Bluetooth corolla 2004

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bluetooth corolla 2004

Inlägg av Nizzehult »

Visst, men inte betalar jag tvåtusen spänn för en sån lösning till en bil värd under 10'. :thumbdown:

Det är ju lite speciellt på Yaris, det sitter en display och knappar för att styra stereon rätt högt upp men i den finns ingen tuner eller förstärkare utan allt detta sitter i CD-enheten längre ned. Tror den heter nåt med 86110. Står inga nummer på själva enheten utåt men jag ska öppna och kolla.

Idag finns billiga BT-enheter som även har ingång för mick. En sån kostar runt 200,- och då räcker det med att man kopplar in sig som en AUX-enhet så får man stöd både för streamning och handsfree från sin mobil. Jag har framgångsrikt gjort detta på en helt annan bil av franskt märke, det man gör är att man kopplar bort CD-spelaren på kretskortet där den skickar sina signaler till DAC-kretsen och där löder in sina AUX-kablar. Sen måste man på nåt sätt lura spelaren att det sitter en CD i och hur man gör det varierar, i "värsta fall" kan man behöva spela upp en helt tom CD.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bluetooth corolla 2004

Inlägg av Nizzehult »

Har löst det på ett billigt och enkelt sätt. Insåg att det faktiskt går att sätta en DIN-stereo i facket ovanför CD:n, bara man har den kabelkonverteringssats till ISO som behövs - och en sån hade jag tagit reda på från en skrotad bil. Sen hade jag en enklare stereo liggande - med BT så det var bara att smacka dit den. Trodde att man skulle förlora klockan och temperaturen i displayen men dom funkar ändå. Smart, Toyota!
Sen kan man väl ha åsikter om dom mediokra högtalarna som sitter i dörrarna men det får bli en annan gång.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar