jag måste slipa
bort de gamla svetsfogarna då det nya röret är nån centimeter längre :/ betydligt mer jobb.
Dessutom upptäckte jag ett annat problem, jag noterade att det plötsligt var en oljepöl under bilen, det visade sej komma från rören till
växellådans oljekylare, SUCK.. jag hade tidigare noterat att dom var väldigt rostiga och då borstat lite på dom, troligen det som fick dom att
börja läcka.. men men, är dom så rostiga var det ju bara en tidsfråga.
Så nu måste jag lösa det där med.
Enligt toyotas EPC existerar inte den kylaren jag har, utan det sitter istället ett litet U-rör där som kallas "oil cooler pipe", men på
min bil (och troligen alla svensksålda) sitter det rör och slangar fram till en riktig oljekylare i fronten.
Se bilden ovan, det där röret ska alltså "kortsluta" växellådan istället för att gå ut till rören/slangarna.
Måste få isär kopplingarna och se hur dom är gjorda och vad som är trasigt, och se vad man kan göra, i värsta fall får man
köpa ett sånt där litet U-rör, men det är säkert dyrt i sverige..
https://www.ebay.com/itm/267420142113
..Men det ser ju i ärlighetens namn inte SÅÅ svårt ut att göra själv, i synnerhet inte om man kan återanvända nipplarna, bara man får tag i rätt rör.
Om kylaren är ok och har kopplingar så kan man ju låta nån pressa huydralslangar med rätt kopplingar, ingen aning om vad det kan kosta.
..Jag penslade f.ö på K2 rostborttagare (med instruktioner på estniska och polska) samt smedens på varsin okhållare..
Tyvärr minns jag inte vilken som var vilken, vad som avr mer udda var att jag penslade på K2 på det nästan rostfria oket ovan också..
kolla hur det blev, vitt pulver som bitit sig fast rejält i metallen :/
tidigare hade noterat att nån fulsvetsat fast det på fel ställe..
så kapade jag loss..
..Och svetsade fast det på dess ursprungliga plats, det hjälpte dock inte alls, det blev ännu mer fel, jag får väl helt enkelt inse att jag måste slipa
bort de gamla svetsfogarna då det nya röret är nån centimeter längre :/ betydligt mer jobb.
Dessutom upptäckte jag ett annat problem, jag noterade att det plötsligt var en oljepöl under bilen, det visade sej komma från rören till
växellådans oljekylare, SUCK.. jag hade tidigare noterat att dom var väldigt rostiga och då borstat lite på dom, troligen det som fick dom att
börja läcka.. men men, är dom så rostiga var det ju bara en tidsfråga.
Så nu måste jag lösa det där med.
Enligt toyotas EPC existerar inte den kylaren jag har, utan det sitter istället ett litet U-rör där som kallas "oil cooler pipe", men på
min bil (och troligen alla svensksålda) sitter det rör och slangar fram till en riktig oljekylare i fronten.
Se bilden ovan, det där röret ska alltså "kortsluta" växellådan istället för att gå ut till rören/slangarna.
Måste få isär kopplingarna och se hur dom är gjorda och vad som är trasigt, och se vad man kan göra, i värsta fall får man
köpa ett sånt där litet U-rör, men det är säkert dyrt i sverige..
https://www.ebay.com/itm/267420142113
..Men det ser ju i ärlighetens namn inte SÅÅ svårt ut att göra själv, i synnerhet inte om man kan återanvända nipplarna, bara man får tag i rätt rör.
Om kylaren är ok och har kopplingar så kan man ju låta nån pressa huydralslangar med rätt kopplingar, ingen aning om vad det kan kosta.
..Jag penslade f.ö på K2 rostborttagare (med instruktioner på estniska och polska) samt smedens på varsin okhållare..
Tyvärr minns jag inte vilken som var vilken, vad som avr mer udda var att jag penslade på K2 på det nästan rostfria oket ovan också..
kolla hur det blev, vitt pulver som bitit sig fast rejält i metallen :/
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Inlägg: 1742
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection
Skönt att du äntligen är igång med den här bilen.
En induktionsvärmare är ju ett extremt användbart verktyg, används näatan varje dag på jobbet.
Jag har själv en sån med spiral och en "riktig" som man lägger mot godset, den sistnämnda är det dock nåt elfel på just mu.
När det gäller avdragna skruvar så brukar jag göra som du med att svetsa fast en bricka, men sedan en mutter uppepå det.
En induktionsvärmare är ju ett extremt användbart verktyg, används näatan varje dag på jobbet.
Jag har själv en sån med spiral och en "riktig" som man lägger mot godset, den sistnämnda är det dock nåt elfel på just mu.
När det gäller avdragna skruvar så brukar jag göra som du med att svetsa fast en bricka, men sedan en mutter uppepå det.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4939
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection
Ja jag har haft lite dåligt samvete för denna bilen, det har jag förvisso över flera av mina bilar :/
Och så mycket nya delar jag köpt MÅSTE jag ju få ihop occh igång den.
Synd bara att jag hittar nya problem precis hela tiden :/
Jag köpte min induktionsvärmare nu i vintras, nån billig kinesisk grej som ändå gör sitt jobb, men det är ju inget mot en alesco eller liknande, men dom kostar ju en månadslön eller två..
Dessa är det ju dock mycket lättare att komma åt med än med min nuvarande som har spiral.
Angående avdragna skruvar så är ju verkligen en migsvets universalverktyget, synd bara att jag inte fick loss pinnskruven i insuget :/
Nu har jag bytt delar i badet då och då udner veckan, dessutom tagit med okhållaren vänster bak till jobbet och fräschat upp gängorna med en M10x1.25-tapp, borde köpa mej lite fingängade tappar, japanerna är ju tokiga i fingängat, typ allt som har med bromsar och hjulupphängning brukar ju vara fingängat av nån anledning.
Får jag bara ner det helsvetsade avgassystemet så kan jag byta handbromswires, och då kan jag egentligen montera ihop hela handbromsarna och montera de nya skivorna bak, sen måla okhållare och ok, montera nya packningar/kolvar/glidjox på oken och montera dessa med nya belägg.
I princip allt utom att lufta, men jag ska inspektera bromsrören också och se om dom behöver bytas, det är iofs inget som hindrar att bromsarna sitter på plats för det.
Idag fick jag dessutom en 60mm V-bandskoppling så jag kan fortsätta på avgassystemet.
Och så mycket nya delar jag köpt MÅSTE jag ju få ihop occh igång den.
Synd bara att jag hittar nya problem precis hela tiden :/
Jag köpte min induktionsvärmare nu i vintras, nån billig kinesisk grej som ändå gör sitt jobb, men det är ju inget mot en alesco eller liknande, men dom kostar ju en månadslön eller två..
Dessa är det ju dock mycket lättare att komma åt med än med min nuvarande som har spiral.
Angående avdragna skruvar så är ju verkligen en migsvets universalverktyget, synd bara att jag inte fick loss pinnskruven i insuget :/
Nu har jag bytt delar i badet då och då udner veckan, dessutom tagit med okhållaren vänster bak till jobbet och fräschat upp gängorna med en M10x1.25-tapp, borde köpa mej lite fingängade tappar, japanerna är ju tokiga i fingängat, typ allt som har med bromsar och hjulupphängning brukar ju vara fingängat av nån anledning.
Får jag bara ner det helsvetsade avgassystemet så kan jag byta handbromswires, och då kan jag egentligen montera ihop hela handbromsarna och montera de nya skivorna bak, sen måla okhållare och ok, montera nya packningar/kolvar/glidjox på oken och montera dessa med nya belägg.
I princip allt utom att lufta, men jag ska inspektera bromsrören också och se om dom behöver bytas, det är iofs inget som hindrar att bromsarna sitter på plats för det.
Idag fick jag dessutom en 60mm V-bandskoppling så jag kan fortsätta på avgassystemet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se