Cyrix MR2 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av amby »

Ja det var en imponeraden tid...Får ta en extra titt på dig på fredag
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Cyrix »

Nu har jag vart rätt dålig på att uppdatera, men faktum är att det inte har hänt så mkt, fram tills Gatebil på Mantorp förra helgen så har bilen bara rullat på med 1,4kg i ladd och allt har funkat bra.

För att vara första vändan på bana, så tyckte jag att det gick väldigt bra, väghållningsmässigt kändes det riktigt bra nu med bredare däck och lite slappare diff.
Däremot så tyckte sprutet att motortempen var 150 grader efter 2 andra vändan, visade sig vara en tempgivare som gett upp. Körde så ett par vändor till under dan, men med rätt rejält sänkt effekt och HÖG avgastemp, pga att sprutet backar tändningen vid för hög motortemp.

Väl hemma igen konstaterade jag att det varit lite varmt på sina ställen.
Motorluckan har börjat smälta och blivit brun i lacken
Luftfiltret har smält i gummistossen och själva filtret ser delvis ut som grillkol
Ena vattenslangen till turbon är jag förvånad att den håller tätt, för den ser ut som den har brunnit.
Packningen i Wastegaten har gått
Turbopackningen har gått
Silikonslangen ut ifrån turbon har börjat smälta och det är nästan hål på den

Så nu blir det lite service:
Svetsa igen en liten miss på grenröret
Plana alla flänsar på grenröret
coata eller linda grenröret
väremplåt eller mössa över avgashuset
flytta luftfiltret längre ifrån turbon
skaffa värmetåligare vattenslangar
Svetsa första böjen på kompressorhuset istället för en silikonböj
Ny bättre packning i wastegaten(kinserna har väl gjort den av en begagnad mjölkartong eller nåt, såg inte så värmetåligt ut iaf)
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Henrik »

Kolsyrekylt motorrum de hade varit nått:D
Var köpte du slangar till din wta ic? och vad är diametern på dem?
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av mIkAeL »

Kul att höra att det funkar bra i alla fall trotts mindre missöden....!!
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Cyrix »

Henrik skrev:Kolsyrekylt motorrum de hade varit nått:D
Var köpte du slangar till din wta ic? och vad är diametern på dem?
Hydroscand 19mm
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Hansen »

Shit du måste ju haft över 1000grader i avgas temp, tur att inget i motorn gick sönder.
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Cyrix »

Hansen skrev:Shit du måste ju haft över 1000grader i avgas temp, tur att inget i motorn gick sönder.
950 visade mätaren, normalt sett har jag runt 800.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Zeus
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 29 jan 2009, 21:30:38
Årsmodell: 2008
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sweden
Ort: Stockholm

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Zeus »

Kul att bilen är på rull! :)
Körde du på Gatebil alltså? Jag var där, men verkar missat dig totalt, illa! Hade varit kul att spana in bilen.
Henrik Karlsson
---------------------
Celica -86 - Projekt avslutat! MR2 Turbo nästa bil!??
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Cyrix »

Zeus skrev:Kul att bilen är på rull! :)
Körde du på Gatebil alltså? Jag var där, men verkar missat dig totalt, illa! Hade varit kul att spana in bilen.
Var bara där på söndan.
Bilen stod i bandepån hela tiden, förutom när den var ute på banan.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Inlägg av Henrik »

Ja jag får väl uppdatera här. cyrix är lika snabb på att skriva som att skruva verkar det som.
Jag är på semester i götet, och tjejen fyller år, och finns det något bättre sätt att fira detta genom att.... åka och skruva mr2 med cyrix :lol: :lol:
Efter ett par timmars slitande hade vi lyckats linda hans fina grerör och montera tillbaka allt på bilen. Som belöning fick jag (rättare sagt, tvingades) köra hans mr2 turbo. Pissblött var det. 255 breda r-däck och en mittmotorbil med på tok för mkt effekt. Det var en skräckblandad upplevelse kan jag lova. en fjärdedels gas på 3ans växel resulterade i fullt hjulspinn.. gasandet fick cyrix själv stå för, och denna bil har fan potential när det är torrt.

tack för en trevlig kväll cyrix!
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Skriv svar