Vad händer om man har för stor turbo?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Vad händer om man har för stor turbo?

Inlägg av Johannes Rydberg »

Är på g att kolla runt lite efter nåt lämpligt turbo agg till mitt turbo projekt. skall turbo konventera turbo min st162. effekten jag vill ha är under 300hk. ca 250hk. men vad händer om man har en turbo som är god för tex 600hk. eller 400hk.

hittar många trevliga nya billiga agg. tex kkk29
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Inlägg av Pipedreams »

Det kommer resultera i sent laddtryck. En turbo anpassad för ca600hk kan man räkna med att den ger ordentligt laddtryck uppåt 4500rpm på en 2liters motor, men om du hittar en turbo dimensionerad för upp till 300hk kan du se fullt laddtryck runt 2500rpm vilket ger en mycket trevligare "gatmotor"
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Inlägg av PierreW »

Johannes Rydberg skrev:Är på g att kolla runt lite efter nåt lämpligt turbo agg till mitt turbo projekt. skall turbo konventera turbo min st162. effekten jag vill ha är under 300hk. ca 250hk. men vad händer om man har en turbo som är god för tex 600hk. eller 400hk.

hittar många trevliga nya billiga agg. tex kkk29
Mitsubishi aggregaten som sitter i Volvo o Saab är prisvärda och hållbara. Du bör kunna plocka ut 300hk med ett 16T agg och ändå har körbarhet och laddtryck på låga varv. Det går lätt att ladda runt 1,2bar med en sån utan att de bottnar o pumpar varmluft. Här ett 16T med 1bars på polarens 2,3liters volvo ;) http://www.youtube.com/watch?v=-cuu8Da_3fE&fmt=18
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Inlägg av Johannes Rydberg »

men hur gör jag med flänsarna? jag har ett xs power grenrör från st185 och jag tror det är t 3fläns på den. vad är det på 16t ? finns det adaptrar då eller?

hade ju varit underbart att få fullt ladd redan vid 2500rpm. men då kanske växellådan ger sej fortare`? jag kanske skulle haft en kkk24 den är väl god för 380hk eller nåt. då har man lite o växa i och växellådan sparas eftersom laddet kommer sent och kanske mjukare??
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Inlägg av Impreza »

Johannes Rydberg skrev:men hur gör jag med flänsarna? jag har ett xs power grenrör från st185 och jag tror det är t 3fläns på den. vad är det på 16t ? finns det adaptrar då eller?

hade ju varit underbart att få fullt ladd redan vid 2500rpm. men då kanske växellådan ger sej fortare`? jag kanske skulle haft en kkk24 den är väl god för 380hk eller nåt. då har man lite o växa i och växellådan sparas eftersom laddet kommer sent och kanske mjukare??
Är du helt hundra på att det är t3 fläns på den ? för jag har aldrig sätt nått grenrör till toyota som har t3 fläns bara t4 eller original toyota fläns.
har du original toyotafläns e ju de bästa o skaffa en ct26 eller liknande då dem passar bolt on. Men e de som du säger t3 fläns e ju kkk24 och 26 dem bästa valet.
Mitsubishi har en knepig anslutning mot grenröret så de kan bli lite modifikationer o få dit det men som sagt dessa agg e väldigt små o smidiga samtidigt som de klarar av endel.
Har du därimot t4 fläns så finns de en uppsjö turbos på ebay som passar som är billiga tex t04 av mindre variant som mikael_st på klubben kör med i sin 3sgte vilket jag upplever som en helt ok turbo i både spool o effekt .
Iaf dem gånger ja testat den och åkt med.

MVH Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Inlägg av Johannes Rydberg »

det kanske är t4 fläns. hur vet man det?
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Inlägg av Impreza »

Johannes Rydberg skrev:det kanske är t4 fläns. hur vet man det?
T3 är mycket mindre och oftast med twinentry (dubbla ingångar)
T4 e mycket större o finns som både enkel ingång och dubbel ingång. Ingångarna e mer kantiga i inloppet medans T3 twinentry ser mer "ägg" formade ut.

T3 = http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=0

T4 = http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=156

Toyota fläns original : http://www.gpopshop.com/ct26webDE.jpg

MVH Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Inlägg av Johannes Rydberg »

tack det skall jag kolla upp. Grymt bra med länkarna.
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Inlägg av mIkAeL »

Vi har adapterplattor som du kan bulta i original grenröret och så får du välja vilken fläns du vill ha i andra änden. PMa vid intresse :P
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Inlägg av Johannes Rydberg »

skit bra . skall kolla upp vad det är för fläns .
Skriv svar