Hur länge håller egentligen ett hybridbatteri och vad kostar det att byta?

Toyota Mirai, Prius, Rav4, C-HR, Yaris, Auris...
Monjola
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 09 aug 2023, 22:19:31
Årsmodell: 0
PostOrt: Stockholm

Hur länge håller egentligen ett hybridbatteri och vad kostar det att byta?

Inlägg av Monjola »

Hej. Jag letar för tillfället efter att köpa en begagnad bil och vill ha en toyota. Hybrid känns nice men är lite skeptisk, i den prisklassen jag kollar, Max 120k, får man kanske på sin höjd en auris som gått 15000 mil. Jag skulle bara bekväm med att köpa en bensinare som gått 15000 mil om den va välservad. Men en hybrid vet jag inte, hur länge håller egentligen batteriet och vad kostar det att byta de ifall det klappar ihop? Toyotas hemsida säger hela bilens livslängd men de framgår inte hur långt de e. Vissa andra hemsidor säger 5 år. Framgår inte heller vad det kostar att byta ett batteri. En bilförsäljare sa 18 000, men vissa sidor på internet pekar på att de kan vara mycket dyrare än så. Är det någon som varit med om att batteriet gått sönder? Vid hur många mil och år var det i så fall och vad kostade det att byta?

Tack på förhand
riqe
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Hur länge håller egentligen ett hybridbatteri och vad kostar det att byta?

Inlägg av riqe »

På de senaste åtta åren har vi (bara) bytt 6 hybridbatterier på vår anläggning.
Det finns några undantag men majoritet av dem hade rullat långt över 30,000mil.
Rekordet i vår vagnpark just nu är en prius+ som går som taxi som straxt dingar 60,000mil med samma batteri.
Så för att svara på frågan hur länge ett hybridbatteri räcker blir det det tråkiga svaret hur långt är ett snöre.

Kan ju också tillägga att upp till 20,000 mil och 10år får du utökad garanti på hybriddelarna i bilen
så länge du väljer att serva bilen hos en auktoriserad verkstad.

Priset för ett batteribyte på de vanliga hybriderna är 20-25,000kr.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Hur länge håller egentligen ett hybridbatteri och vad kostar det att byta?

Inlägg av riclin »

Finns väldigt många Taxi, som gått norr om 40 tusen mil med samma batteri. Även Li-Ion batterierna i den mycket vanliga Taxin Prius+, verkar fungera mycket bra. NiMH batterier har ju funnits sedan Prius 1 från slutet av 1997. Och visat sig ha extremt lång livslängd.

Att just Toyotas batterier har extremt lång livslängd, oavsett NiMH/Li-Ion. Beror förmodligen på att Toyota i de vanliga hybriderna endast använder en mindre del av batteriets tillgänglighet. När det är fulladdat är det bara laddat till 80%, när det är tomt är det 20% eller mer kvar. Andra biltillverkare vill skryta med sina batterier, men då offrar dom livslängd.

Fördelen med NiMH är i sträng kyla, och hög värme som det klarar mycket bättre än Li-Ion batterier. Samt att dessa inte brinner lika ofta! Billigare!
Fördelen med Li-Ion är högre densitet, och lägre vikt vid samma kapacitet.
Skriv svar