Avensis oljeförbrukning

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bjornulrik
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 21 sep 2014, 11:55:21
Bilmodell: toyota avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: bengtsfors
Land (Country): sverige

Avensis oljeförbrukning

Inlägg av bjornulrik »

Står om avensis att se upp med hög oljeförbrukning vilka årsmodeller gäller det någon som vet.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Avensis oljeförbrukning

Inlägg av riclin »

Fram till -08 på vissa motorer (2,4 bensin, dock Anekdot). Annars var det väl framförallt 1,8 bensin på Avensis gen 1 -97-02 (redan vid låga miltal), men även 2,0 bensin (Vid högre miltal gäller gen 1 också 1997-02). 2,0 bensin hade även för grunt gängade topplocksbultar, som kunde rensa gängorna och släppa. Med motorbyte som följd. Åtgärdades med djupare gängning från modellår -05, eller -06.

Nya modellen som kom 2009-2018 har inte jag hört om problem på. Så har du möjlighet att köpa en T-27 från 2009, så är det ett säkrare kort. Haft Avensis -98, -01, -04, -08, och -14. Alla bensin!

-98:an var 2,0 bensin, dock med kamrem. Som försvann vid facelift 2001. Den var felfri, hade dock bara gått 8,5k mil eller nåt när jag bytte in den mot 2001:an.
-01:an var en 2,0 bensin med kamkedja, den började dricka olja vid +20k mil, hade den till 33k mil (2 syresensorer behövde bytas (en gick på garantin, nästa fick jag betala själv då garantin var passerad. förutom bromsar, fick renovera OK bak).

-04:an 2,0 bensin släppte topplocket på vid 27k mil, vilket var ett känt fel på dessa (felfri i övrigt, men det räckte och blev över).
-08:an 2,4 bensin, började dricka olja vid ca 15k mil (anekdot från mig, har inte läst att detta skulle vara vanligt). bytte in vid 20k mil (törstig på bensin, men felfri förutom oljetörsten efter 15k mil). Men fick slå i en liter var 500-700 mil på slutet.
-14 inga problem alls (2,0 bensin aut) Hade dock bara den till knappt 13k mil.

Alla bilar fullservade på Toyota, hela tiden (även vid 33k mil)
bjornulrik
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 21 sep 2014, 11:55:21
Bilmodell: toyota avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: bengtsfors
Land (Country): sverige

Re: Avensis oljeförbrukning

Inlägg av bjornulrik »

Tycker du verkar vara nöjd som avensis ägare, ja det är jag med köpte ny 14 gått 7500 inte varit något förutom service, den börjar bli några år nu, tittat lite på corolla touring, har en yaris med, nej läste i nån spalt o vardärför jag undrade, Tack för ett bra svar.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Avensis oljeförbrukning

Inlägg av riclin »

bjornulrik skrev: tor 15 feb 2024, 12:43:24 Tycker du verkar vara nöjd som avensis ägare, ja det är jag med köpte ny 14 gått 7500 inte varit något förutom service, den börjar bli några år nu, tittat lite på corolla touring, har en yaris med, nej läste i nån spalt o vardärför jag undrade, Tack för ett bra svar.
Tack! Ja jag var väldigt nöjd Avensisägare, förutom när toppen släppte på -04:an. Men det var ju ett omskrivet fel, så jag visste att det kunde hända. Hade Avensis inte utgått, hade vi nog fortsatt med dessa. Corollan har för dålig takhöjd för mig, sitter med huvudet uppe i taket.
Skriv svar