Byte av värmepaket, Avensis från 2010, 45600 SEK

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
desa
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 aug 2021, 11:25:57
Bilmodell: Avensis Kombi T27 2.0
Årsmodell: 2010
PostOrt: Örebro

Byte av värmepaket, Avensis från 2010, 45600 SEK

Inlägg av desa »

Hej!

Hade inne bilen på Toyotas egna verkstad för att ett spjäll (det som blåser luft på vindrutan) inte öppnas och skulle felsöka. De återkom med att värmepaketet måste bytas och det skulle kosta 45600 (fyrtiofemtusen-sexhundra), det känns helt orimligt. Försöker de blåsa mig eller vad är det som kostar så djävulsk mycket?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4790
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte av värmepaket, Avensis från 2010, 45600 SEK

Inlägg av Glenn »

Jag vet inte på avensis specifikt, men just värmepaketen kan sitta överjävligt illa till.

Ofta kan man tro att biltillverkaren börjar med värmepaketet och bygger en bil runtom, det är inte ovanligt att man måste montera bort hela instrumentpanelen inkl ratt, airgbags, kabelstammar, paneler osv osv för att komma åt.

Förra sommaren bytte jag dock värmepaketet i min 9-5 aero '07, det var föredömligt enkelt, tog bara några timmar inkl att tömma hela kylsystemet och sen återfylla det, utomhus på min garageuppfart :) ..Totalkostnad inkl ny kylvätska, typ 800:-
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
desa
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 aug 2021, 11:25:57
Bilmodell: Avensis Kombi T27 2.0
Årsmodell: 2010
PostOrt: Örebro

Re: Byte av värmepaket, Avensis från 2010, 45600 SEK

Inlägg av desa »

Ok då förstår jag lite mer! Har kikat på offerten nu och arbetskostnaden (står "byte cellpaket till värmepaket") låg på ca 8000. Men kostnaden för nytt "Kylelement AC" var 19900 och kostnaden för ny fläkt var 14125.

Vilka alternativ har jag om jag inte kan byta själv? Går det att komma ner till en rimlig kostnad?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4790
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte av värmepaket, Avensis från 2010, 45600 SEK

Inlägg av Glenn »

Oj, riktigt dyra delar, jag hade förväntat mej mer arbete och mindre kostnad för delar.

Undrar varför kylelementet är så otroligt dyrt ? ..och varför fläkten måste bytas ?

Vi har ju en del toyotamekar här på forumet som kanske kan svara på det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 609
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Byte av värmepaket, Avensis från 2010, 45600 SEK

Inlägg av Micke2 »

Så felet är ett luftspjäll. Endast.

Men offerten nämner elementet, evaporator och fläkten mm.
Det förefaller för MIG som om dom byter komplett värmeanläggning. Dvs hela "burken" inkl allt.
Själva spjället som sådant finns nog inte som reservdel. Ny, alltså. Inte säkert att en Toyotaverkstad byter till begagnade saker. Dvs spjället. Element, evaporator osv är ju felfria.

Jag vet en som sågade upp plasthuset för att på så vis byta elementet utan att tömma AC mm, och sparade utöver det massor av timmar. Fick sen plastlimma ihop igen. Inget bärande så det var inget problem. Ingen Toyota, men ändå.
Och, man måste då veta hur det ser ut innuti innan man sätter kapen.
desa
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 aug 2021, 11:25:57
Bilmodell: Avensis Kombi T27 2.0
Årsmodell: 2010
PostOrt: Örebro

Re: Byte av värmepaket, Avensis från 2010, 45600 SEK

Inlägg av desa »

Nja, att spjället inte öppnades var anledningen att jag lämnade in den, och vid felsökning fann de att saker var trasiga så att allt behövde bytas ut (enligt Toyota). Alla andra spjäll funkar och att få både värme och kyla via AC är heller inga problem.

Att saker är trasiga och behöver bytas säger jag inte emot, det är den hutlösa kostnaden för delarna jag inte förstår riktigt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4790
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte av värmepaket, Avensis från 2010, 45600 SEK

Inlägg av Glenn »

Speciellt som ett värmeelement av bra qualität (Nissens) kostar typ en tusenlapp lös..

https://www.trodo.se/varmevaxlare-nissens-707090

..Och en kupefläkt kostar knappt 1600..

https://www.trodo.se/kupeflakt-nrf-34306
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 609
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Byte av värmepaket, Avensis från 2010, 45600 SEK

Inlägg av Micke2 »

Om den kyler bra = ok evaporator. Inga fel där verkar det.

Värmeelementet ger värme, men visst, kan väl läcka.....

Kupefläkten, varför ska den bytas?
Blåser ju bra. Är en egen enhet dessutom.

Något är fel här.
Antingen saknas info, eller så är det som jag trodde först, dvs byter komplett paket (dvs hela plastburken innehållande allt detta inkl spjäll, osv) eftersom ebdast spjället (troligen) inte finns som reservdel och då åker övriga materialet med i farten så att säga.

Stämmer det, skulle jag verkligen propsa på begagnat.
Om nu delarna är största kostnaden. Kostar nog en vacker slant i arbete också, så det ska ju vägas in.
Skriv svar