Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Inlägg av Nizzehult »

Micke2 skrev: sön 28 jan 2024, 14:17:25 Skolexempel när den rycker främst varm, och vid lätt till måttligt gaspådrag är tändningsmissar.
Ofta överslag tändstift/topp i sprucken hals på spole eller tändkabel. Oftast nära osynliga sprickor, ibland synliga som vita små streck, men inte alltid.

Dåliga stift, kablar eller tändspolar. Dom två senare kan man testa att tejplinda och se om det blir förbättring.
Ja, = man har funnit felet. Nej = ta bort tejp och felsök vidare.

Äldre bilar med fördelarlock, rotor,tändmodul osv, är de misstänkta också tillsammans med kabel stift och spole.

Bränsle/luftrelaterade fel inkl dess sensorer ger mer tvekande/orolig gång än direkta misständningar/ryck.
OK. Nu har ju denna bil individuella tändspolar så tändkabel förkommer inte. Nya stift har den också.
Tejplinda? Tror inte ens det skulle rymmas ett varv tejp extra i tändstiftshålet om man provade detta.

Skulle jag behållit bilen skulle jag köpt en spole till och testat mig fram...men nu blev det alltså någon annans problem. :wave:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 607
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Inlägg av Micke2 »

Nizzehult skrev: sön 28 jan 2024, 22:33:35
OK. Nu har ju denna bil individuella tändspolar så tändkabel förkommer inte. Nya stift har den också.
Tejplinda? Tror inte ens det skulle rymmas ett varv tejp extra i tändstiftshålet om man provade detta.
Spolarnas halsar kan drabbas av sprickor likt tändkablar som då ofta består av glasfiberrör i delen ner till stiftet.
Ett varv tejp med halv överlapp brukar duga för att den ska sluta/minska rycka när det felet finns. Inte som långsiktigt fix, utan för felsökning.

Jag har hittils inte sett en tändspole eller kabel det inte är möjligt på, men har självklart inte sett alla modeller som finns.
Skriv svar