hög tomgång

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Byss
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 22:08:04
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: näsviken

hög tomgång

Inlägg av Byss »

Märkte igår när jag startade bilen min att min tomgång låg på ca 1500rpm. Borde väll ligga på ca 700-800rpm om jag inte minns galet.

När jag har kört ett tag så sjunker den till ca 1000rpm, hände till och med att den var ner på ca 800rpm ett tag. Med sedan den stått ett tag så var det åter ca 1500 igen.

Några förslag vad det kan bero på och finns det nått jag kan göra själv?

Har en Avensis 1.8 -04.

Mvh//
Fredrik
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: hög tomgång

Inlägg av PierreW »

Är detta något som kommit nu?
Tycker det låter som ett helt normalt beteende för en 1ZZ-FE motor. Kallstarten är ganska brutal med höga varv på nyare bilar då man så fort som möjligt vill ha upp motorn i arbetstemp, dels för slitaget och dels för avgasreningen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Byss
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 22:08:04
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: näsviken

Re: hög tomgång

Inlägg av Byss »

PierreW skrev:Är detta något som kommit nu?
Tycker det låter som ett helt normalt beteende för en 1ZZ-FE motor. Kallstarten är ganska brutal med höga varv på nyare bilar då man så fort som möjligt vill ha upp motorn i arbetstemp, dels för slitaget och dels för avgasreningen.
Jag har bara haft bilen ett par dagar nu så jag vet inte riktigt hur länge det kan ha varit. Kan vara så att jag inte tänkte på det första 2 dagarna bara.

Tycker att det är knepigt att den ska ligga på ca 1000rpm efter att man kört nån mil?
Men så länge det inte är nån fara så gör det juh inget.
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: hög tomgång

Inlägg av Impreza »

Byss skrev:
PierreW skrev:Är detta något som kommit nu?
Tycker det låter som ett helt normalt beteende för en 1ZZ-FE motor. Kallstarten är ganska brutal med höga varv på nyare bilar då man så fort som möjligt vill ha upp motorn i arbetstemp, dels för slitaget och dels för avgasreningen.
Jag har bara haft bilen ett par dagar nu så jag vet inte riktigt hur länge det kan ha varit. Kan vara så att jag inte tänkte på det första 2 dagarna bara.

Tycker att det är knepigt att den ska ligga på ca 1000rpm efter att man kört nån mil?
Men så länge det inte är nån fara så gör det juh inget.
Min mr2 turbo gör exakt likadant.
Mina andra japan bilar har också gjort så.
Tror de e helt normalt.
Bör tilläggas att min mr2 e ganska nyligen nyrenoverad.
Toyota o div japan bilar brukar ha bra motorstyr-elektronik så ja tror inte det är nån fara.
Inget o bekymra dig över skulle bekymra mig mer över om det vore tvärt om dvs går på för låga varv.
Tror bara att du inte tänkt på att den gjort så innan.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: hög tomgång

Inlägg av Suprafan »

Jag jobbade en gång på Bilia Ford. En kund som köpt sig en Ford fikus kom in o fråga varför tomgången var så hög? Jo, det är för att bilen ska bli varm snabbare när den är kall.

Detta finns på typ alla bilar i hela världen, tom min Mercedes 190E -88 hade detta.
Användarens profilbild
Juha
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 18:07:45
Bilmodell: Avensis Executive
Årsmodell: 2005
PostOrt: Forsa / Ölsund

Re: hög tomgång

Inlägg av Juha »

Min Avensis har alltid högtomgång (ca;1500rpm) vid kallstart
Skriv svar