Bakgrund: Syrrans 92'a automat, tvärdog plötsligt när hon skulle svänga. Den gick att starta men dog direkt igen. Misstanke först var dåligt bränsle (alternativt fel bränsle) vilket föranledde tömning av tanken och byte av bränslefilter. Det hjälpte inte.
EGR-ventilen byttes. Hjälpte inte heller.
Nästa steg var att riva spjällhuset. Gjorde rent allt och kollade tomgångsmotor och spjällhuskontakt. Satte tillbaka igen, och motorn gick ett tag men dog efter ca 15 minuter, då försvann tomgångsvarvet.
Har nu bytt både tomgångsmotor och spjällhuskontakt, men fortfarande är det problem med tomgångsvarvet som är alldeles för lågt. Ligger på ca 400 varv, och efter en stund så dör den igen.
Av en slump råkade jag komma åt en annan vakuumgivare i närheten, och då började tomgångsvarvet att vandra. När jag lossade kontakten till den, så stabiliserades tomgångsvarvet på 700 varv och bilen var åter körbar. Frågan är nu - vad katten har den för funktion? Någon som vet?
Själv vet jag inte om det är själva vakuumklockan, eller elkontakten. Det kändes som det sistnämnda eftersom varvet kom och gick beroende på vad jag gjorde med kontakten/klockan. Jag har också en Carina 2 92'a fast manuell. En variant för att se var felet ligger, är ju att flytta över min motsvarighet till syrrans bil. Min funkar ju uppenbarligen...
Bifogar en bild på vilken del jag menar.
Syrrans bil går sedan tre veckor utan större problem. Frågan är bara om den bortkopplade biten kommer att ställa till det vid besiktningen p g a ändrade avgasvärden kanske. För tillfället är det viktigare att bilen går
Carina 2 1992 automat tappar tomgångsvarv
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån 30 nov 2015, 10:21:00
- Bilmodell: Carina II
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Grödinge
- Land (Country): Sverige
Carina 2 1992 automat tappar tomgångsvarv
- Bilagor
-
- Skärmklipp.JPG (258.06 KiB) Visad 3797 gånger
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Carina 2 1992 automat tappar tomgångsvarv
Ser lite ut som en MAP-sensor, men isåfall borde du väl få en lysande CE och bilen går i limpmode ?
Vet du vad det är för motorfamilj i bilen ?
Vet du vad det är för motorfamilj i bilen ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se