Corolla -87

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
JOA
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 27 nov 2023, 09:06:03
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 87
PostOrt: Isby
Land (Country): Sverige

Corolla -87

Inlägg av JOA »

Sonens superfina lilla Corolla -87 har gått utan olja och kylarvatten ett tag.
Nu är olja, vatten, tändstift + kablar bytta.
Startar och går nu fint på i friläge efter att ha gått på fet blandning iom tom kylare.

PROBLEMET: den har ingen kraft när man skall köra iväg.

- Vilka fel kan ha uppstått? Topp-packning?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla -87

Inlägg av Glenn »

Har du kört helt utan olja ? ..då är jag förvånad att den ens startar.

Låter det illa ? varvar den på tomgång ? finns det kompression på alla burkar ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 607
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Corolla -87

Inlägg av Micke2 »

"Gått på fet blandning iom tom kylare"?

Med tom kylare blir det värre problem än att kylvätskesensorer ger fel input.

En 1987, har den ens insprutning eller är det en förgasare?
Kanske med automatchoke?
Kanske automatchoke som regleras med hjälp av kylvätskan?
I så fall;
Om den varit urkopplad (ingen kylare, utan den som ska värma så chocken öppnar) så skulle den gå som skit.
Dock, är det inte ovanligt att dom pajar, och, har den lossats måste den justeras. Minns inte förfarandet utantill.

Har hela förgasaren lossats?
Eller, har den insprutning?
Minns ingen Toyota från den eran som haft det av dom enklare modellerna, typ Corolla.
Skriv svar