Svetsa rost under yaris.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
DennisCA
Bilmodell: Toyota Yaris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Malax
Land (Country): Finland

Svetsa rost under yaris.

Inlägg av DennisCA »

Bilen gick inte igenom besiktningen idag, rost hål på båda sidorna där bak.

Gamla bilder, den fallerade på samma ställen en gång för 4 år sen. Nu har det rostat runt lagningen, hade en verkstad att göra det den gången. Denna gång vill jag göra det själv. För jag tycker inte bilen är värt pengarna och jag vet inte om de gör ett så bra jobb då det rostat runt igen. Jag har några frågor. Jag har svetsat rost på bilar förr så jag är inte helt novis. Men placeringen gör jag har några frågor.

-Bromslinjen är i vägen på vänster sida, hur får man bort den här ledningen, antar man kan få upp hållarna och släppa ner bromsröret och flytta det lite åt sidan.

-Bränsletanken är otrevligt nära. Att ta bort den låter inte som något jag vill hålla på med. Antar jag kan bara täcka in med nån sorts svetsduk eller nåt?

-Vad för tjocklek på plåten bör man köra med här, 1,2mm från biltema brukar jag köra med för det mesta. Borde man gå upp till 1.5mm här kanske?

-Den här fästplattan som är fastskruvad är det OK att ta bort den eller behöver man stadga och stöda nåt innan man tar bort den? Ser ut som det bara är att plocka bort men vill nu dubbelkolla.

Bild

Bild
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Svetsa rost under yaris.

Inlägg av Johnny Blade »

Bromröret sitter med en skruv(hållaren ovanför rosten) släpper man den så kan man föra undan röret tillräckligt.
Jag brukar skruva bort det där staget och använda den ena bulten för att fixera den nya plåten.2mm brukar jag använda.
Det kan vara bra att borra ett dräneringshål.Det är nog bristen på dränering som är boven i dramat.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Jag brukar skydda tanken (om det är plasttank) med tunn aluplåt, men det är mest för jag råkar ha mycket sådan. Svetsfilt är ju bra om man har det.

Ang plåttjocklek så tjock som möjligt, när jag har behövt tjock plåt för reparationer har jag vid flera tillfällen använt mej av hålplattor, alltså sådana man har för att skarva trä med..

typ dessa: https://www.byggmax.se/h%C3%A5lplatta-p230416

FInns i olika storlekar, är billiga och lättköpta. (mren man får förstås slipa bort galvet först där man ska svetsa)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
DennisCA
Bilmodell: Toyota Yaris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Malax
Land (Country): Finland

Inlägg av DennisCA »

Jag började på idag, yarisen har fått stå ett tag i garaget, råkade köpa en ny (gammal) bil i helgen så det blev lite annat att tänka på. Jobbiga att lyfta där bak dessa bilar då alla säger du får inte lyfta eller vila på axeln, som jag tycker ser ut att vara bästa stället att lägga pallbockarna personligen, nära hjulen då. Men jag ids inte då fast jag vill.

Jag lyfte under fjädern för att få den högre upp och lade pallbock vid den utsatta lyftpunkten, den är lite i vägen där. Har börjat kapa bort plåt och har ett ark med 2mm plåt från biltema, jag kan se det är tjockare än vad som varit där från förr så jag tror det blir OK. Staget på vänster sida är av, ska göra den klar först, sen får vi se med höger sida.
Skriv svar